Gå til innhold
Arkivverket
Kjell Ove Hattrem

Oppslag i skifteregister: Erich Nielsen Bang og Anne Pedersdatter Grønning

Recommended Posts

Kjell Ove Hattrem

Ifølge nettsiden http://home.online.n...erik_nilsen.htm ble det i Bergen holdt skifte etter Erich Nielsen Bang den 29. juni 1752 og etter kona Anne Pedersdatter Grønning den 21. juni 1779.

Jeg finner dem ikke rundt disse datoene i selve skifteprotokollene, så jeg lurer på om dere kan slå dem opp i statsarkivets register til Bergens skifteprotokoller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Ingen av dem står i skifteregisteret, men det er skiftejournalene for Bergen som synes å være refert til, se nedenfor fra skiftejournalen 1752:

post-286-0-19104500-1383637483_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Ove Hattrem

Takk skal du ha, Yngve Nedrebø!

Er skiftejournaler lister over alle åpnede skifter, enten de ble sluttet eller ei, og hva kan jeg kalle denne konkrete protokollen når jeg henviser til den som kilde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Det er rimeligvis greiest å vise til Bergen byfogd og byskriver: Skiftejournal 1751-1752, SAB. Skiftejournalen er nærmest å sammenligne med skifteregistreringsprotokollen. I skiftejournalen blir alle åpnede bo registrert. Ganske mange av disse boene viste seg å ha for små midler til å gjennomføre skifte, og i disse tilfellene finnes omtalen bare i disse journalene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Ove Hattrem

Hjertelig takk for raskt og presist svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.