Gå til innhold
Arkivverket

Vossestrand/USA(?) – Peder Amundsen Brekke og Brita Vikingsdotter Berge


Judith P Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Min «tipp-tippetipp-onkel» Peder Amundsen Brekke (døpt 02.07.1826), ble i følge Ætteboka for Vossestrand (s. 384) gift med sin Brita Vikingsdotter Berge i 1952 i Yankton, South Dakota, USA.

 

Men når jeg leter litt lokalt, så finner jeg følgende:

Både Peder og «Pigen» Brita er oppført som utflyttet til Amerika den 15.04.1854 (her).

Men dagen etter, den 16.04.1854, gifter de seg på Oppheim (her).

 

Og der slutter alle spor.

 

Jeg finner dem ikke igjen noe sted. Verken i emigrasjonsprotokoller på Digitalarkivet (utstedte pass til Amerika fra Bergen 1842-1860), eller på Ancestry.com.

 

Noen som er bedre til å søke på Ancestry enn det jeg er? Jeg blir så frustrert av den søkemotoren som finner alt annet enn det jeg søker etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, hjertelig takk!

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarte å finne dem. Jeg søkte på alle slags kombinasjoner av navnene uten hell…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Ah, hjertelig takk!

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarte å finne dem. Jeg søkte på alle slags kombinasjoner av navnene uten hell…

My Great, Great Grand Father is Peder.  I have most of the family information if you are looking for it. 

My Great, Great Grand Father is Peder.  I have most of the family information if you are looking for it. 

 

http://trees.ancestry.com/tree/28091145/person/5132092461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne har jeg visst oversett.

 

Per og Brita var svigerforeldre til to av mine tanter. Etterslekta er ganske stor.

 

Amund Pederson 1858-1911 var gift 1884 med min tante (Inger) Helena Hagenson 1863-1942.

 

Colben Pederson 1864-1932 var gift 1894 med min tante Anna Kristina Hagenson 1864-1943. De var oldeforeldrene til Thomas Peterson.

 

Judith, du må gjerne ringe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.