Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

I tingbok for Vefsn (ordinært haustting 24.10.1724) , tingbokas fol. 119 a, 9. - 13. linje, finn vi følgjande tinglysing:

"Publ. lector van Vestens Klage til Kl. Justit. Raad Schielderup angaaende findernes og Lappernes ille behandling af Nordmenderne udi adskillige maader, datt, Trundh. dend 21 Juli 1724.

Samt og [... ??] Kl. Justit raads Resolution samme handel angaaende daterit Trundh. dend 21. Juli 1724."

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/31248/122/

Eg er interessert i innhaldet i klageskriftet og det svaret som er gitt av justisråden. Eg vil tru dokumenta kan vere i Misjonskollegiets arkiv i Riksarkivet eller i arkivet etter justisråden - men akkurat det veit vel de betre enn eg.

Eg spør her istaden for i brev, sidan ein ven av meg ser etter det same dokumentet i Trondheim - slik kan han sjå eit evt svar frå dykk.

Dersom svar må sendast i post, er adressa Bygdebokkontoret, Postboks 88, 8651 Mosjøen.

mvh Knut Skorpen, bygdebokkontoret i Vefsn.

Justisråd Schielderup må være amtmannen i Nordland, Ove Sørensen Schjelderup som var amtmann 1704-1751 (jfr. T. Weidling: Eneveldets menn i Norge. Riksarkivarens skriftserie nr. 7). Arkivet etter amtmannen /Fylkesmannen i Nordland oppbevares ved Statsarkivet i Trondheim. Det innkomne brevet fra Thomas von Westen bør befinne seg i saksarkivet, og en kopi av det utgående brevet fra amtmannen vil være i kopiboka dersom disse er bevart.

Vi setter derfor denne saken over på SAT sitt forum.

Vennlig hilsen

Seksjon for brukertjenester

• 4 uker senere...

Hei

Kopibøkene som er bevart for amtet starter først i 1751. Det er få dokumenter som er bevart for året 1724 og jeg kan ikke finne brevet fra Thomas von Westen blant disse.

Mvh

Finn

Hei

Nye opplysninger i saken. I arkivet etter tidligere statsarkivar Kiil, finner jeg en avskrift av brevet. Det viser seg da at det befinner seg i Stiftamtmannens arkiv.

Jeg skal få tatt kopi av transkipsjonen og sendt det til deg, men jeg kan ikke garantere at jeg rekker det før helga.

Mvh

Finn

• 4 uker senere...

Flott!

Eg vart ikkje merksam på dette svaret før no, men eg ventar i desto større spenning.

Eg har ikkje registrert noko i postboksen enno - er brevet sendt?

Dersom du har sendt brevet, kan vi ta evt kommunikasjon på epost - knut.skorpen@vefsn.kommune.no

mvh Knut Skorpen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.