Gå til innhold
Arkivverket

Drukningsulykke i 1898 - hva slags kilde vil jeg bruke?


Johan Håkanson
 Del

Recommended Posts

Min tipp-oldefar, som døde 24.8 1898 i Buksnes, skal, ifølge noen slektninger, ha druknet da han seilte på havet. Han var fisker, og det var naturligvis ingen uvanlig skjebne den gang.

 

Kirkeboken melder dog at han ble begravet 30.8 og jordfestet 4.9 samme år, så han må selvsagt ikke ha blitt borte blant bølgene. Det kan kanskje være slik at han ble funnet, eller at han ikke druknet, men at det hele er basert på en misforståelse.

 

Min erfaring dekker nesten kun 1600- og 1700-talet, og da ble slike tilfeller ofte notert i tingboken, men ble den fortsatt ført i 1898?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tipp-oldefar, som døde 24.8 1898 i Buksnes, skal, ifølge noen slektninger, ha druknet da han seilte på havet. Han var fisker, og det var naturligvis ingen uvanlig skjebne den gang.

 

Kirkeboken melder dog at han ble begravet 30.8 og jordfestet 4.9 samme år, så han må selvsagt ikke ha blitt borte blant bølgene. Det kan kanskje være slik at han ble funnet, eller at han ikke druknet, men at det hele er basert på en misforståelse.

 

Min erfaring dekker nesten kun 1600- og 1700-talet, og da ble slike tilfeller ofte notert i tingboken, men ble den fortsatt ført i 1898?

 

Sidan prestegarden og kyrkjebøkene i Buksnes brann i 1899, er det vel snakk om klokkarboka - som i prinsippet skulle vere ein kopi av presten si bok.

 

Ifølgje instruksen - han står fremst i protokollen - http://www.arkivverk...ny&idx_side=-2 (punkt 7) skulle dei som kom bort på havet (ikkje gravlagde) også førast inn. Vi ser døme på dette i Buksnes, nr. 16 her:

http://www.arkivverk...y&idx_side=-208

 

Instruksen seier ikkje noko om kor nøye presten skulle "etterforske" dødsfallet og årsakene til det; men han heldt seg rimelegvis til opplysningar frå pårørande og til lækjaren, når det var aktuelt. Den generelle rubrikken ("Dødsårsag") vi ser her, var relativt ny,

men då hadde det i nokre tiår vore ein rubrikk der det skulle førast inn om dødsfallet var ulukke (inkl.drukning) eller smittsam sjukdom.

Den aktuelle presten hadde truleg alltid skulla ført inn dødsårsak når det var snakk om drukning.

 

Din tipp-oldefar må vel vere nr. 27 her :

http://www.arkivverk...y&idx_side=-209

 

Det står ikkje noko om dødsårsak, men lækjar har ikkje vore tilkalla. Det tyder på at han døydde relativt brått av uvisse, men "naturlege" grunnar. Det står "Fattigv.[-æsenet]" i rubrikken bak namnet. Det fortel vel at det ikkje stod så bra til; fattige er gjerne meir utsette for sjukdom og dårleg helse. Det fortel også at du kan finne han att i arkivet etter det kommunale fattigstyret (kommunearkivet).

 

Presten hadde retningslinjer .. og det har forumet her også; bruk fullt namn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkeboken som Ivar henviser til for nr 27.1898, er det også en rubrikk helt til høyre, hvor teksten lyder:

 

Er Dødsfaldet anmeldt av Vedkommende for Skifteretten (Lensmanden)?

 

I vedkommende persons tilfelle er det skrevet ja, så dødsmelding finnes derfor også andre steder enn i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf, Torleif og særlig Ivar, som alle har bidratt med god veileding, skal ha mange takk for hjelpen. Jeg mener at det er litt mere sannsynlig at noen kan ha missforstått noe, og at han dog døde da han var ute på havet, men ikke på grunn av drukning. Det kan jo dog lett bli snakk om en drukningsulykke.

 

Jeg har neppe noe mere å tilføye enn at jeg nå kan gå videre med å søke i lensmannens arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan, ha også i bakhodet at dette var tider da man gjerne forøkte å skjule dødsårsaker man helst ikke ville være bekjent av! Jeg antyder ikke på noen måte at det er tilfelle her, men noen stakk fra familien, og da var det jo greitt at de hadde 'druknet'. Det hendte nok også at mange druknet seg grundig på andre måter, men det var ikke nødvendigvis noe vann med i bildet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.