Gå til innhold
Arkivverket
Jonny Mydland

Hans Olsen eller Pedersen Sandnes i Lærdal?

Recommended Posts

Jonny Mydland

Helene Bertelsdatter Grevle, f.25-3-1818 i Lom (ft1865) eller Øier (ft1900), dpt.1818 i Vågå(?), blir gift 20-7-1863 i Lærdal med Ole Hansen Sandnes, f.15-1-1820, dpt.20-2-1820 i Lærdal, konf.9-6-1840 i Lærdal, død 25-1-1888 på Lærdalsøyri. Ved vielsen er faren hans oppgitt til ”Husmand” Hans Olsen Sandnes. Ved konfirmasjonen til Ole Hansen Sandnes i 1840 er foreldrene oppgitt til Hans Pedersen Sandnes og Synnøve Pedersdatter. Ole er da 20 ½ år gammel og bor på Sandnes. Det er her oppgitt at han ble vaksinert den 1.oktober 1829, og ved en sjekk der i Lærdal er faren fortsatt oppført som hans Pedersen men nå med gårdsnavn Aspevig, ser det ut til. Når vi ser på dåpen til Ole, er foreldrene oppgitt til Hans Sandnes (altså uten farsnavn) i Hauge sokn og Synnøve Pedersdatter. Er det noen som har jobbet med disse folkene og vet hva som er riktig? Jeg har i utgangspunktet ingenting bakover på Ole Hansen Sandnes, så alt mottas med takk :-) Jonny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil Russøy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jonny Mydland

Indisier kanskje, men veldig gode indisier :-) Det passer jo veldig godt og bekrefter vel at min mistanke om feil i kirkeboken ved giftermålet til sønnen Ole Hansen i 1863 er begrunnet. Hjertelig takk! :-) Jonny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

For interesserte som les dette nemner eg at denne og andre omstreifarslekter i Sogn og Fjordane er diskutert i denne tråden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.