Gå til innhold
Arkivverket

Tinglysning Hedemarken 1728


Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

Det er en helt alminnelig pengemangelslysning for utsettelse av innløsning av 2 skippund 3 fjerdinger i søndre Huseby i Stange fra Anders Halvorsen Busvold, basert på at hans far i 1707 hadde kjøpt odelsløsningsretten til samme landskyld. Om du vil ha en ordrett transkripsjon, kan du skrive inn det du klarer å lese, så kan jeg godt supplere hvor du har problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"... min ?Salig Fader Halvor Andersen Busvold i Rommedahl Sogn ... Ano 1707 har sig til ?Kiøbt Odel og LøsningsRætten til den Gaard Søndre Huusebye i Stange Sogn beliggende skylder .. 2 skippund og 3 lispund tunge med Bøxel af .. Niels Vold udi Christiania for at følge min ?Salig Fader og .. arvinger til Odel og Løsning, ... som ?ieg efter Lougen ?nest? ældste Broder ... .... mig at være Løsnings Mand til .. Gaard Søndre Huusebye .. .. hermed louglig lyser min Penge Mangell efter Lougen og .. Løsnings Mand til .. Gaard og at ... .... Tingbogen indført og ......... Datum Buusvold den 10ende November 1728. Anders Halvorsen Busvold"

 

Det som er viktigst for meg,er om det er rett at det står "nest ældste Broder". Det var nemlig TO brødre ved navn Anders Halvorsen Busvold. Den eldste fikk farsgården. Nummer to ble omkring 1744 gift til Vestre Austad i Romedal.

 

Om denne saken sier Romedalsboka (bind III) meget feilaktig: "Den 11. november ser en at Halvor Busvold fremmet odelsstevning på garden Huseby i Stange."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette leser jeg slik (men ser gjerne at andre kommer med innspill her også!):

 

Saasom min Sahl. Fader Halvor Andersen Busvold i Rommedahl Sogn in Anno 1707 har sig tilkiøbt Odel og Løsnings Rætten til den Gaard Søndre Huusebye i Stange Sogn beliggende skylder aarlig 2 Skippd. og 3 Fierd.(?) tunge med Bøxel af Sr. Niels Kold udi Christiania for at følge min Sahl. Fader og hans arvinger til Odel og Løsning, Da som ieg efter Lougen nest ældere Broder at være da formeener ieg mig at være nermeste Løsnings Mand til samme Gaard Søndre Huusebye Alt herom ieg hermed louglig lyse min penge Mangel efter Lougen og at være sa[nd](?) Løsnings Mand til samme Gaard og begierer at dette maatte oplæses og i tingbogen indførdt og paakrevet da ieg vil mod betahling at faa det beskreven. - Datum Buusvold d. 10de Novembris 1728. Anders Halvorsen Buusvold (LS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.