Gå til innhold
Arkivverket

Lensvikboka, Tøndel Nedre Gnr. 87

gunnar andre myhre
 Del

Recommended Posts

I 1699 ble det skiftet etter Ole Joensen på Tøndel øvre. Han etterlot seg enken Marit Nielsdatter og deres datter Brønild. Fra før hadde han barna Joen, Lars, Marit, Ingeborg og enda ei Marit, fra et tidligere ekteskap.

Det er vel nærliggende å tro at det er denne Marit Nielsdatter som ble gift med neste bruker, Sevald Jensen.

Sør-Trøndelag fylke, Fosen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 03 , 1696-1709

Tar for ordens skyld også med lenke til 1701-manntallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner lite om Sivert Olsen Tøndel i Lensvikboka, kjennes hans barn?

Jeg tror Sivert Olsen var barnløs, det kan være ham vi finner på Skjelbrei (en markagård) i 1701. Han er da ført med en alder på 37 år. Sivert Olsen Tøndel ble gravlagt 8. feb 1750, 90 år gammel.

Vi finner bekreftelse på at Marit Nilsdatter var gift I med Ole Joensen og II med Sevald Jensen i skiftet etter henne i 1732. Brønnil er da nevnt som Sevalds stedatter. Feilskrevet som Brønnil Sevaldsdatter i begynnelsen av skiftet. http://arkivverket.n..._read/24682/82/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brønild kalles faktisk stedatteren i skiftet etter Marit Nilsdatter, s. 148, men hun får sitt søsterlodd - ført først av døtrene, så dette må være myntet på at hun var Sevald Jensens stedatter.

Edit: Ja, det var jo akkurat det du skrev, Aud.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#20 Det har du helt rett i. :) #18 Se også dåpen til Nils i 1702. Dorthe Tøndel er fadder på Nils. Jeg mener dette ikke kan være Dorthe Nilsdatter som ble gift 1. jan 1702. Denne Dorthe må rimeligvis bo på Tøndel i desember 1702.

Christopher døpt 25. mai 1722. http://www.arkivverk...ny&idx_side=-29

Faddere;

Sivert Tøndel, redegjort for i #19

Paul Tøndel, en Povel Olsen ble gift med Anne Christophersdatter Tøndel i 1707.

Nils Tøndel, det må vel være Nils Sevaldsen Øvre Tøndel f. 1702

Marit Tøndel, redegjort for i #19

Elsebe Tøndel, Elsebe Sevaldsdatter Øvre Tøndel f. 1699 eller 1700, nevnt i skiftet etter mor Marit i 1732.

Den 18. jul 1699 ble det holdt ting på Krognes i Rissa. På Madame Schøllers vegne stevner Mons. Christen Jacobsen flere leilendinger i Lensvik for gjeld. Enken Øvre Tøndel (Marit Nilsdatter) var en av dem, - Else (eller Elsebe) må være født i 1700. http://arkivverket.n..._read/28700/35/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også dåpen til Nils i 1702. Dorthe Tøndel er fadder på Nils. Jeg mener dette ikke kan være Dorthe Nilsdatter som ble gift 1. jan 1702. Denne Dorthe må rimeligvis bo på Tøndel i desember 1702.

Enig. Denne Dorthe kan være Nielsdøtrenes mor, eller en moster eller faster. Navnet Dorthe/Dordi ser ut til å gå igjen.

Siden kirkebøkene mangler mellom 1708 til 1721 vet vi ikke om Dorthe Nielsdatter og Ole Joensen på Brattlia også hadde en datter Dorthe/Dordi, kanskje finnes det ei i passende alder uten kjent bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kirkebokavskrifter for viede i Stadsbygd (stort sett de som har forlovere fra Ingdal eller Lensvik) frem til 1759. Jeg finner ingen Dordi/Dorthe Olsdatter i disse avskriftene. Hun kan selvsagt ha blitt gift på den andre siden av fjorden og ha forlovere derfra. Eller kanskje hun døde ugift før 1762? Det er mange innførsler i kirkeboka for Stadsbygd med gravlagte uten adresse/gårdsnavn, - Ole Joensen og Dorthe Nilsdatter kan ha fått ei datter Dordi selv om vi ikke kan finne spor etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing fra den opprinnelige temaet i debatten, men jeg mener det er viktig å påpeke feil. Sevald Jensen Øvre Tøndel har vært nevnt flere ganger i denne tråden. Han har mange etterkommere og vi finner ham bl.a. registrert på Geni. http://www.geni.com/...000017460187746

Vi kan følge Sevalds farsslekt kun to generasjoner. Else Jonsdatter har jeg ikke sett på.

2. Jens Nilsen (Enebakk) Rokset (1645-1684)

3. Else Jonsdatter (ca. 1640-1724)

4. Nils Andersen Enebakk (ca. 1602-

5. Lucie

Nils er bruker på Enebakk frem til 1670. Nevnt i Koppskatten 1645, i 1665 er han ført med en alder på 63 år.

Endret av Aud Kalland Sterten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud og Grete.

Takk for en fantastisk jobb. (Det har lurt seg inn en rekke med dobblinger hos meg nå. Så nå må jeg fixse dette.)

Jeg stopper dette innlegget nå så får det starte med en ny.

MVH

Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider