Jump to content
Arkivverket
Anders Bakken

Dødsmelding eller evt skifte etter ektepar i Kvam i Gudbrandsdalen.

Recommended Posts

Anders Bakken

Hei.

Jeg skulle gjerne funnet ut om det finnes dødsfallsmelding, eller evt skifte etter ekteparet Hans Olsen Berget/Myhren og kona Tora Pedersdtr.

De bodde i Kvam i Nord-Fron, jeg legger ved linker til dødsfallinnførslene i kirkeboka.

Tora født i 1821, går bort først. 28.3.1898

Hans født i 1825 går bort 4.10.1908

Jeg håper det finnes noe i dødsfallmeldinger etter disse to som kan fortelle hvor datteren Pauline Otilia ble av. Hun var født i Heidal i 1862 før familien flytta til Kvam. Siste spor etter henne er i Folldal i 1881 da hun gifter seg.

Mvh Anders Bakken

Statsarkivet i Hamar

Vi siterer fra boka "Utvandrerhistorie fra Folldal" av Vidar Støen (ISBN 82-996243-0-4) : "Peder Oleson Sæter, f. 4.6.1851, reiste 16.6.1882 fra Christiania med S/S Rollo til La Crosse, Wis. på forhåndsbetalt billett. Peder ble g. 12.4.1881 m. Pauline Otilie Hansd. Berget, f. 30.3.1862, fra Fron".

Vi har også gjort oppslag i dødsfallsmeldingene fra Mellom-Gudbrandsdal sorenskriverembete. Ved Toras dødsdfall er ikke opplyst noe om arvinger. Ved Hans Olsen Myrens dødsfall 04.10.1908 opplyses følgende: "Efterlater sig en datter Tora, gift med Hans Torsen Iverstuen - ant. utvandret til Amerika".

Anders Bakken

Takk for rask tilbakemelding!

Mvh Anders Bakken.