Gå til innhold
Arkivverket

Hvor mange databaser er det i Digitalarkivet nå?


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Jeg oppdaterer mine bilder for ett foredrag jeg skall holde her i Sverige idag (15 oktober 2013). Jeg har med att av de "gamle" databasene er det 6017. Det har ikke endret seg fra 2012. Men det er jo en del mere nå. Hvor mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det ikke helt enkelt å svare på kjapt, men jeg skal prøve, med fare for å gjøre litt regnefeil.

 

I det nye er det pr. i dag 4818 "databaser" fra kirkebøker, og 1497 fra folketellinger, totalt ca. 6313. Det er jo tilsynelatende ikke veldig mange flere enn i det gamle, men tallene fra det gamle og det nye Digitalarkivet er ikke sammenlignbare. Det er ca. 2940 databaser i gamle Digitalarkivet (DA) som inneholder data fra kirkebøker. Alle disse er overført til nye Digitalarkivet, men en del er splittet opp fordi i nye Digitalarkivet skal en kilde ikke dekker flere kirkebøker. Av de 4818 kildene som omfatter kirkebøker i dag tror jeg ca. 1000 er nye som du ikke finner i gamle DA.

 

1910-tellingen er bare i nye DA, og nå er det bare 1900-tellingen som ikke er overført av de store tellingene. Den holder vi på med akkurat nå.

 

Det er også mye materiale som ikke er kirkebøker eller folketellinger som ikke er lastet inn i nye DA ennå. Alt er konvertert, og det er vel ca. 600-800 kilder tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen, det er alltid morsomt å presentere hva som kan tilbys av kilder i Norge. Og att det er gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.