Gå til innhold
Arkivverket

Mulig kobling mellom familiemedlem og Pelle-gruppa


Geir Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg trenger noe hjelp til å finne ut av om min bestefar var medlem av Pelle-gruppa eller ikke.

 

Det vi veit per nå er følgende:

* Hans fulle navn var Sigurd Henry Larsen (17.09.1910 - 18.06.1995), kallenavn 'Siggen'.

* Sønn av Margit Henriette Larsen (født Hansen i Oslo) og Aron Larson (senere Larsen, født i Uddevalla).

* Bodde under krigen i en av Gråbein-gårdene i Jens Bjelkes Gate.

* Registrert som "bygn.arb." i adressebok fra 1944.

* Vant gull i boksing i 1929 for "Fagforeningernes Idrætsforening", senere "Sportsklubben av 1909".

* Vant kongepokalen i boksing i 1934.

 

Bilde: http://boxrec.com/me...stol.Larsen.jpg

 

Jeg har lest i Tor Arne Barstads bok om Pelle-Gruppa fra 1985, men finner kun to oppføringer om Sigurd Larsen:

* s. 65: "Sollie hadde en nyttig kontakt ved Marinebaukommando, Sigurd Larsen, som kunne stille bil til disposisjon ved flere aksjoner."

* s. 108: "Sprengstoffer var pakket i kasser inne i byen og fraktet inn på Nyland i bil - sannsynligvis av Sigurd Larsen i Marinebaukommando som vi kjenner fra før - tilsammen ble ca. 350 kg kjørt inn på området hvor det ble lagret i påvente av klarsignal for aksjonen."

 

Utover dette finner vi ingen linker mellom bestefar Siggen og motstandsmann Sigurd. Jeg har en teori om en link i det at motstandsmennene til Asbjørn Sunde blant annet ble rekruttert fra de fagorganiserte og innafor arbeideridretten, og at "Pelle" kan ha operert på samme måte.

 

Noe som gjør at jeg nå er noe pessimistisk er at jeg i adresseboken fra 1944 ser også en annen Sigurd Larsen med adresse Brettevilles Gate 9 som er oppført som borer i "Akers V" (noe jeg antar er Akers Mekaniske Verksted), og at denne Sigurd kan være den som var med i Pelle-gruppa.

 

Betyr det at min bestefars kobling med motstandsbevegelsen kan avkreftes eller er det noen andre som har eller klarer å finne mer informasjon enn det jeg har klart til nå?

 

På forhånd mange takk for hjelpen! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.