Gå til innhold
Arkivverket

Donering av slektsarbeid

Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjennom mange år har nok mye slektsarbeid gått tapt, og noe er publisert.

Jeg vil tro mange nåværende slektsforskere tråkker på gamle stier andre har tråkket før og jeg føler det blir en runddans.

Jeg har tidligere, for flere år siden, tatt kontakt med DIS Norge slekt og data om muligheten av en donasjonsordning. Det er nedsatt et utvalg som skal se på dette der og de er fortsatt i arbeid. Jeg har purret på dette, i den forståelse at kua kan dø mens gresset gror.

Finnes det hos Riks-/Statsarkivene en slik donasjonordning?

Jeg tenker ikke på hva en som slektsforsker har erhvervet av bygde- og slektsbøker, men snarere enten i form av en Gedcomfil eller utskrifter fra slektsprogrammer - eller begge deler.

Takknemlig for svar, og er usikker på om spørsmålet er lagt "på riktig hylle". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor forståelse for din bekymring/ønske, som du helt sikkert deler med mange andre.

Vi er ikke kjent med at det finnes slike donasjonsordninger i Norge (selv om mange "manuelle" slektsarkiver er bevart gjennom årenes løp i arkivinstitusjoner), men for Gedcomfiler skal det være mulig å benytte seg av utenlandske tilbydere. Arkivverket har ingen konkrete planer om å opprette en tjeneste for langtidsbevaring og publisering av private slektsfiler, men det er langt fra utenkelig at fremtiden vil åpne for det. Vi skal blant annet utrede muligheten for at Arkivportalen skal åpnes opp for at privatpersoner kan publisere digitale/digitaliserte filer man selv har produsert. En eventuell løsning vil nok ligge noen år frem i tid, så det vil utvilsomt være gunstig om DIS Norge eller andre "kommer oss i forkjøpet".

Mvh

Øyvind Ødegaard

Leder av Riksarkivets publikumsavdeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Viktig poeng du kommer med Henning. Ser stadig at slektssider med god informasjon forsvinner og slik er det sikkert også med mye slektshistorisk forskning. Først og fremst elektronisk, men det er nok mye som ligger lagret på loft eller som er tapt for alltid. Finner heldigvis mye gamle nettsider på http://archive.org/web/ NSF har jo et slektshistorisk bibliotek både digitalt og fysisk som man kan donere til. Mulig at DIS har noe lignende, men det mangler uansett en database der man kunne "donert" sine elektroniske slektsfiler..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider