Gå til innhold
Arkivverket
Henrik Sand

Tyde kirkebok for Ullern i Sør-Odal år 1887

Recommended Posts

Henrik Sand

Heisann. Jeg leter etter dato for dødsfallet til Tore Haugnesdatter f. 26.11.1825 (ved Nustmyra, Sør-Odal) død i 1887 i ifølge Sør-Odals bygdebok bind 6, side 199.

 

Jeg har bladd gjennom kirkebøkene for "Sør-Odal/Opstad" og "Sør-Odal/Strøm" i det aktuelle tidsrommet for å finne hennes dødsfall, og er nå visstnok kommet til den siste boken som dekker dødsfallene i 1887 fra dette området, nemlig "Sør-Odal/Ullern". I "Sør-Odal/Ullern" fant jeg også hennes enkemann Ole (Martinus) Olsen død 9 år senere i 1896.

 

Ta en kikk på nr. 9 under kvindkjøn. Står det Tore Haugnesdatter der? Jeg klarer ikke få grep på den skriften, samtidig ser jeg konturene av et eller annet som vekker en følelse av at det kan være henne. Står Ole Ols(s)en oppført som hennes ektemann og Disiaarbog som bopæl? Det var ved Disiaarbog i Sør-Odalen de bodde. Om det skulle være Tore Haugnesdatter, er det noen som også vil gjøre et forsøk på å tyde fødestedet som står oppført?

 

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ullern i Sør-Odal, Ministerialbok nr. 8 (1886-1922), Døde og begravede 1887, side 234.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-235

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60418050355.jpg

 

På forhånd takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Her har man ikke vært heldig med mikrofilmingen! Det står husmannskone Thore Haugnesdatter, og hun var gift med husmann Ole Olsen. Hun var født i 1825, og bodde - så langt jeg greier å tyde kråketærene - på "Disenaabog". Fødestedet synes å være "Njustmyren".

 

Her er hun døpt, da med bopel Njusteier:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 5 (1811-1850), Fødte og døpte 1826, side 32.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9145&idx_id=9145&uid=ny&idx_side=-34

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603220483.jpg

 

Her er hun konfirmert:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 6 (1814-1850), Konfirmerte 1841, side 153.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9146&idx_id=9146&uid=ny&idx_side=-156

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603230074.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henrik Sand

Suverent *tommel opp*

 

Til dem som skulle søke opp denne tråden med interesse for Ole Martinus Olsen f. 1824 (?) i Nes - d. 06.09.1896 i Sør-Odal og hans hustru Tore Haugnesdatter f. 26.11.1825 i Sør-Odal - d. 04.08.1887 i Sør-Odal, her er dem under folketellingen 1865. Etter denne tellingen fikk de også to barn til. Den ene het Janette Karoline Olsdatter f. 06.12.1886 - d. 23.07.1957 og den andre Gunerius Olsen f. 1869 (far til skøyteløper Ole Olsen, kalt Vesle-Ola). Janette Karoline har feil make i Sør-Odals bygdebok. Hun var gift med Kristian Larsen Sand f. 07.02.1872 - d. 24.10.1941 fra Eidskog.

 

Ole Martinus Olsen er ifølge Sør-Odal bygdebok bind 6 født i Nes i 1824, men jeg har selv ikke lykkes å finne noen Ole Martinus født under året 1824 i Nes, Akershus kirkebøker. Det jeg derimot finner er en Ole Martinus født i 1825.

 

På personseddelen til enkemann Ole Olsen ved Disiårbog under folketellingen 1891 for Sør-Odal står det at han er født 1822 i Nes, Romerike.

 

Fødestedet som er skrevet ned ved hans død kan kanskje være til hjelp, men også her har jeg problemer med å tyde. Er det noen som vil gjøre et forsøk?:

 

Ole Martin(i)us Olsen, nr. 8 under mandkjøn:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ullern i Sør-Odal, Klokkerbok nr. 4 (1895-1906), Døde og begravede 1896, side 60.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-67

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70124360384.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Hei, hvis det ligger i Nes på Romerike så tror jeg det står Braarud - men 100% sikker er jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henrik Sand

Takk, skal undersøke det. Noen flere som også vil gjøre et forsøk på å tyde skriften?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Synøve

Hei! Har holdt på en stund med denne slekten selv og så vidt jeg har klart å tyde det så står det følgende:

 

Ole Martinus Olsen, F: 12. des 1826 på Disen, Ullern D: Sep 6 1896 Disenaarbogen - død pga. sykdom. Det står at Ole er født på Braarud på Nes, men det har jeg ikke funnet noen sted.

 

Thore Haugnesdatter F: Nov 26 1825 på Njøsteiet (Nustmyra), Strøm - D: Aug 4 1887 på Disenaarbogen.

 

Ole og Thora fikk 11 barn

 

Halvor Olsen F: 13.2.1848 på Søndre Njøstmyr, Strøm (foreldrene giftet seg 26.3.1848 ) Vet noen når han døde? Gift med Ellen Andrea Larsdatter, F: 18.10.1842, Perstuen Ullern - de fikk i hvert fall 3 barn.

Lars Halvorsen f: 3.8.1875 på Lilleseth, Disen D: 7.3.1956 i Oslo

Hans Tullin Halvorsen f: 4.3.1878, Perstuen, Ullern

Marius Halvorsen f: 5.10.1885

 

Både Lars og Hans var gift. Lars fikk 9 barn og Hans fikk 1 (kanskje flere)

 

Deretter kommer Gulbrand, Martin, Johan, Maria (F og D 1856), Maria (1857), Torstein (Tosten), Thea, Ole, Janette og Hans.

 

Håper dette hjelper? Takknemlig om noen har mer informasjon om Thore og Oles barn, svigerbarn etc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henrik Sand

Hei! Har holdt på en stund med denne slekten selv og så vidt jeg har klart å tyde det så står det følgende:

 

Ole Martinus Olsen, F: 12. des 1826 på Disen, Ullern D: Sep 6 1896 Disenaarbogen - død pga. sykdom. Det står at Ole er født på Braarud på Nes, men det har jeg ikke funnet noen sted.

 

Thore Haugnesdatter F: Nov 26 1825 på Njøsteiet (Nustmyra), Strøm - D: Aug 4 1887 på Disenaarbogen.

 

Takknemlig om noen har mer informasjon om Thore og Oles barn, svigerbarn etc

 

Hei. Beklager sent svar. Hvilken kilde forteller at Ole Martinus Olsen er født 12. des 1826 ved Ullern i Sør-Odal? Informasjonen jeg har funnet sier meg at han høyst sannsynlig er født i Nes (Romerike). Fødestedet hans er opplyst å være Nes i Romerike under folketellingen 1891. Fødselsår er her opplyst å være 1822. Det står også Nes i Romerike som fødested i bygdeboka for Sør-Odal VI. Der er fødselsåret hans opplyst å være 1824. Informasjonen i bygdeboken har de nok hentet fra kirkeboken der hans dødsfall blir meldt, som jeg linket til over. Der står det som kjent også at han er født på Nes.

 

Her ser du dem i bygdeboka for Sør-Odal VI, på side 199 og 200. Du har kanskje sett dette allerede. Du spurte om når deres sønn Halvor Olsen døde, men det står ikke nevnt noe om dette i denne bygdeboken. Du ramset opp barna til Ole Martinus Olsen og Tore Haugnesdatter, og jeg finner dem alle i denne bygdeboken, bortsett fra en ved navnet Hans som du nevner. De fikk også en sønn til, nemlig Gunerius Olsen f. 1869 (far til skøyteløperen Ole "Vesle-Ola" Olsen).

 

I kirkebøkene for Nes (Romerike) finner jeg ingen ved navn Ole Martinus Olsen som er født i 1822 eller 1824. Jeg finner derimot en Ole Martinus Olsen født i 1820, og en annen født 15.07.1825. Han født i 1825 kan være vår mann. Ved inngåelse av ekteskapet med Tore Haugnesdatter den 26.03.1848 er alderen hans opplyst å være 22 år. Dette stemmer i så fall helt om hans fødselsdato skulle være 15.07.1825. Men mer research trengs selvfølgelig her.

 

Vil noen forsøke å tyde det som står skrevet ved nyfødt Ole Martinus nr 61 sine foreldre for meg? Jeg ser Ole Poulsen (Præsterud?) og Gudbjör Torsdatter, men ikke stort mer. Tyd også gjerne det som står ved leiemaal.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1835), Fødte og døpte 1825, side 188-189.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-97

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61103030524.jpg

 

Samme nyfødt er også i ministerialboka, også her under nr 61:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 5 (1815-1835), Fødte og døpte 1825, side 188-189.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-99

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61103040444.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

15. juli 1825, Ole Martinus, foreldre Ole Poulsen Presterudsæteren fra Oudalen og Gudbjør Torsdatter Ejesæteren.

Det er hans andre leiermål og hennes første. Fadderne er Inge Torsdatter Ejesæteren, Birthe G. Skøyen, Ole Gulbrandsen og Paul Folberg.

 

I bygdeboka Nes på Romerike bind IV, s. 43 om gården Eie, er det nevnt en Tor Tostensen på Ejesætren, som dør 78 gammel 19. juli 1837. Dette kan være Gudbjørgs far. Jeg tror ikke det var skifte etter ham, siden han betegnes 'legdsfattig' da han døde:

 

Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 6 (1833-1845), Døde og begravede 1837, side 228.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-232

(nr. 71)

 

Denne kan kanskje være til nytte når du holder på i Nes:

http://www.raumneshistorielag.org/?page_id=801

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Synøve

Hei!

 

Jeg ser nå at jeg ikke har lagt inn kilde på Ole Martinus sin fødselsdato og at jeg har brukt informasjonen jeg fant i Riksarkivets info fra folketellingen i 1865 hvor det står at han er fra S Odalen. Men jeg er helt enig med deg at det ser ut til å være: 15. juli 1825, Ole Martinus, foreldre Ole Poulsen Presterudsæteren fra Oudalen og Gudbjør Torsdatter Ejesæteren. som Anne-Lise skriver ovenfor her.

 

Når det gjelder barna Hans og Gunerius, så ser det ut til å være samme person. I følge denne lenken, se nr. 132 - Hans Gunerius:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=133&uid=279018&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R%25B2%25B007%25041%2581B%25C5J%25D6%2599V%2586%25C6%25C6%25D6%25B5%2500%25C9%25E4%2509%25F1

 

Vet du hvor Vesle-Ola (Hans Gunerius' sønn) ble født?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henrik Sand

15. juli 1825, Ole Martinus, foreldre Ole Poulsen Presterudsæteren fra Oudalen og Gudbjør Torsdatter Ejesæteren.

Det er hans andre leiermål og hennes første. Fadderne er Inge Torsdatter Ejesæteren, Birthe G. Skøyen, Ole Gulbrandsen og Paul Folberg.

 

I bygdeboka Nes på Romerike bind IV, s. 43 om gården Eie, er det nevnt en Tor Tostensen på Ejesætren, som dør 78 gammel 19. juli 1837. Dette kan være Gudbjørgs far. Jeg tror ikke det var skifte etter ham, siden han betegnes 'legdsfattig' da han døde:

 

Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 6 (1833-1845), Døde og begravede 1837, side 228.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-232

(nr. 71)

 

Denne kan kanskje være til nytte når du holder på i Nes:

http://www.raumneshi...rg/?page_id=801

 

Takk for tydingen, samt tilleggsinformasjonen som gjør det lettere å undersøke videre.

 

 

Vet du hvor Vesle-Ola (Hans Gunerius' sønn) ble født?

 

Ole "Vesle-Ola" Olsen ble født på Skarnes i Nord-Odal. Her finner man (.pdf) også litt mer informasjon om han.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Synøve

Takk for tydingen, samt tilleggsinformasjonen som gjør det lettere å undersøke videre.

 

 

Ole "Vesle-Ola" Olsen ble født på Skarnes i Nord-Odal. Her finner man (.pdf) også litt mer informasjon om han.

 

Hei!

 

Beklager sen tilbakemelding, men Takk for innspill, men den første lenken går til wikiperdia og den andre åpnes ikke.

 

Jeg klarer ikke å finne rett sted/kirkebok. Når du skriver Skarnes i Nord-Odal (jeg trodde Skarnes nå i Sør-Odal) - mener du da under Nord-Odal/Mo eller Nord-Odal/Sand.

 

Jeg har også forsøkt å finne ut når og hvor Hans og Emma giftet seg uten hell. MEN - jeg er lite god til å lese gotisk skrift/håndskriften til den ene presten her. Har du mer info?

 

Kan dette være samme familie: http://digitalarkive...f01037056002665

Hvis ja, så hadde de flere barn enn jeg har klart å finne.

 

Hilsen Synøve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Synøve

Hei!

Jeg fant nettop ut at Ole "Vesle-Ola" ble født 29.1.1894 - ikke i 1896, Skarnes, Strøm, Sør-Odal se nr. 25 (4. linje)

Kirkebok Sør-Odal/Strøm 1886-1931 side 74. (Jeg sliter med å lenke til den siden.)

http://www.arkivverk...&show=80#toppen

 

Da kan det også stemme at lenken jeg nettopp la ut stemmer med familien i folketellingen i 1900.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.