Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte etter Frans Pedersen Kjelnes

Birgit Gordon
 Del

Recommended Posts

Teksten, på venstre side, ser ut til å strekke seg fra øverst i venstre kolonne til halvveis ned i høyre kolonne. Jeg har ikke gjennomgått hele teksten grundig, men det ser for meg ut til at Sønnen Erik Frantsen nevnes minst 4 ganger:

1 gang i venstre kolonne: 7. og 8. linje nedenfra

3 ganger i høyre kolonne: øverste linje, 8. linje nedenfra og 11. linje nedenfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke finne flere barn enn Erik i dette skiftet. I følge bygdebok for Vestnes, "Tomrefjord, Øverås, Nerås" så hadde Frants Pedersen Bjerke Kjellnes 6 barn. Jeg kan ikke se at noen av dem var borte i 1839 og da er det litt rart at de ikke er nevnt i skiftet. Bare Erik som var eldst og ble neste bruker er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke finne flere barn enn Erik i dette skiftet. I følge bygdebok for Vestnes, "Tomrefjord, Øverås, Nerås" så hadde Frants Pedersen Bjerke Kjellnes 6 barn. Jeg kan ikke se at noen av dem var borte i 1839 og da er det litt rart at de ikke er nevnt i skiftet. Bare Erik som var eldst og ble neste bruker er nevnt.

Tusen takk Kjartan Brastad :)

Har du navnene på barna?

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik (1812 - 1888). Gift 1840 med Ane Hansdatter Rekdal. Neste bruker på Kjellnes. To sønner før han giftet seg med Ane. Gjertrud (f. 1814). Ugift. Fikk sønnen Sivert Fredrik i 1855. Marit (f. 1816) Til plassen Kvennflaten under Kjersem i Tresfjorden. Peder (f. 1820). Gift 1856 med Berit Ivarsdatter Stokkeland. 5 sønner. Først til Kuskeplassen under Ura, siden til Leirvika. Ågot (f. 1925). Ukjent skjebne etter konfirmasjonen. Lasse (f. ca 1828). Gift 1869 med Ane Andreasdatter Nord-Heggdal, trolig født i Molde. Ingen barn. Til plassen Øvergården under Nerås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik (1812 - 1888). Gift 1840 med Ane Hansdatter Rekdal. Neste bruker på Kjellnes. To sønner før han giftet seg med Ane. Gjertrud (f. 1814). Ugift. Fikk sønnen Sivert Fredrik i 1855. Marit (f. 1816) Til plassen Kvennflaten under Kjersem i Tresfjorden. Peder (f. 1820). Gift 1856 med Berit Ivarsdatter Stokkeland. 5 sønner. Først til Kuskeplassen under Ura, siden til Leirvika. Ågot (f. 1925). Ukjent skjebne etter konfirmasjonen. Lasse (f. ca 1828). Gift 1869 med Ane Andreasdatter Nord-Heggdal, trolig født i Molde. Ingen barn. Til plassen Øvergården under Nerås.

Tusen takk Kjartan Brastad :)

mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.