Gå til innhold
Arkivverket
Leif Salicath

Hele(?) Fredrikstad nevnt i skifte i 1722 - interessant navneregister

Recommended Posts

Leif Salicath

Så vidt jeg kan se begynner skiftet her http://arkivverket.n..._read/25305/16/, men de mange kjente navn (de fleste i Fredrikstad - noen i nærliggende sogn) sees på de etterfølgende sider.

Jeg ser bl.a. Christen Hansen Kiørboe nest øverst på side 16b. Han blir senere postmester i Moss, men var tydeligvis i Fredrikstad i 1720 slik jeg tolker listen.

Navneoversikten må kunne brukes til å lokalisere personer i Fredrikstad-området i årene c1705-1722. Da kb ikke starter så tidlig så kan navnene være til stor hjelp. I den anledning så håper jeg på kommentarer/svar på

- hva listen egentlig omfatter ?

- hva nummereringen gjelder (nr. bak hvert navn) ?

- hva slags person var skiftet etter ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Etter det jeg kan se i farten, er de "nummererte" personene slike som skyldte dødsboet penger, alt i følge avdødes egne regnskaper.

Nummerne foran navnene antar jeg refererer seg til året gjelden oppsto, og nummerne etter navnene må da være postnumre i regnskapene.

Avdøde var Peder Jensen, og arvingene hans enke madame Birgithe Thuesdaatter og en fem år gammel sønn, Jens Pedersen.

Interessant liste!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

Ja, dette var en interessant liste! Dessverre finner jeg ikke min forfader blant lånetakerne, men det er godt han slapp å skylde penger da :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Takk Else B.

Jeg ser også lignende lister senere.

mvh

Leif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Pettersen-Dahl

Så vidt jeg kan se begynner skiftet her http://arkivverket.n..._read/25305/16/, men de mange kjente navn (de fleste i Fredrikstad - noen i nærliggende sogn) sees på de etterfølgende sider.

Jeg ser bl.a. Christen Hansen Kiørboe nest øverst på side 16b. Han blir senere postmester i Moss, men var tydeligvis i Fredrikstad i 1720 slik jeg tolker listen.

Navneoversikten må kunne brukes til å lokalisere personer i Fredrikstad-området i årene c1705-1722. Da kb ikke starter så tidlig så kan navnene være til stor hjelp. I den anledning så håper jeg på kommentarer/svar på

- hva listen egentlig omfatter ?

- hva nummereringen gjelder (nr. bak hvert navn) ?

- hva slags person var skiftet etter ?

Moss ble egen kjøpstad 1720.

Før det var de under Fredrikstad.

Så selv om man var bosatt i Moss, så måtte man være borger i Fredrikstad for å kunne drive f.eks. handel.

Denne listen behøver derfor ikke bety at Mosse-borgere var bosatt i Fredrikstad.

Mvh

Terje Pettersen-Dahl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.