Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling 1865 finner ikke et par personer i Christiania

Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg letter etter Herman Colbjørnsen Øiseth født 1808 og kona Jacobine Wilhemina Andersen (Andersdatter) født 1815. De bodde i Nedre Slottsgate Christiania i et hus hennes far hadde eid men som Herman kjøpte. Jeg får ingen treff på noen av dem. Det sies at Herman var ute fra byen ca 1849 til 57 og da var i Moss. (Tidligere bodde han i Akersgaten 5 Kristiania) Er det noe jeg overser eller er det noen som ikke er med i Folketelling 1865 på nettutgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag !

Jeg har funnet noe til deg,kanskje du har det fra før men allikevel.

Hermann og Jacobine ble gift Domkirken Oslo 11-12-1845 iflg FS

Hermann døde 2-6-1881 begravet 7-6-1881-Trefoldighetskrk Oslo,

Han var juveler f-Nes Romerike.

Leter videre

Mvh Jan pedeersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei begge, takk for info, jeg har en del, men det er særlig fra 1840 til 1865 det er lite. Det sies han dro til Moss og kom tilbake. I skattelister for Christiania skatter han med tittel juveler/gullsmed frem til og med 1853 (300 spd av inntekt) og bosted N. Slottsgate 19 Chr, som han eier. Så kommer det ikke noe før 1858 (400 spd av inntekt) da har han tittel brennevinskontollør og bor i N. Slottsgate 19 som han eier. Han nevnes i avis i 1853 som oppnevnt brennevinskontrollør. Siden jeg har prøvd litt søk på flere fylker kan det være han var utenlands en tur? Han og kona har jo relativt sjeldne navn. Ved kona sin død har jeg hele skiftet, men testament fra før han dør i 1881 har jeg ikke sett. (De hadde ingen barn, men et par pleiebarn. Senere arver den ene (Hedvig) halvparten av alt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei!

Hvis det fortsatt er av interesse, så har jeg nettopp opprettet en liten artikkel på Lokalhistoriewiki om Herman Øiseth, blant annet med lenke til kirkebok for vielse og dødsfallsprotokoll. Artikkelen kan du finne her.

Han var sønn av Engebret Øyset, som var storbonde på garden Kjærnsmo helt sør i Nes på Romerike og varamann i 1814!

Med vennlig hilsen

Aslak Kittelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hei, jeg har siden sist utgitt en bok (høsten 2014) hvor Herman Øiseth og Anne Marie Andersdatter dekker 2 store kapitler. Her er også mye om hva han begynte med da han sluttet som gullsmed. De to pleiebarna giftet seg med hverandre. Boka heter: lokalhistorie ved Ekebergskråningen. Den er utsolgt, men Ekebergparken har fortsatt noen eksemplarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider