Gå til innhold
Arkivverket

Henrich Pettersen Crantz nevnt 1723 Trondheim


Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Jeg "maser" videre med Margrethe Didriksdatter Greve i Bergen. Det er noe jeg ikke får til å stemme når det gjelder hennes alder.

 

Hun ble gift med Jochum Olsen 6. nov. 1683 i Korskirken. Hun er nevnt i skiftet etter moren Lisbeth i 1692, gift med Jochum Olsen. Brødrene i skiftet er Hans og Johan.

Hennes foreldre (?) ble gift 22. nov. 1674, og Lisbeth giftet seg 2. gang med Henrich Deverhagen i 1682.

 

Hvor ligger feilen? Er Didrik Greve og Elisbeth Hansdatter et annet par - det bør det jo være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun ved å se de kildene du nevner #26, så ser det ut til at Didrik Greve og Lisbeth Hansdatter er et annet par enn foreldrene til Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#27 Ja, det må det være. Forvirrende ned like navn. Margrethes foreldre het i alle fall Lisbeth og Didrik, trolig er det Lisbeth som er en Greve. Kanskje Didrik Greve, gift med Elisabeth Hansdatter, er hennes bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekilen antyder at den Johan Didriksen Greve som befinner seg i Lofoten er født i Bergen og identisk med den drengen som befinner seg hos lensmann Christen Rasmussen på Huseby i Hadsel i manntall 1701. Andre kona til Christen var fra Bergen og het Henriche Giertsdatter Farnov (datter av Giert Farnov som det var skifte etter i Bergen 19. aug 1696). http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1692&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "maser" videre med Margrethe Didriksdatter Greve i Bergen. Det er noe jeg ikke får til å stemme når det gjelder hennes alder.

 

Hun ble gift med Jochum Olsen 6. nov. 1683 i Korskirken. Hun er nevnt i skiftet etter moren Lisbeth i 1692, gift med Jochum Olsen. Brødrene i skiftet er Hans og Johan.

Hennes foreldre (?) ble gift 22. nov. 1674, og Lisbeth giftet seg 2. gang med Henrich Deverhagen i 1682.

 

Hvor ligger feilen? Er Didrik Greve og Elisbeth Hansdatter et annet par - det bør det jo være.

 

 

Lisbeth Hansdatter som giftet seg med Didric Greve er troligvis hans "andre" kone.

Margrethe Didricsdatter Greve og Hans Didricsen Greve er barn fra "et tidligere" ekteskap.

Johan er sønn av Lisbeth Hansdatter og Didric Greve, de ble viet i 1674.

 

Det er lite sannsynlig at Johan Greve i Voje er identisk med Johan Dirichssen som er registrert i 1701-mantallet (1701-manntallet for Lofoten og Vesterålen),under gården Huuseby i Hadsel

 

Se forøvrig et eldre tema:

[#24913] Didrich Greve - Bergen

 

http://forum.arkivverket.no/topic/110576-24913-didrich-greve-bergen/page__hl__%20grewe__st__20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 30 Hvor sikker er du på det?

 

Trekilen skriver: "Nämns som Styrmand år 1715 i Våje Indre, Buksnes sogn." Michael skriver at samme person var skipper i Bergen 1702. Hvordan vet man at skipperen og styrmannen var samme person?

 

26/9-1670 Nevnes en skipper Henrich Greve i Bergen. Var denne skipper Johan Greve i Bergen i 1702 muligens hans sønn eller en bror?

http://digitalarkive...&merk=4169#ovre

 

Se side 13 i: http://norsk.nordreisavgs.net/lokhist/O%20Ingstad%20Slekten%20Greve.pdf

 

Forfatteren skriver at skipper Johan Greve i 1702 = Jan (Johan) Rolfsen Greve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er et par i Trondheim, Hironymus Greve gm Margrethe Andersdatter Beyer. Hironymus døde i 1705. Ser ikke ut til å være bevart noe skifte. Hadde dette paret noen barn og er Hironymus i samme slekt som de fra Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Vigerust.net:

 

Bergen bys befolkning 1700-1730 – Slektsnavnregister:

  • Greve, Anders, Christopher, Johan, Rolf.

Ligning over Båtsmanns- barberer- og trompeterskatten av Bergen kjøpstad, 9. mai 1710:

  • Henrich Dverhagen 5-0 som forlover for Dirich Greve 1-3
  • Poul Jörgensen Greve Skredder 1-0
  • Jan Greve Skipper 1-3
  • Salig Anders Grevis Enche Kramboed 1-3
  • Roluf Greve 4-0

Yrkesregister:

  • Kjøpmann, kjøpmannskap: Christopher Greve
  • Krambod: Anders Greves enke
  • Skredder: Rolf Greve
  • Styrmann: Johan Greve
  • Vinhandler Christopher Greve
  • Øltapper, øltapperi: Christopher Greve

Alfabetisk fornavnsregister for Bergen:

  • Anders Greves enke, krambod 1727, i 16. rode 1720-1731. Lignet 1720 til rd 2-3, 1721 15-4, 1727 2-0, 1729 6-0, 1730 6-0, 1731 rd 2-0.
  • Christopher Greve, øltapper og vinhandler 1727, kjøpmann 129-30, i 14. rode 1727-1731. Lignet 1727 til rd 14-0, 1729 50-0, 1730 45-0, 1731 rd 17-0.
  • Johan Greve, styrmann, i 17. rode 1730. Lignet 1730 til rd 0-4.
  • Rolf Greve, skredder 1721-31, i 19. rode 1720-1731. Lignet 1720 til rd 12-3, 1721 9-2-4, 1727 3-0, 1729 6-0, 1730 3-0, 1731 rd 1-0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 32 Der er jeg blank, men Jørgen Agersborg/Sophie Alexandersdatter Gyth på Rynes i Vefsn hadde i hvert fall en sønn som het Hieronimus Greve født ca 1716. Hvor oppkallingen stammer fra vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 32 Trondhjems borgerskap 1680-1730 Utvalgte kilder, side 57: Trondhjems Byes idtzige Negotiantere deles fornemmelig udi 3de Classer.

 

3. (Classe) De mindre formuende og en Deel unge Negotiantere:

.

60 Jeronimus Grefve, en Bremer

 

De andre er inndelt etter fødested f.eks. Flensborgere, Hamborgere, Jyder, Trondhjems Indfødte, Danske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 30 Hvor sikker er du på det?

 

Trekilen skriver: "Nämns som Styrmand år 1715 i Våje Indre, Buksnes sogn." Michael skriver at samme person var skipper i Bergen 1702. Hvordan vet man at skipperen og styrmannen var samme person?

 

26/9-1670 Nevnes en skipper Henrich Greve i Bergen. Var denne skipper Johan Greve i Bergen i 1702 muligens hans sønn eller en bror?

http://digitalarkive...&merk=4169#ovre

 

Se side 13 i: http://norsk.nordrei...ekten Greve.pdf

 

Forfatteren skriver at skipper Johan Greve i 1702 = Jan (Johan) Rolfsen Greve.

 

Jeg mener at det som forfatteren av Greveboken skriver på side 13 og 14 om Jan (Johan) Rolfsen Greve er helt korrekt. Han er den Johan Greve som tok borgerskap som skipper i Bergen i 1702, og han er sønn av Rolf Jansen Greve slik som det står på side 12 og 13 i Greveboken.

 

Jeg "tror" at Johan Greve i Voje er sønn av den fordums Bergensborgeren Didric Greve og konen hans Lisbeth Hansdatter. Denne Johan Greve er døpt i Bergen i 1676 og burde altså være ca 25 år i 1701.

 

Johan Didrichensen i Huseby i Hadsel var 13 år, og han kalles ikke Greve. Jeg vet ikke hvem han var men jeg tror ikke han er identisk med Johan Greve i Voje.

 

Men ikke alt som står i Greveboken er helt korrekt. Opplysningene bør sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Pantebok for Bergen protokoll 1 c 1688-1691, side 156b. Avkall på arv.

 

Kiendis Jeg Hans Greve, barnføed udj Bergen, og hermed witterlig giør, at eftersom Erlig og velagte Mand Michel Parling wohnhaftig Borger her udj Staden er blefuen min formynder og hafuer haft at forvalte hvis mig etter min Sl. fader Dirich Greve fordum Borger og indvohner her samme stedz arfueligen er tilfalden, da hafuer hand nu giort mig derfor richtig reede og regenskab og saadant altsammen nu til mig leverit mindste med medste, tj vil Jeg herved for mig og mine arfuinger hafue ermte. Michel Parling for goed formynderskabs forvaltning betachet, sampt hannem hans Hustru og arfuinger for Richtig Leverantz qviterit og fuld avkald gifuet for fødde og V-fødde til Ewig tid, Anlofuende herudinden for mig og mine arfuinger, sampt Overformynderie og deris etterkommere herfor Krafuis og Skade løs i alle opteenchelige maade. Detz til bekreftelse hafuer Jeg Schreven min egen haand herneden under, og weenligen ombeder under schrevne Dannemend med mig til witterlighed at under schrive og forsegle, Actum Bergen d. 23 May Ao. 1690.

Hans Greve (L:S:)

Hans Marckman

Hans Berentsen Vegner

 

Hans Greve tok borgerskap som skipper i 1692

 

Dirich Greve sin bror var Arent Greve var født i Bremen. Hieronimus Greve i Trondheim kan være deres bror.

 

De finnes også en Jocum Greve som tok borgerskap i 1670. Han var født i Wismar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 5 år senere...
På 21.10.2013 den 17.45, Erlend E. Mæhlum skrev:

Jeg har også lurt på hvem Elisabeth Greve var.

Har notert meg 3 barn av Albert og Elisabeth. Finnes det fler?

-Rachel f. ca 1728-1773

-Mette Margrethe f.ca 1730 d. etter 1801.

-Peter f. 1733

 

Kona til Jochum Jonasen på Svarholt kan tenkes å være barn av Albert:

 

SAT, Lofoten sorenskriveri, 1/1A/L0005: Tingbok, 1739-1752, s. 410-411
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090428400360


I tingboka kalles hun Mette Margrethe Crantz

 

DÖD. begr. 10/9 1758 i Hol sogn.
"1758. 16. S: e. Tr. i Borge k. Jordpkst fólgende barnelig, 2.
Jochúm Jonasens og Metthe Chatrine Albertsdr Swarholt i Hols Sogn, drs Drb: Nom: Jonas gl 3½ aar".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har notert meg at Mette Margrethe ble gift med Jochum Jonasen på Svarholt. Det kan jo være at riktig navn egentlig er Mette Cathrine, ville vært mest riktig ihht. å være oppkalt etter bestemoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.