Gå til innhold
Arkivverket

Berg og Torsken "eldste" kirkebok, Troms


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Har litt problemer med noen personer som skal være nevnt i ovennevnte kirkebok.

 

Peder Willumsen f 1751 på Nordfjord (i Berg) ca 1751 død 1805 . Han var gift med Gierke Margrethe Holm Svendsdatter død 1803. Årene 1803 og 1805 er med i kirkeboken, men sålangt har jeg ikke klart å finne dødsfallene nevnt i kirkeboken. Trenger derfor litt hjelp med å finne dødsfallene innført.

 

Hvorfor denne interressen er at jeg mistenker at Gierke Margrethe Holm Svendsdatter er fra Bergen og datter av Svale Thomasen Holm og Elsebe Cathrine Echof , døpt 17/10-1749 i Domkirken i Bergen.

 

Svale kan ved feilskrift ha blitt til Svendsdatter.

 

Hvis min teori er rett, er hun tante til Didrich Echof Jansen som slår seg ned i Leikvik i Torsken og er nevnt flere ganger i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at paret bodde i Berg. Av kirkebøker fra denne perioden finnes vel bare klokkerboka fra Torsken. De øvrige forsvant med prestegården i brannen i 1845. Se sognehistorikken:

 

Berg og Torsken

 

Torsken og Mefjord tilhørte Trondenes prestegjeld til 1761, da de ved reskr. 05.07. ble gjort til to selvstendige prestegjeld. Reskr. 10.08.1810 slo Berg og Mefjord (Midfjord) sammen med Torsken til ett prestegjeld. (Det var da allerede blitt bestemt, iflg. reskr. 13.01.1809, at Mefjord kirke skulle nedlegges og et forsamlingshus bygges i stedet.) Berg var hovedsokn i det nye prestegjeldet. Etter kgl. res. 01.06.1876 ble det bygget kapell på Senja Nikkelverk. Alle kirkebøker og en rekke andre protokoller gikk tapt da Berg prestegård brant høsten 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret :) . Ja det er ikke så mye å lete i for Bergs vedkommende. Men bygdebokforfatteren Arthur Brox må jo ha hentet opplysningene fra ett eller annet sted. Etter å ha grovlest skiftene har jeg ikke der heller funnet noe av interresse ad denne familien. I 1801 tellingen står bare Gierke Svendsdatter. Gierke er ikke noe vanlig navn i Troms så jeg hadde håpet noen hadde funnet henne omtalt i en eller annen forbindelse. Når de står som død 1803 og 1805 så må de årene være hentet fra et dokument som feks. eventuelt kirkebok eller skifte. Eller er det noen som har andre forslag til lektyre om dette området ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I arkivet etter sorenskriveren i Senja og Tromsø (http://arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Tromsoe/Kilder-og-arkivkataloger/Katalog-offentlige-arkiv/Justis-og-politi) så står det at det skal være bevart døde og vielseslister fra bla. Torsken og Berg fra 1781-1849. Det er årlige lister presten har sendt inn, med andre ord en slags avskrift av kirkeboken. Sender du en e-post til statsarkivet i Tromsø så kan du sikkert få kopi eller får de til å gjøre oppslag på det du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svaret.

Jeg har liggende inne et spørsmål om formyndere i denne perioden, men har ikke fått svar. Men nu har jeg jo fått det svart på hvidt at det finnes lister. Trur kanskje jeg tar en telefon og snakker med de. Trur det er best den vegen.

 

Mvh Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.