Gå til innhold
Arkivverket

Jordmødre i Edøy som gikk jordmorskole i Oslo.


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Siden jeg fikk så snart svar på et tidligere emne, så vil jeg igjen prøve på å få svar på når en hel del jordmødre i Edøy prestegjeld (Smøla) gikk jordmorskole i Christiania/Kristiania/Oslo.

 

Saken er den at jeg har fått i oppdrag å skrive om alle distriktsjordmødrene vi har hatt her ute. De to første distriktsjordmødrene her var også jordmødre for Tustna, altså det gamle Edøy prestegjeld. Fra 1870 ble Smøla skilt ut som eget jordmordistrikt, og fra 1876 ble Hopen og Brattvær også skilt ut. Fra 1916 også Veiholmen som eget distrikt. Dette førte til at det i en periode var hele 4 distriktsjordmødre her ute, og alt i alt har jeg funnet 20 jordmødre i Edøy prestegjeld i tidsperioden 1830 til 1985. Flere av disse må ha gått jordmorskole i Oslo, mens en del av dem gikk i Bergen. De som jeg da gjerne ville ha svar på hvilket år de gikk på jordmorskolen i Oslo er følgende:

 

Alida Marie Nilsdatter Aakvik f. 1861 i Aure, ble jordmor her ute fra 1883.

 

Kristine Jakobsdatter Grimsmo f. 1863 i Surnadal, jordmor her fra 1888.

 

Elen Halvorsdatter Fløystad f. 1867 i Straumsnes, Tingvoll, tok sannsynligvis jordmorskolen fra høsten 1891.

 

Martha Ovesdatter Wikan f. 1876 i Edøy, tok jordmorskole ca. 1895-96.

 

Beret Knudsdatter Tranø f. 1855 i Edøy, tok jordmorskolen ca. 1877-78.

 

Sofie Olsdatter Sandnes f. 1866 i Aure (Valsøyfjord), ble jordmor her ute i 1889.

 

Ingrid Pedersdatter Baggen f. 1865 på Tustna (Edøy), begynte som jordmor her i 1897.

 

Gurine Svendsdatter Malum f. 1905 på Singsås, Midtre Gauldal, Sør-Trøndelag, ble jordmor her fra 1936.

 

Gunhilde Nikolaisdatter Stensø f. 1888 i Edøy, gikk jordmorskole ca. 1912.

 

Gurine Pedersdatter Nergaard f. 1889 i Tingvoll, ble jordmor her fra 1916.

 

Jeg vet at dette er mange og at det er mye å få svar på, men håper allikevel at jeg kan få svar på når disse gikk jordmorskolen. For meg er det viktig at det blir riktig det jeg skriver og skal offentliggjøre, så jeg håper å få svar.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt følger kopi av innførslene for alle jordmødrene du spør etter. Unntaket er Gurine Svendsdatter Malum, som vi ikke kunne finne i protokollene.

 

Materialet er kopiert fra arkivet etter Jordmorskolen i Oslo - Kvinneklinikken, eske D-0002 og 0003

 

jordmor2.pdf

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.