Gå til innhold
Arkivverket

Lagnad i Bergen - nytt ekteskap etter 1912?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Anders Andersen f. i Bergen 23.3.1854 gift D/S maskinist

Karen Andersen, f. i Bergen 7.5.1881 gift husgjerning

+ fem born

er ved FT1910 busette i Damsmuget 8 i Bergen (http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708060806)

 

Anders Andersen var eigentleg fødd i Innvik 3.3.1852

Karen Malene Andersen, f. Olsen, var eigentleg fødd i Årstad, Bergen 6.5.1881

 

Maskinist Anders Andersen døydde i Damsmuget 8 i Bergen 20.5.1912 (http://arkivverket.no/URN:sk_read/27859/150/?size=full&mode=0)

 

Spørsmålet mitt er: Kvar vart det av Karen Malene, enkje på 31 år med fem born? Gifte ho seg att? Dato og stad for dødsfallet hennar?

 

Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen, kalt Kaia, enke etter Anders Andersen, bodde i Dampesmuget fram til Bergensbrannen i januar 1916. Deretter bodde hun en kort periode i C. Sundtsgate, før hun flyttet til Årstad gnr. 1/9. Fra 1. desember 1920 bodde hun i Damsgårdsv. 76. Hun giftet seg med verkseier Johannes Borlaug 12. februar 1921 i Johanneskirken, og de bosatte seg i Hans Haugesgate 1C.

 

Karen Borlaug døde 2. juli 1969: 70 Borlaug Karen Gimlev. 52 Jul 02 1969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I Johanneskirken 19/2-1921 gifter en Karen Malene Andersen 1881 i 2 ekte, seg med Johannes Borlaug 1870, hennes far Maskinist Thomas Johan Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan du var interessert i opplysningene. Karen Malene Andersen var min mormor, hun flyttet inn i Gimleveien så vidt jeg vet rundt den tiden han døde. Mor var født i 1916 og sa hun var 13 år da de flyttet inn. Borlaug var hennes stefar. Hun hadde etternavn Andersen, men var sjølsagt ikke datter til første mannen. Hun var født 28.09.1916, etter de Castbergske barnelover. Far ble oppgitt som Lars Andersen Haugland, kystlos født i Kvinnherad. Mor døde som den siste av barna i 2001, faren så vidt jeg vet i juli 1939. Mor ble født i Trondheim, og var i fostring der de ca første tre åra. Var nok en ulykkelig historie for mormor som aldri snakket om det. I siste ekteskap var der ingen barn. Alle mormors barnebarn lever, bortsett fra John Jensen, født i New Jersey sønn av Martha, men død i Florida. Har du noen tilknyting til noen av disse?

 

Elsa S. Burkeland,

Valestrandsfossen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsa,

 

Hjarteleg takk for innlegg med kommentarar!

 

Interessen min ligg først og fremst i Anders Andersen (1852-1912), den første mannen til Karen Malene "Kaia" f. Olsen, og hans første kone Anna Elise Jørgensen (1855-1889). Anna Elise var dotter av Elisabeth Jensdotter f. Kjos frå Hafslo (Luster) i Sogn (1815-1897), og huslyden er difor nemnd i samband med garden Kjos i band X av Gards- og Ættebokserien for Luster kommune i Sogn.

 

Eg har diverre ingen fleire opplysningar om Kaia.

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane, bygdebokskrivar Luster kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsa,

 

Hjarteleg takk for innlegg med kommentarar!

 

Interessen min ligg først og fremst i Anders Andersen (1852-1912), den første mannen til Karen Malene "Kaia" f. Olsen, og hans første kone Anna Elise Jørgensen (1855-1889). Anna Elise var dotter av Elisabeth Jensdotter f. Kjos frå Hafslo (Luster) i Sogn (1815-1897), og huslyden er difor nemnd i samband med garden Kjos i band X av Gards- og Ættebokserien for Luster kommune i Sogn.

 

Eg har diverre ingen fleire opplysningar om Kaia.

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane, bygdebokskrivar Luster kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har forstått det slik at Anna Elise var fosterdotter til ein reiar frå Haugesund, er det riktig? Eg trur mormor hadde ein del eigendelar frå dei. Eg har noko sølvtøy med initialer som har "Leif og Elise" inngravert. Takk for opplysninger som eg veit mine kusiner som har leita etter deira bestefar. (Ikkje min som var frå Kvinnherad")

 

Helsing Elsa

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.