Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Konfirmasjoner i Borre 1852 - hva mente egentlig presten?

Recommended Posts

Side 177: Christedomskundskab og Flid

Gjelder Ligesaa på llinje 8 bare første halvdel av eller hele linje 6?

Hva står det i parentesen (har ---- Hang til at -----).

Hva står videre i høyre kolonne på samme linje? (Ifølge Ramnæs ---- resten av ordene)

Gjelder slætte Fatteævner også konfirmant 53,54 og 55?

http://www.arkivverk...y&idx_side=-181

Hei, slik jeg forstår så er det første halvdel av linje 6 som er videreført til linje 8, altså kun "Maadelig oplyst".

Slik leser jeg linje 8: Ligesaa [altså "Maadelig oplyst" videreført fra linje 6], (Har viist Hang til at stjæle.)

Høyre kolonne som gjelder opplysninger om vaksinasjon eller naturlige kopper og attest om dette, som jeg leser slik:

Ifølge Ronnes [Rønnes?] Attest vises tydeligt Ar efter Pen: (vaksinasjonspenn).

Angående nr. 53, 54 og 55 så tror jeg de slette fatteevnene ikke er videreført fra nr. 52, i så tilfelle ville de 4 etter nr. 46 også hatt hang til å stjele. Dette er altså slik jeg forstår det nå, men om jeg ikke har forstått det riktig håper jeg noen kan komme med en korrigering.

Enda en gang - takk for innsatsen!

Det blir garantert flere spørsmål.

Heller ikke jeg trodde at det var så mange tyver i dette konfirmantkullet.

Jon Erik

Hei, slik jeg forstår så er det første halvdel av linje 6 som er videreført til linje 8, altså kun "Maadelig oplyst".

Slik leser jeg linje 8: Ligesaa [altså "Maadelig oplyst" videreført fra linje 6], (Har viist Hang til at stjæle.)

Høyre kolonne som gjelder opplysninger om vaksinasjon eller naturlige kopper og attest om dette, som jeg leser slik:

Ifølge Ronnes [Rønnes?] Attest vises tydeligt Ar efter Pen: (vaksinasjonspenn).

Angående nr. 53, 54 og 55 så tror jeg de slette fatteevnene ikke er videreført fra nr. 52, i så tilfelle ville de 4 etter nr. 46 også hatt hang til å stjele. Dette er altså slik jeg forstår det nå, men om jeg ikke har forstått det riktig håper jeg noen kan komme med en korrigering.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.