Gå til innhold
Arkivverket

«Skjervøykongen» Christen Michelsen Hegelund og Maren Jørgensdatter Castens' datter Anne, f. ca 1685. Var hun Christine Marie Hegelunds mor?


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Den Anna Sophia Heggelund som ble begravd på Dverberg i 1794, hvor hører hun hjemme? Er det samme Anna Sophia som er nevnt i #28 ?

Den 11. junii - begravet Anna Sophia Heggelund sl: ..?. Meÿers enke 92 aar og 8 maaneder gammel

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Dverberg, Ministerialbok nr. 897A02 (1788-1820), Kronologisk liste 1795, side 42-43.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16740&idx_id=16740&uid=ny&idx_side=-23

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108650476.jpg

 

Jeg antar hun har en relasjon til den Christen Hanssen Heggelund som i 1801 var bosatt på Stave, Dverberg med hustru Ane Dorthea Bye?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058489000249

 

Muligens ikke så interessant for temaet her, men veldig interessant for meg i tråden om Jørgen Steen, fordi det synes å være relasjoner mellom familiene...relasjoner jeg ikke har klart å få styr på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#52

Svaret er ja, det er samme person. Dessverre vet jeg fortsatt ikke hvilken familiebakgrunn Anna Sophia Heggelund har.

Det er godt mulig hun har en relasjon til Christen Hanssen Heggelund, som aldersmessig passer å være hennes nevø.

 

Jeg har sett på initialene som finnes på sølv og tinn i boet etter Anne Sophie Heggelunds mann Johan Arnt Christophersen Meyer i 1759. Han var først gift med Cecilie Cathrine Andreasdatter Tønder. Initialene C:M:S:H og M:O:D:H peker kanske på Anne Sophie Heggelunds foreldre?

  • En sølvkanne: J:C:M:M:S:H anno 1732
  • Fire sølvskjeer: O:H:S:T og A:J:D
  • To sølvskjeer: L:H:S
  • To sølvskjeer: P:T:A:T
  • To sølvskjeer: J:K:F
  • To sølvskjeer: C:M:S:H og M:O:D:H – kanskje Anne Sophie Heggelunds foreldre skjuler seg her?
  • To sølvskjeer: C:H:P og A:S:P – Christian Hendric Peters og Anne Sophie Pheiff (Cecilie Cathrine Tønders morfar og mormor)
  • To sølvskjeer: A:S:O:D
  • To sølvskjeer: J:H:S:T og J:H:D
  • Et tinnfat: O:K

Troms fylke, Tromsø prosti, Skifteprotokoll 16 , 1733-1788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ulike nettsider er Christen Hanssen Heggelund aner ført tilbake til Christen Sørensen Heggelund, f. ca 1701. Hvem denne C.S.H. var sønn av vites ikke.

 

Her er info fra en av sidene:

 

38 Christen Hansen Heggelund; han ble født Bergen, 26 AUG 1762, dødde Stave, Andøya, 19 JUN 1839, sønn av Hans Wadbech Kristiansen Heggelund (se 76) og Elen Rasmusdtr (se 77).

Han giftet seg 2 NOV 1792 med

39 Ane Dorthea Bye; hun ble født Stave,Andøya,Nordland, 1770, dødde Stave, Andøya, 25 MAY 1854, datter av Jørgen Petter Bye (se 78) og Blanceflor Catarina Orning (se 79).

Barn:

  • 1793-1821 Jørgen Petter Bye Heggelund
  • 1795 Elen Eida Heggelund
  • 1797-1818 Flora Catharina Heggelund
  • 1799-1871 Ottine Johanne Petrikke Heggelund
  • 1801-1821 Hans Kaurin Heggelund
  • 1805 Kristian Orning Heggelund
  • 1807-1840 Kjerstina Bergitte Heggelund
  • 1810-1876 Mathias Pauli Orning Heggelund
  • 1816-1859 Kristiane Dorthea Heggelund [19]

76 Hans Wadbech Kristiansen Heggelund; han ble født Bergen, 1739, sønn av Christen Sørensen Heggelund (se 152) og Helene Marie Wadbech (se 153).

77 Elen Rasmusdtr

 

152 Christen Sørensen Heggelund; han ble født Moster, Finnås, 1701, dødde 1741.

153 Helene Marie Wadbech; hun ble født 1710, datter av Hans Christian Berthelsen Wadbech (se 306) og Maria Helene Groth (se 307).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le litt. Super info i #52/53. Jeg så litt på den siden du henviser til i #53 og gjett hva jeg ser:

 

Bergitte Tollefsdtr; hun ble født Trondheim, ABT 1700, datter av Tollef nn (se 314) og Susanna Baardsdtr (se 315).

Barn: 1745 - 1815 Jørgen Petter Bye [78]

 

Nordlandshandleren på Andenes, Tolof Olsen og Susanna Baardsdatter, det er jo akkurat dem som har vært diskutert i lensmanns-tråden: http://forum.arkivverket.no/topic/183833-lensmann-joergen-steen-1763-1831-steilo-hadsel-nordland-hans-opphav-og-slekt-hvem-var-de-egentlig/page__st__20#entry1593200

 

Så gjenstår det å finne kildebelegg for påstanden om at Jørgen Petter Bye == Jørgen Petter Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av flere nettsider at man tror Anne Christensdatter Hegelund var født ca 1685. Hvorfor akkurat dette året er satt på Anne har jeg ikke funnet ut av. Kanskje fordi det er plass mellom brødrene hennes? Ifølge 1702-manntallet var Jørgen født ca 1683 og Christian ca 1688.

 

Det finnes et epitafium av Christen Michelsen Hegelund med sine to koner og barn. Det er 7 barn på bildet, 5 sønner og 2 døtre og det stemmer med det som oppgis i skiftet - men epitafiet skal være fra 1678 og da var i alle fall ikke sønnene Jørgen og Christian født.

 

Enten er epitafiet fra etter 1688 eller så har det vært flere barn som døde før skiftet etter C.M.H. i 1695. Jeg heller til det siste pga av selve oppstillingen av barna i epitafiet. Helt til høyre står en datter litt for seg selv, foran det jeg tolker som Maren Jørgensdatter Castens - C.M.H. 2. kone. Dette bør være Marens datter, Anne. Det er tydelig skille mellom henne og resten av søskenflokken, kanskje nettopp for å illustrere at C.M.H. hadde to kull med barn.

 

Hadde vært interessant å høre hvordan andre tolker epitafiet.

 

bilete6522.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også tenkes at hun til høyre er en ukjent datter av Christen og Maren som ikke vokste opp, som kanskje het Karen etter C.M.H. første kone Karen Andersdatter? Dette blir kun spekulasjoner, men tradisjonen tro skulle de hatt en datter Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg har med stor interesse læst alle de interessante indlæg angående Christine Marie Hegelund m.m.

 

Jeg forsøger at finde oprindelsen til mit efternavn.

 

I min søgning er jeg gået i stå ved min tipoldefar: Peder Jacobsen Heggelund født den 8. maj 1833 i Vik, Harstad, Tromsø.

Hans far er Jacob Thomassen og født i Kvæg Fjord, Troms, 1802 som er søn af Thomas Dy Jacobsen og Christine Marie Larsdatter.

 

Min mistanke går på at Heggelund stammer fra Kirstine Marie Larsdatter, hun er født 22. maj 1774 i Kvæg Fjord som datter af Lars Pedersen (Strand) og Berth Martha Iversdatter Wolf.

Lars Pedersens (Strand) er født i Bergen 1737 og han var lærer og klokker i 30 år i Kvæg Fjord( Kvæg FjordBoka). Han kom til Bjarkøy, Reykjanesset og blev gift med Berth Martha Iversdatter Wolf der.

Min antagning går på at Heggelund stammer fra Lars, der bringer det med fra Bergen, men jeg har ikke kunne finde relationen dertil.

 

Måske nogen her kan hjælpe mig?

Jeg håber det er forståeligt, det jeg har sat sammen og har I yderligere spørgsmål, vil jeg så vidt muligt forsøge at svare.

Da jeg er dansksproget, mester jeg ikke lige det norske sprog skriftlig, men forstår fint det jeg læser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei May Britt.

 

Det er en enkel årsak til at du har fått etternavnet Heggelund, og ikke så helt uvanlig, selv om det heller ikke er den vanligste måten å få et fast etternavn på.

 

Din tippoldefar heter ikke Peder Jacobsen Heggelund, men Peder Heggelund Jacobsen, i hverfall ved sin dåp som du kan se helt nederst her, nr. 54: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9644&idx_id=9644&uid=ny&idx_side=-78

 

Det som trolig har skjedd er at han i voksen alder har byttet om på dåpsnavnet Heggelund og patronymet Jacobsen og dermed brukt Peder Jacobsen Heggelund. Han er trolig oppkalt etter en Peder Heggelund i Trondenes-området som levde på den tiden. Ut over det har han trolig lite eller ingen tilknytning til slekten Heggelund.

 

Han er dessuten født på Storvassbotn og ikke Vik. Storvassbotn ligger midt i mellom Harstad og Kvæfjord ved en innsjø som heter Storvatnet.

 

Dersom du følger hans kirkelige hendelser som konfirmasjon, vielse og barnefødsler der han er far, så vil du sikkert finne noen spor om når han evt. endret sitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Remi

Mange tak for dit hurtige svar og analyse af min søgning. Rigtigt fint at få andre øjne på, længe har jeg tænkt at Heggelund var opkaldt et sted fra og netop havde forbindelse til alle de andre Heggelunder og de er jo mange af dem deroppe omkring Tromsø.

Nu vil jeg lige følg op på dine informationer og bruge energi på alle de andre aner.

 

Mange venlige hilsner

May Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kom over Niels og Svend Erichsen i lagtingsprotokollen. Er vel ikke noe særlig slektsinfo,men hører vel hjemme her for det:

Kildeinformasjon: Nordland og Finnmark lagting, Tingbok , 1708-1726, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31408/33/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090506320693.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 27.11.2013 den 19.41, Grete Singstad skrev:

På ulike nettsider er Christen Hanssen Heggelund aner ført tilbake til Christen Sørensen Heggelund, f. ca 1701. Hvem denne C.S.H. var sønn av vites ikke.

 

Gammel debatt, men greitt å samle info 🙂

Christen Sørensen Heggelund var sønn av Søfren Thorsen og Chatarina Christensdatter Heggelund død 1734 i Røyksund, Moster, Finnås.

Skifte 10. juni 1734, ref. høyre side her:

Hordaland fylke, Sunnhordland, Skifteprotokoll nr. Aa 5 (1731-1745), Skifteprotokollside, Side 77b-78a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081112650081

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.