Gå til innhold
Arkivverket
Jon Erik Berg-Hansen

Døde i Borre 1814 - tyding av et ord

Recommended Posts

Espen Tjernshaugen

Hei, det må vel være 5 Fjerding = 5 1/4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Erik Berg-Hansen

Takk!

 

Du har nok rett, men det er eneste gang alder er angitt på denne måten i årene 1801-1814.

 

Men: 5 Fjerding betyr altså 5 1/4 og ikke 1 1/4 (fem firedeler)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Jeg skal ikke være skråsikker, jeg har tatt feil før - men regner med at det blir regnet i hele år + nærmere angivelse som dag, uke, mnd, kvartår (fjerding), halvår m. v.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Erik Berg-Hansen

Jeg skal ikke være skråsikker, jeg har tatt feil før - men regner med at det blir regnet i hele år + nærmere angivelse som dag, uke, mnd, kvartår (fjerding), halvår m. v.

 

Her er dåpen, og det stemmer vel ikke med noen av alternativene!

 

 

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-12

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Ser av FS at det i Borre ble døpt en Ole Styr Riddervold 11/9- 1810 og en 11/11- 1813.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Ser av FS at det i Borre ble døpt en Ole Styr Riddervold 11/9- 1810 og en 11/11- 1813.

 

Det er også på FS nevnt en døpt 16/6-1813. Har ikke sjekket dette mot kb, men hvis denne stemmer så stemmer vel også din beregning om 5 kvarte? (1 1/4)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen Tjernshaugen

Da må det være denne 16/6-1813, og din regnemåte 1 1/4 korrekt:

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Borre, Ministerialbok nr. I 3 (1807-1814), Fødte og døpte 1813, side 35-36.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-19

 

Det er hjemmedåpen som er innført her, og han er identisk med den Ole Styr som ble kirkedøpt 11/11 samme år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Erik Berg-Hansen

Da må det være denne 16/6-1813, og din regnemåte 1 1/4 korrekt:

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Borre, Ministerialbok nr. I 3 (1807-1814), Fødte og døpte 1813, side 35-36.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-19

 

Det er hjemmedåpen som er innført her, og han er identisk med den Ole Styr som ble kirkedøpt 11/11 samme år.

 

Bra jobba!

Det var din tolkning av ordet som førte til løsningen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.