Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling 1875 for Aker (nær Gamlebyen i Oslo)


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg arbeider med folk som bodde på en plass under Ekeberg gård i 1865 (her finner jeg dem), men jeg finner ikke noe fra området her i 1875. De flyttet til Ryenbergveien 5 (var i Aker frem til 1878) så ble det Kristiania. Men her er også ingen ting på nett for 1875 (Ryenbergveien og Gravergaten i Ekebergskråningen under Svingen). Spørsmål: Kan jeg låne folketelling for 1875 for dette området på lesesal på Statsarkivet på Sogn i Oslo? Eller vil dette komme digitalisert i nær fremtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg arbeider med folk som bodde på en plass under Ekeberg gård i 1865 (her finner jeg dem), men jeg finner ikke noe fra området her i 1875. De flyttet til Ryenbergveien 5 (var i Aker frem til 1878) så ble det Kristiania. Men her er også ingen ting på nett for 1875 (Ryenbergveien og Gravergaten i Ekebergskråningen under Svingen). Spørsmål: Kan jeg låne folketelling for 1875 for dette området på lesesal på Statsarkivet på Sogn i Oslo? Eller vil dette komme digitalisert i nær fremtid?

 

1875-tellingen er kun delvis registrert og Aker er ikke blant områdene som er fullregistrert. Jeg ser RHD har registrert et 2 % utvalg fra Aker http://www.rhd.uit.no/ Du kan være heldig å finne gården der. Ferdigstillelsen av 1875-tellingen foregår som dugnad i regi av DIS-Norge http://www.disnorge.no/cms/folketelling1875.html Jeg vet ikke hvor langt de er kommet i dette arbeidet.

 

Så hvis du ikke finner gården i det lille utvalget hos RHD så bør du nok kontakte Statsarkivet i Oslo ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.