Gå til innhold
Arkivverket

Konfirmasjoner i Borre 1852 - hva mente egentlig presten?

Jon Erik Berg-Hansen
 Del

Recommended Posts

Side 177: Christedomskundskab og Flid

Gjelder Ligesaa på llinje 8 bare første halvdel av eller hele linje 6?

Hva står det i parentesen (har ---- Hang til at -----).

Hva står videre i høyre kolonne på samme linje? (Ifølge Ramnæs ---- resten av ordene)

Gjelder slætte Fatteævner også konfirmant 53,54 og 55?

http://www.arkivverk...y&idx_side=-181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, slik jeg forstår så er det første halvdel av linje 6 som er videreført til linje 8, altså kun "Maadelig oplyst".

Slik leser jeg linje 8: Ligesaa [altså "Maadelig oplyst" videreført fra linje 6], (Har viist Hang til at stjæle.)

Høyre kolonne som gjelder opplysninger om vaksinasjon eller naturlige kopper og attest om dette, som jeg leser slik:

Ifølge Ronnes [Rønnes?] Attest vises tydeligt Ar efter Pen: (vaksinasjonspenn).

Angående nr. 53, 54 og 55 så tror jeg de slette fatteevnene ikke er videreført fra nr. 52, i så tilfelle ville de 4 etter nr. 46 også hatt hang til å stjele. Dette er altså slik jeg forstår det nå, men om jeg ikke har forstått det riktig håper jeg noen kan komme med en korrigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en gang - takk for innsatsen!

Det blir garantert flere spørsmål.

Heller ikke jeg trodde at det var så mange tyver i dette konfirmantkullet.

Jon Erik

Hei, slik jeg forstår så er det første halvdel av linje 6 som er videreført til linje 8, altså kun "Maadelig oplyst".

Slik leser jeg linje 8: Ligesaa [altså "Maadelig oplyst" videreført fra linje 6], (Har viist Hang til at stjæle.)

Høyre kolonne som gjelder opplysninger om vaksinasjon eller naturlige kopper og attest om dette, som jeg leser slik:

Ifølge Ronnes [Rønnes?] Attest vises tydeligt Ar efter Pen: (vaksinasjonspenn).

Angående nr. 53, 54 og 55 så tror jeg de slette fatteevnene ikke er videreført fra nr. 52, i så tilfelle ville de 4 etter nr. 46 også hatt hang til å stjele. Dette er altså slik jeg forstår det nå, men om jeg ikke har forstått det riktig håper jeg noen kan komme med en korrigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider