Gå til innhold
Arkivverket
MSH

Skannede originaldokumenter fra folketellingene, er de tilgjengelige?

Recommended Posts

MSH

Hei,

Jeg er veldig glad i primærkilder når jeg`nå langsomt men sikkert dokumenterer meg bakover i slekten. Derfor lurte jeg på om man kan få tak i skannede bilder av folketellingene i sin originalform?

Det ligger forskjellige grensesnitt av folketellingene i søkbar form på nettet, men det innebærer jo faren for feil ved transkribering osv, samt at de historisk sett ikke er så spennende (selv om de er utrolig nyttige som hjelp på veien)

Så, kan man via folketellingene få tilgang til den tilsvarende originalkilden?

Hvis ikke (jeg har lett litt uten hell), vil dette bli gjort tilgjengelig på et senere tidspunkt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Jeg er veldig glad i primærkilder når jeg`nå langsomt men sikkert dokumenterer meg bakover i slekten. Derfor lurte jeg på om man kan få tak i skannede bilder av folketellingene i sin originalform?

Det ligger forskjellige grensesnitt av folketellingene i søkbar form på nettet, men det innebærer jo faren for feil ved transkribering osv, samt at de historisk sett ikke er så spennende (selv om de er utrolig nyttige som hjelp på veien)

Så, kan man via folketellingene få tilgang til den tilsvarende originalkilden?

Hvis ikke (jeg har lett litt uten hell), vil dette bli gjort tilgjengelig på et senere tidspunkt?

Folketellinga 1891 er under skanning fra original og publiseres her (tellinga vil snart bli lenka opp fra "Finn kilde"). Folketellingene 1801, 1865, 1875 og 1900, samt mindre deler av folketellingene 1870 og 1885 er skanna fra mikrofilm og vil bli publisert etter hvert. Først ut er folketellinga 1865 i løpet av høsten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn Haaland

Folketellinga 1891 er under skanning fra original og publiseres her (tellinga vil snart bli lenka opp fra "Finn kilde"). Folketellingene 1801, 1865, 1875 og 1900, samt mindre deler av folketellingene 1870 og 1885 er skanna fra mikrofilm og vil bli publisert etter hvert. Først ut er folketellinga 1865 i løpet av høsten.

I forbindelse med at vi registrer folketellingen for Kristiania i 1923 blir det utlagt link til de skannede bildene av folketellingen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lise Hovdal

Og hvis noen skulle være utålmodige etter å se, så går det fremdeles an å se folketellinger på mikrofilm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.