Gå til innhold
Arkivverket

Ambrosius Danielsen f. ca 1737 og Anne Kjøstelsdatter f. ca 1742 (Heddal/Østre Porsgrunn)


Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Prøver meg igjen med en familie som kom til Østre Porsgrunn og som jeg mangler en del data på.

 

http://www.eidangerslekt.org/

 

 

Her er det jeg har:

 

 

 

 

 

Ambrosius Danielsen f. ca 1737 og Anne Kjøstelsdatter f. ca 1742

 

 

Ambrosius Danielsen, f. ca 1737.

 

De døpte barn i Heddal i 1777 og i Kongsberg i 1783.

 

De nevnes i Østre Porsgrunn fra 1784.

 

Ambros Danielsens skiøde til Rollef? Andersen paa et huus under Biørntvedt Grd. grund ved Poresgrund mot betalt 90 rd. (datert 15.08.1794)

 

Østre Porsgrunn 1801:

Nr. 190

Ambrosius Danielsen - Huusejer - 64 aar - Begge i 1ste ægteskab - Daglønner

Anne Kiøstolsdtr - Hans kone - 53 aar - Begge i 1ste ægteskab

Daniel - Deres børn - 27 aar - Ugivt - Matros, udenlands

Ingeborg - Deres børn - 19 aar - Ugivt

Inger Kirstine - Deres børn - 15 aar

Anne - Deres børn - 12 aar

 

Han giftet seg med Anne Kjøstelsdatter, f. ca 1742,[ii] d. 1808 i Østre Porsgrunn, gravlagt 31.01.1808 på Østre Porsgrunn kirkegård.[iii]

 

Anne:

Gravlagt som "Ambrosius Danielsens kone Anne Kiøstolfsdatter 66 aar".

 

I. Daniel Ambrosiusen, f. ca 1774.1

 

Folketelling 1801 på Østsida, Porsgrunn: Her er den 27 år gamle Daniel ført hos sine foreldre Ambrosius Danielsen og Anne Kiøstolsdatter som ugift matros utenlands.

 

II. Ingeborg Ambrosiusdatter, f. 1777 i Heddal,1 døpt 14.12.1777 i Heddal.[iv]

 

Ambros Danielsen og Anne Kiøstolsdatter - Ingeborg

Faddere: Nils Erichsen, Anders Erichsen, Tone Engelsdatter, Gunhild Olsdatter.

 

III. Anne Kirstine Ambrosiusdatter, f. ca 1783, d. 1784 i Østre Porsgrunn, gravlagt 21.03.1784 på Østre Porsgrunn kirkegård.[v]

 

Gravlagt som "Ane Kirstine Ambrosiidatter ¾ aar".

 

IV. Christine Marie Ambrosiusdatter, f. 1783 i Kongsberg, døpt 21.06.1783 i Kongsberg.[vi]

 

Ambrosius Danielsen Souer og Anne Kiøstolsdatter ægtefødte fra Hitterdahl , deres datter Christine Marie

 

V. Inger Kirstine Ambrosiusdatter, f. 1785 i Østre Porsgrunn, døpt 13.02.1785 i Østre Porsgrunn kirke,[vii] d. 1803 på Døvik i Eidanger,[viii] gravlagt 26.12.1803 på Eidanger kirkegård.8

 

Døbt Ambrosius Danielsen og Ane Kiøstoldsdatters barn Inger Kirstine.

Test: Jacob Thomesens kone Karen Maria Andersdatter, pigen Elen Maria Gundersdatter, Amund Engelbrictsen, Knud Svendsen, Svend Ingebrichsen.

 

Trolig gravlagt som "Inger Ambrosiusd. Døvig 19 aar".

VI. Anne Susanne Ambrosiusdatter, f. 1788 i Østre Porsgrunn, døpt 15.06.1788 i Østre Porsgrunn kirke.[ix]

 

Døbt Ambrosius Danielsen og Ane Kiøstolsdatters barn Ane Susanna.

Test: Torjus Jonsens kone Agnethe Jonsdatter, pigen Giertrud Pedersdatter, Lauritz Hansen, Stener Anundsen, Søren Christensen.

 

Folketelling 1801 på Østsida, Porsgrunn: Her er den 12 år gamle Anne ført hos sine foreldre Ambrosius Danielsen og Anne Kiøstolsdatter.

 

1801 tellingen.

 

[ii] Alder ved død.

 

[iii] Kirkebok for Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Mini nr. 2 (1764-1814), skannet, Kirkebok for Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 2 (1764-1814), skannet av digitalarkivet, side 318-319.

 

[iv] Kirkebok for Hedrum Mini 2 1785-1807, skannet av digitalarkivet, side 205.

 

[v] Kirkebok for Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Mini nr. 2 (1764-1814), skannet, Kirkebok for Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 2 (1764-1814), skannet av digitalarkivet, side 108-109.

 

[vi] Kirkebok for Ministerialbok nr. 6 (1783-1797), skannet av digitalarkivet, side 8.

 

[vii] Kirkebok for Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Mini nr. 2 (1764-1814), skannet, Kirkebok for Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 2 (1764-1814), skannet av digitalarkivet, side 112-113.

 

[viii] Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814, skannet av digitalarkivet, side 53.

 

[ix] Kirkebok for Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Mini nr. 2 (1764-1814), skannet, Kirkebok for Østre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 2 (1764-1814), skannet av digitalarkivet, side 140-141.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting.

 

Det er nok skrevet feil et sted for hun som ble gravlagt i Østre Porsgrunn som "Ane Kirstine Ambrosiidatter ¾ aar" må vel være den samme som ble døpt på Kongsberg som " Christine Marie".

 

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du vel fra før, men kan dette være datteren Ingeborg i f.t. 1825 for Porsgrunn??

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=ft08051825&gardpostnr=252&personpostnr=1432&merk=1432#ovre

 

Hun hadde en sønn, Ambros, 4 år. Her er dåpen hans:

 

Telemark fylke, Porsgrunn, Ministerialbok nr. 4 (1814-1828), Fødte og døpte 1822, side 74.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7879&idx_id=7879&uid=ny&idx_side=-75

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061206030567.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Grethe.

 

Hadde ikke det, men mitt prosjekt omhandler slektene før 1814, så jeg følger dem ikke fremover. Alt må ha sin ende så der har jeg min strek.

 

Legger naturligvis dette inn.

 

De viktigeste for meg ville være hvor kom de fra, hvor ble de gift og hvor ble den første sønnen Daniel født.

 

Igjen takk for tilbakemeldingen!

 

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er Christopher Kiøstelsen som har en datter Anne Malene til dåpen i Kongsberg i 1742, men i så fall ville vel denne jenta primørt vært en Christophersdatter....

 

Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 2 (1721-1743), Fødte og døpte 1742, side 422-423.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8569&idx_id=8569&uid=ny&idx_side=-208

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316610230.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Holder på med en gjennomgang av det jeg har om familiene som nevnes i 1801 i Østre Porsgrunn på Eidangerslekt.org. Kom da til denne Ambrosius Danielsen og fant at jeg har hatt en innlegg om han her i 2013. Trekker det frem igjen for å se om noen kanskje har giftemålet deres? Det har jo gått noen år. Det ville jo hjelpe for å finne ut hvem dette ekteparet er?

 

https://www.eidangerslekt.org/porsgrunn-slekt/porsgrunn-1801/ambrosius-danielsen-1737.htm

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt nysgjerrig på denne saken da jeg så navnet Marthe Malene Tollefsdatter Haugen - søster av en av mine aner - blant fadderne ved dåpen på Kongsberg i 1783. Ellers virker fadderlisten ved denne anledningen å være en nokså tilfeldig sammenrasket gjeng, flere av dem svært unge - i tenårene og tidlig i tyveårene. Yngstemann var nykonfirmert og født i 1767.

Kongsberg kirkebøker, SAKO/A-22/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1783-1797, s. 8
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316620578 
 

Navnet Ambros(ius) "lukter" jo Heddal lang vei, der navnet fra ganske langt tilbake har vært knyttet til et lite utvalg gårder, men har også spredt seg til flere av de andre bygdene i Øst-Telemark. Dessverre er kirkebøkene for Heddal kjent for ikke å være helt komplette på deler av 1700-tallet, bl.a. ved at en del barn som en nesten inntil visshet må anta at var født i bygda, ikke er å finne som døpte i kirkeboka. Bygdeboka Hitterdalsboken tar dessuten i all hovedsak kun for seg slektene på de matrikulerte brukene, slik at mesteparten av plassfolkene er utelatt. Jeg vet at Notodden historielag i en årrekke har drevet kartlegging også av plassene og deres beboere og så langt utgitt tre bind med plass- og slektshistorie, men jeg mistenker at mye av denne saken gjelder en av de delene av bygda som fortsatt gjenstår.

 

 

Selv om bruden her kalles Ingeborg, spørs det om det ikke var dette paret som trolovet seg i Heddal 24/5 1774 og ble viet 29/9 s.å som Ambros Souer og Ingeborg Kystolsd. Jon og Anders Souer kausjonerte.

Heddal kirkebøker, SAKO/A-268/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1723-1783, s. 128
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211320394 
 

Legg merke til at Ambrosius skrives med Souer som etternavn også ved dåpen på Kongsberg i 1783. 

 

 

Sauar var alt da delt i fire matrikkelgårder, gnr. 2, 3, 4 og 5, og på to av dem var det sønner med navn Ambros(ius) som dette kunne tenkes å være. Det var Ambros(ius) Jonsson Sauar søndre (1728-1802), sønn av den ene kausjonisten, men han var da alt inne i sitt andre enkeskap med ei kone som overlevede ham, så han kan utelukkes. Så var det Ambros(ius) Andersson Sauar nordre (f. 1743), sønn av den andre kausjonisten, som i 1789 giftet seg med Aslaug Andersdatter fra Omnes i Sauland. Det er ikke kjent at han var gift før dette ekteskapet, men det kan ikke utelukkes selv om formuleringene ved morens skifte i 1786 ikke tyder på at han da var gift eller enkemann. Ingen som kan være ham er i hvert fall registrert med barn til dåpen i Heddal eller nabobygdene før 1790.

 

Hvis det var Ambrosius Danielsson som giftet seg fra Sauar i 1774, hadde han nok en forbindelse dit, men jeg er ikke i stand til umiddelbart å peke på hvordan. Den eneste Daniel som hadde barn til dåpen i Heddal innenfor det tidsrommet en må anta at Ambros(ius) var født, var klokkersønn og prestesønnesønn Daniel Kristensson (1716-1787) på Hagen u/Prestegården som i 1742 giftet seg med ei Ingeborg Olsdatter, men de hadde ingen sønn Ambros(ius) til dåpen. Så hvis Ambrosius var hans sønn, var han helst resultatet av et tidligere forhold eller ekteskap.

Hitterdalsboken : gaarde og slegter (nb.no) 

 

 

Anne kan ha vært døpt 9/6 1748 som datter av Kiøstol Øyen:

Heddal kirkebøker, SAKO/A-268/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1723-1783, s. 65
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211320330 
 

Det samsvarer godt med hennes oppgitte alder ved ft 1801. 

 

Farens fulle navn var Tjostolv Torjusson, gift 27/6 1740 med ei Ingeborg Eriksdatter. Denne familien omtales ikke i Hitterdalsboken. Den eneste referansen jeg finner der er til Tjostolvs far, som også skrives fra Øyen da han ble stevnet for slagsmål i 1714. Øyen er nok det som nå kalles Semsøyan. 

 

 

Jeg finner at Ambros(ius) og Anne i hvert fall døpte ett barn i tillegg til det du har i Heddal, datteren Anne døpt 15/8 1779, faddere: Peer Olsen, Gunder Jonsen, Per Johansen, Gonvor Olsdott. og Gunil Olsdott.

Heddal kirkebøker, SAKO/A-268/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1723-1783, s. 210
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211320478 
 

Fadderne ved de to dåpene i Heddal sier meg lite. Det eneste mønsteret jeg med sikkerhet finner er at fadderen Gunvor Olsdatter i 1779 siden 1757 var gift med Nils Eriksson, som var fadder i 1777.

 

 

Selv om det passer svært dårlig med oppgitt alder ved ft 1801, vil jeg nevne denne navnebroren fra sølvverksmanntallet på Kongsberg i 1765 som oppgis å være 12 1/2 år og født i Telemark med far som var arbeidsmann i byen:

Ambrosius Dannielsen - Kongsberg Sølvverk 1623-1816, Saksarkiv - fagarkiv, Ansatte, pensjoner, bergallmuen, fattigvesen, kirker og skoler mv., Manntall, nr. 1b: Manntall over Kongsberg Sølvverks arbeidere, 1765 - Digitalarkivet 

 

Stillingskategorien jungslemmer/bühntrekker gjør det lite trolig at han var vesentlig eldre enn de oppgitte 12 1/2 årene. Dette var typisk barnearbeid! Da faren skal være arbeidsmann i byen, ikke sølvverksarbeider, er han neppe å finne blant de 17 Daniel'ene som nevnes i samme manntall. Men siden denne Ambrosius oppgis å ha vært på Sølvverkets lønningslister alt i 2 1/2 år, bør foreldrene være å finne i de skannede kommunikantprotokollene. Jeg finner dog ikke dåpen til denne Ambrosius i de delene av Telemark som jeg har søkbart. Heller ikke finner jeg ham konfirmert på Kongsberg eller nevnt i det neste sølvverksmanntallet fra 1771 (som kun omfatter rundt halvparten av de ansatte). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for et fyldig svar. Skjønner at dette er et området du har god oversikt over, da du også identifiserer faddere. Ettersom jeg ikke er kjent her blir det litt å lese å se hva du skriver, uten å ha så mye og bidra med. Du har jo gått dette grundig igjennom. 

 

Det må vel være stor sannsynlighet for at det er dem du giftet seg i Heddal i 1774. Det passer jo med når de fikk barna, og ikke minst at han nevnes som Souer da de kom til Kongsberg og døpte barn der. De skal ha fått en sønn Daniel f. ca 1774 som ikke er funnet døpt, men som du sier så er det mangler i kirkebøkene her. 

 

Med tanke på dette siste du skrev. Han bør jo ikke være fra Sauar, men bare ha bodd der da de giftet seg. Litt rart at han da tar med navnet til Kongsberg kanskje? Han kan ha hatt familie der? Jeg har egentlig bare alderen hans fra 1801 tellingen. Jeg har ikke funnet han gravlagt. Dermed er jo denne alderen ganske usikker.

 

Skal se enda mer på dette senere i dag, men mange takk for et kvalifisert og nyttig innlegg. Det er jo ikke sikkert en kommer lenger. 

 

Jeg kartlegger jo fire kirkesogn (Eidanger, Siljan, Brevik og Østre Porsgrunn), så det er jo begrenset hvor langt jeg strekker det for å finne ut av innflyttere, men det er spennende å prøve. Mange har blitt funnet bare i min nye gjennomgang. Man blir egentlig aldri ferdig. Det er alltid noe nytt å finne. Nytt arbeid dukker opp (gamleskien.no og Slekt i Midtre Telemark) og nye kilder. 

 

Jørn

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev dette "Jeg har egentlig bare navnet hans fra 1801 tellingen". Her skulle det stått alderen ikke navnet naturligvis. Går opp og endrer det. 

 

Jørn 

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en interessant kandidat du har funnet frem til i Bø. Og attpåtil med mormor fra Sauar i Heddal, søster av den ene kausjonisten ved trolovelsen i 1774! Den kan se ut som at denne familien forsvinner fra Bø kort tid etter 1763, og det kan jo passe med at Ambrosius i 1765 hadde vært 2 1/2 i sølvverkets tjeneste. Ingen av søsknene hans ble konfirmert på Kongsberg, men jeg finner i hvert fall søsteren Helge og broren Hans konfirmert i Heddal, begge med noe unøyaktig alder.

 

Og så, bare noen uker før trolovelsen i 1774, finner jeg konfirmert der en Ambros Danjelsen, 17 år. Dessverre uten adressenavn. Altfor ungt hvis han var født i 1750. Men kan det ha vært slik at en ikke helt visste hvor gamle han og søsknene hans var, og presten uten reelle muligheter til å sjekke det opp siden de var født utabygds?

Heddal kirkebøker, SAKO/A-268/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1723-1783, s. 46
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211320294 
 

Blant de konfirmerte finner jeg også ei Anna Kystolsd., 18 år, i 1764. 2 år for høyt hvis hun var født i 1748.

Heddal kirkebøker, SAKO/A-268/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1723-1783, s. 38
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211320286 
 

At Ambrosius opptrer med etternavnet Souer på Kongsberg i 1783, skyldes nok ganske enkelt at det er navnet som står i den presteattesten de vel hadde med seg fra Heddalspresten. Men jeg er enig i at sammenfallet er et indisium på at det var de som giftet seg i Heddal (NB ikke Seljord) i 1774. Og så er jeg notorisk skeptisk til oppgitt alder i datidens kilder. Det groveste avviket fra bekreftet alder jeg har funnet er på 20 1/2 år! Og det kan ikke være en skrivefeil for samme feil er gjentatt i to samtidige kilder.

 

Begynner det å ligne en indisiekjede her?

1) Familien forsvinner fra Bø ca. 1763.

2) Sønnen Ambrosius begynner omtrent samtidig ved sølvverket på Kongsberg mens faren er arbeidskar i byen.

3) Flere av barna sendes så til slektninger på Sauar i Heddal og konfirmeres der.

4) Ambrosius trolover og gifter seg der som nykonfirmert i 1774.

5) Hastet det, jfr. antatt alder på sønnen Daniel? I tilfelle kan de - evt. Anne - ha reist bort for å føde og døpe barnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Her var det mye spennende info!

 

Vielsen i 1774 har jeg til nå sett bort fra pga feil fornavn på bruden.
Men når en ser dette i sammenheng med dåpsinformasjon fra Kongsberg (ektepar fra Sauar i Heddal) så er jeg enig i hypotesen som er satt opp. Dvs skrivefeil av presten ved vielsen i 1774 («Ingeborg» skal være «Anne») og alderen på Ambros Danielsen 1801 (64 år) må være feil.

 

Ambros Danielsen f 1750 på Østerli i Bø hadde søsken som kom til Heddal, Hjartdal i Telemark og Rollag i Buskerud. Det er derfor ikke usannsynlig at han også havnet øst for Bø. Dessuten er han eneste alternativ som til nå er funnet i kildene. Kombinasjonen Ambros og Daniel er ikke vanlig.

 

Redaksjonen i Notodden historielag jobber med siste bind i husmannsplassene i Heddal.

Det bekreftes i dag at det foreløpig ikke er funnet noen alternativ løsning på dette.

 

Databasen for slekt i midtre Telemark er nå oppdatert med informasjon som har kommet fram i denne tråden.

https://tng.simt.no/getperson.php?personID=I3552&tree=SiMT

 

Hovedsiden til databasen med historier fra ting protokollene finnes her:
https://www.simt.no/

 

Mvh
Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg denne saken har funnet sin løsning. Takk for bekreftelsen Ole Bjørn. Og takk til Dag for god hjelp med sin store lokalkunnskap. Du bemerket at jeg skrev Seljord, ikke Heddal, angående vielsen. Det var naturligvis en skrivefeil som jeg nå har rettet lenger opp her.

 

Ambros(ius) Danielsen som kom til Østre Porsgrunn og nevnes der i 1801 kom fra Bø og hans kone kom fra Heddal. De giftet seg i Heddal i 1774.

 

Supert!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til konklusjonene fra Ole Bjørn og Jørn om at saken må anses som løst.

 

Jørn, jeg ser at du har oppdatert siden på "gamleeidanger.org", men vil anbefale at du også bytter ut følgende:

Sitat

 

Dag Thorsdalen skriver i et innlegg angående denne familien på forumet til digitalarkivet:

Farens fulle navn var Tjostolv Torjusson, gift 27/6 1740 med ei Ingeborg Eriksdatter. Denne familien omtales ikke i Hitterdalsboken. Den eneste referansen jeg finner der er til Tjostolvs far, som også skrives fra Øyen da han ble stevnet for slagsmål i 1714. Øyen er nok det som nå kalles Semsøyan.

 

 

... med Ole Bjørns identifisering av Annes opphav her:

Anne Tjostolvsdtr Øen f. 1748 Øen under Åse, Heddal d. 1808 , Porsgrunn østre: Slekt i midtre Telemark (simt.no) 

 

Ellers oppdaget jeg "Slekt i midtre Telemark" for noen uker siden, Ole Bjørn, og har alt lagt den til under favoritter. Så den blir nok førstevalget når jeg har behov for oppslag på de kanter, på samme måte som "gamleeidanger.org" er det for oppslag i det området den dekker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.