Gå til innhold
Arkivverket
Birgit Gordon

Tyding av skifte etter Frans Pedersen Kjelnes

Recommended Posts

Birgit Gordon

Hei.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette skiftet etter Frans Pedersen Kjelnes 20 oktober 1839?

Det jeg er spesielt interessert i er barn hvis disse er listet opp.

http://arkivverket.n...read/24626/460/

Mvh

Birgit Gordon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trond Mølmen Tollefsrud

Teksten, på venstre side, ser ut til å strekke seg fra øverst i venstre kolonne til halvveis ned i høyre kolonne. Jeg har ikke gjennomgått hele teksten grundig, men det ser for meg ut til at Sønnen Erik Frantsen nevnes minst 4 ganger:

1 gang i venstre kolonne: 7. og 8. linje nedenfra

3 ganger i høyre kolonne: øverste linje, 8. linje nedenfra og 11. linje nedenfra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Birgit Gordon

Tusen takk Trond :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjartan Brastad

Jeg kan heller ikke finne flere barn enn Erik i dette skiftet. I følge bygdebok for Vestnes, "Tomrefjord, Øverås, Nerås" så hadde Frants Pedersen Bjerke Kjellnes 6 barn. Jeg kan ikke se at noen av dem var borte i 1839 og da er det litt rart at de ikke er nevnt i skiftet. Bare Erik som var eldst og ble neste bruker er nevnt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Birgit Gordon

Jeg kan heller ikke finne flere barn enn Erik i dette skiftet. I følge bygdebok for Vestnes, "Tomrefjord, Øverås, Nerås" så hadde Frants Pedersen Bjerke Kjellnes 6 barn. Jeg kan ikke se at noen av dem var borte i 1839 og da er det litt rart at de ikke er nevnt i skiftet. Bare Erik som var eldst og ble neste bruker er nevnt.

Tusen takk Kjartan Brastad :)

Har du navnene på barna?

Mvh

Birgit Gordon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjartan Brastad

Erik (1812 - 1888). Gift 1840 med Ane Hansdatter Rekdal. Neste bruker på Kjellnes. To sønner før han giftet seg med Ane. Gjertrud (f. 1814). Ugift. Fikk sønnen Sivert Fredrik i 1855. Marit (f. 1816) Til plassen Kvennflaten under Kjersem i Tresfjorden. Peder (f. 1820). Gift 1856 med Berit Ivarsdatter Stokkeland. 5 sønner. Først til Kuskeplassen under Ura, siden til Leirvika. Ågot (f. 1925). Ukjent skjebne etter konfirmasjonen. Lasse (f. ca 1828). Gift 1869 med Ane Andreasdatter Nord-Heggdal, trolig født i Molde. Ingen barn. Til plassen Øvergården under Nerås.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Birgit Gordon

Erik (1812 - 1888). Gift 1840 med Ane Hansdatter Rekdal. Neste bruker på Kjellnes. To sønner før han giftet seg med Ane. Gjertrud (f. 1814). Ugift. Fikk sønnen Sivert Fredrik i 1855. Marit (f. 1816) Til plassen Kvennflaten under Kjersem i Tresfjorden. Peder (f. 1820). Gift 1856 med Berit Ivarsdatter Stokkeland. 5 sønner. Først til Kuskeplassen under Ura, siden til Leirvika. Ågot (f. 1925). Ukjent skjebne etter konfirmasjonen. Lasse (f. ca 1828). Gift 1869 med Ane Andreasdatter Nord-Heggdal, trolig født i Molde. Ingen barn. Til plassen Øvergården under Nerås.

Tusen takk Kjartan Brastad :)

mvh

Birgit Gordon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.