Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hele(?) Fredrikstad nevnt i skifte i 1722 - interessant navneregister

Recommended Posts

Så vidt jeg kan se begynner skiftet her http://arkivverket.n..._read/25305/16/, men de mange kjente navn (de fleste i Fredrikstad - noen i nærliggende sogn) sees på de etterfølgende sider.

Jeg ser bl.a. Christen Hansen Kiørboe nest øverst på side 16b. Han blir senere postmester i Moss, men var tydeligvis i Fredrikstad i 1720 slik jeg tolker listen.

Navneoversikten må kunne brukes til å lokalisere personer i Fredrikstad-området i årene c1705-1722. Da kb ikke starter så tidlig så kan navnene være til stor hjelp. I den anledning så håper jeg på kommentarer/svar på

- hva listen egentlig omfatter ?

- hva nummereringen gjelder (nr. bak hvert navn) ?

- hva slags person var skiftet etter ?

Etter det jeg kan se i farten, er de "nummererte" personene slike som skyldte dødsboet penger, alt i følge avdødes egne regnskaper.

Nummerne foran navnene antar jeg refererer seg til året gjelden oppsto, og nummerne etter navnene må da være postnumre i regnskapene.

Avdøde var Peder Jensen, og arvingene hans enke madame Birgithe Thuesdaatter og en fem år gammel sønn, Jens Pedersen.

Interessant liste!

• 3 uker senere...

Så vidt jeg kan se begynner skiftet her http://arkivverket.n..._read/25305/16/, men de mange kjente navn (de fleste i Fredrikstad - noen i nærliggende sogn) sees på de etterfølgende sider.

Jeg ser bl.a. Christen Hansen Kiørboe nest øverst på side 16b. Han blir senere postmester i Moss, men var tydeligvis i Fredrikstad i 1720 slik jeg tolker listen.

Navneoversikten må kunne brukes til å lokalisere personer i Fredrikstad-området i årene c1705-1722. Da kb ikke starter så tidlig så kan navnene være til stor hjelp. I den anledning så håper jeg på kommentarer/svar på

- hva listen egentlig omfatter ?

- hva nummereringen gjelder (nr. bak hvert navn) ?

- hva slags person var skiftet etter ?

Moss ble egen kjøpstad 1720.

Før det var de under Fredrikstad.

Så selv om man var bosatt i Moss, så måtte man være borger i Fredrikstad for å kunne drive f.eks. handel.

Denne listen behøver derfor ikke bety at Mosse-borgere var bosatt i Fredrikstad.

Mvh

Terje Pettersen-Dahl

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.