Gå til innhold
Arkivverket

Gården(e) Snerle(Snelle/Snirill) i Lalm i Vågå

Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Jeg stiller meg spørsmål om hvor mange huder Guttu besto av på første delen av 1600 tallet?

I skiftet etter Lodvar Eirikson Slette i 1602 fremkommer at han var eier av 1 hud og 8 skinn.

Sønnen Gunnar arvet 1/2 hud som etter han ble overtatt av dennes sønn Hans Staurust med 2 brødre og 4 søstre(Var også eiere i 1624 iflg. Jordebok i Lom)

En annen sønn arvet 1/2 hud som senere ble overtatt av Powel Guttu?(Poul Guttu var også eier av 1/2 hud pantegods i Guttu i 1624 iflg. jordebok i Ringebu.

8 skinn ble trolig delt på døttrene Marit Anne og Rønnaug.

Som øvrige eiere i 1624 har jeg funnet:

Anne Lid på Fron med 4 skinn

Oluff Tofte i Fron med 2 skinn

Thosten Byrie i Fron med 2 skinn

Østen Frobrigd med 3 skinn

Engebret Quigstad med 4 skinn

Det blir sum 1 hud og 15 skinn?

Beklager at jeg ikke er god nok på logistikk og overser noen.

Korrigering av Engebret Quigstad i 1624 fra 4 skinn til 1/2 hud.

I tillegg kommer samme år Amund Harildstad i Fron med 1/2 hud og Marette Øfstegård i Ringebu med 4 skinn

Summen blir nå 2 huder og 15 skinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg spørsmål om hvor mange huder Guttu besto av på første delen av 1600 tallet?

I skiftet etter Lodvar Eirikson Slette i 1602 fremkommer at han var eier av 1 hud og 8 skinn.

Sønnen Gunnar arvet 1/2 hud som etter han ble overtatt av dennes sønn Hans Staurust med 2 brødre og 4 søstre(Var også eiere i 1624 iflg. Jordebok i Lom)

En annen sønn arvet 1/2 hud som senere ble overtatt av Powel Guttu?(Poul Guttu var også eier av 1/2 hud pantegods i Guttu i 1624 iflg. jordebok i Ringebu.

8 skinn ble trolig delt på døttrene Marit Anne og Rønnaug.

Som øvrige eiere i 1624 har jeg funnet:

Anne Lid på Fron med 4 skinn

Oluff Tofte i Fron med 2 skinn

Thosten Byrie i Fron med 2 skinn

Østen Frobrigd med 3 skinn

Engebret Quigstad med 4 skinn

Det blir sum 1 hud og 15 skinn?

I følge odelsmanntallet 1624 for Fron:

Engebret Quigstad eig: Quigstad 2 huder, Guttu i Ringebu 1/2 hud(overstrøket), Stokke 4 skind.

Amund Harildstad eig Lillegard 1/2 hud , Gutu i Ringebu 1/2 hud.

Engebret og Anund er oppført etterkvarandre i lista. Her er nok ei feilføring som er retta opp.

Matrikkelen 1668: Guttu 3 huder 4 1/2 skind besidder Erik (Pålsen). Eier Besidderen med sine lodtseiere. Besidderen eig 3 1/2 pund smør med byksel, Mogens Lunde(Venabygd) 6 merker, Pål Harildstad 3 merker, Oluf Sandbu's arvinger 1 1/2 mark og Laurits Kvarberg 1 1/2 mark smør.

(Pål Harildstad eig i 1657 1 skind i Guttu, 1 skind = 3 merker smør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppsumering så langt forteller meg at Poul på Guttu og hans etterslekt var etterkommere av Lodvar Eirikson Slette.

Etterkommere av Thorger Gudbrandsen Einangen f. ca. 1570 og eller hans hustru trolig Kari Gunnarsdotter Slette(Staurust) og deres etterslekt var også etterkommer(e) av Lodvar Eirikson Slette.

Etterkommere av Thorger og Kari var sønnene Gudbrand Thorgersen som bosatte seg på sygard Slette og Ifver Thorgersen Solgjem som var leilending senere deleier i gården Solgjem i Nord Sel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppsumering så langt forteller meg at Poul på Guttu og hans etterslekt var etterkommere av Lodvar Eirikson Slette.

Etterkommere av Thorger Gudbrandsen Einangen f. ca. 1570 og eller hans hustru trolig Kari Gunnarsdotter Slette(Staurust) og deres etterslekt var også etterkommer(e) av Lodvar Eirikson Slette.

Etterkommere av Thorger og Kari var sønnene Gudbrand Thorgersen som bosatte seg på sygard Slette og Ifver Thorgersen Solgjem som var leilending senere deleier i gården Solgjem i Nord Sel.

Korrigering til Sygard Snerle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har p.t. ikke notert ned noen kilde. I mitt søkende har jeg et eller annet sted funnet en som har skrevet at han var i tjeneste hos lensmannen på Fron. Jeg har kommet over det i inneværende uke.

I Gudbrandsdalens odelmenns jordebok for Vågå i 1624 fremkommer Jacob Sørum med 1 hud i Staurust på Lom, Gunnar Staurust også med 1 hud og Anders Ilstad i Fron med 1 hud og 9 skinn.

Det fremkommer også Jacob Sørum med sin broder Powel 1 hud i Staurust på Lom

Nevnte personer har trolig et slektskap med hverandre som søsken eller søskenbarn?

Anders Ilstad på Fron eig 1 h 9 sk i Staurust i 1624.

I boka Segltegninger fra hyllingene i Norge 1591 og 1610 side 421 er det antyda at Anders Isum og Gunnar Ilstad bytte gardar mellom 1610 og 1611, slik at Gunnar kom til Isum.

Gunnar Knudsen betalte holling av Ilstad i 1607.

Frå futrekneskapet for 1620 - 1621: Engebret Pedersen betalte byksel av Isum, som Gunnar påbodde og fradøde, fekk Engebret hans efterlevnerske til ekte.

Gunnar levde og betalte byksel året før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Ilstad på Fron eig 1 h 9 sk i Staurust i 1624.

I boka Segltegninger fra hyllingene i Norge 1591 og 1610 side 421 er det antyda at Anders Isum og Gunnar Ilstad bytte gardar mellom 1610 og 1611, slik at Gunnar kom til Isum.

Gunnar Knudsen betalte holling av Ilstad i 1607.

Frå futrekneskapet for 1620 - 1621: Engebret Pedersen betalte byksel av Isum, som Gunnar påbodde og fradøde, fekk Engebret hans efterlevnerske til ekte.

Gunnar levde og betalte byksel året før.

Jeg faller litt ut. Er det samme Gunnar det snakkes om? Jeg tenker på Gunnar Lodvarsen Slette.

Hva slektskap har Jacob Sørum, Anders Ilstad og Gunnar Lodverson Slette(Staurust) til felles?

Jeg faller litt ut. Er det samme Gunnar det snakkes om? Jeg tenker på Gunnar Lodvarsen Slette.

Hva slektskap har Jacob Sørum, Anders Ilstad og Gunnar Lodverson Slette(Staurust) til felles?

Jeg glemte Anders Isum i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg glemte Anders Isum i denne sammenheng.

I tingboka for Sør-Gudbrandsdal dat 1664 er innført følgende steffning:

Ole Staurust på sin far Hans Staurust vegne loed i rette fordre Gudbrand og Erik Guttu for en 1/2 hud pantegods i Guttu som hans sal farbror Loduer Gunderss. skal haffue satt deres far i pant for 18 rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha fått med meg at vanligvis ble navnet til første sønn brukt etter farfar og neste sønn etter morfar.

Torger Einangen døpte sine sønner i den rekkefølgen for Gulbrand og Iver og ett av disse navnene må trolig ha forekommet i slektene knyttet til Snerle og Sundbu på første halvdel av 1500 tallet

Dersom ein overfører desse oppkallingsreglene til Lodvar Slette og hans sønner: Gunnar, Erik osb, skulle Gunnar vera etter farfar dvs at Lodvar var son til ein Gunnar, Erik var etter morfar, mora var da ei Eriksdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider