Gå til innhold
Arkivverket
Kjell Arne Brudvik

Anna Larsdatter (f. 08.07.1823, Midt-Bruvik) – Hva skjedde med henne?

Recommended Posts

Kjell Arne Brudvik

Lars Johannesen, Ytre-Bruvik, Hordaland (1794-1882) og Gjertrud Eiriksdatter, Kirke-Bruvik, Hordaland (1795-1861) fikk i alt 11 barn. I alle fall 3 av barna døde unge (Lars, Kari og Ole) – en døde i en ulykke (Ingebrigt) – 6 barn vokste opp, mens et av barna klarer jeg neimen ikke å gjøre rede for. Den 8 juli 1823 fikk de en datter ved navn Anna Larsdatter, Midt-Bruvik, Hordaland. Hun ble døpt 13 juli 1823, Bruvik Kirke, Hordaland – men den siste innførselen jeg finner med henne er en vaksinasjonsattest datert 8 juli 1824, Bruvik, Hordaland. Etter det er det som om hun har forsvunnet.

Jeg finner henne ikke som konfirmert, noe som da antyder at hun er død før denne tid – men jeg har da trålet igjennom kirkebøkene og det er ingen innførsel over hverken dødfødte eller begravde personer ved navn Anna Larsdatter født 1823 i perioden 1823 – 1839. Hun dukker heller ikke opp i folketellinger senere; ei heller har jeg funnet henne på digitalarkivet når jeg har søkt etter viede personer. Kan jo selvfølgelig være at jeg har klart å overse henne.

Lurer litt på om hun kanskje da var syk av noe slag – tilbakestående? I så fall kan hun da ha blitt fjernet fra familien og levd livet på en eller flere anstalter – men dette er da bare tankespinn. Ingenting antyder at noe slikt ligger til grunn, bortsett fra at det var flere dødfødsler både med Gjertrud så vel som forrige kone; men noe må det jo være – et eller annet sted er hun jo innført.

All hjelp mottaes med stor takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.