Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tydning Kirkebok Oslo 1803


Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=big&info=ingen&hode=nei&show=139&uid=30706&js=j

 

Dette gjelder en fødsel 7 oktober 1803 Akershus slotsmenighet/Garnisonsmenigheten, ministrialboken s. 139.

Barnet er jens: Foreldre snekkermester? Hans hansen og Marte Hansd. Men hva står bak hennes navn. Noen som greier å tyde det?

 

Så har jeg et problem med pdf-filene. trykker jeg på pdf-1 så skjer det det som regel ingen ting. Trykker jeg på opdater Venstreklikk) så laster den 1,47 Mb, men det blir med det det. Ser ut som maskinen henger seg. Noen som har forklaring på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder en fødsel 7 oktober 1803

 

Tydespørsmål bør vel fortrinnsvis legges på tydeforumet?

 

Det er dåpsdatoen som er 7. oktober, ikke fødselsdatoen.

 

Oct. 7. Jens, F. Hans Hansen Snedkermester, troloved men endnu ey viet med Marthe Hansd. ved Saugene. T: Mad. Hurtig, Mad. Nubsen, Jfr. Hofmann Lundgreen, hr. Egeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg visste ikke om det tyder forumet. Jeg jobber med Marthe Hansd., og prøver å finne hennes opphav. "ved saugene" sier ikke mye om hennes opphav. Deres giftemål er heller ikke lett. Riktig nok er det en Marthe hansdtr. som gifter seg i samme menighet nøyaktig et år seinere. Men da heter mannen H.ans Olsen. Så jeg tviler litt på om det er de samme.

Så en ting til. Det finnes ingen familie Hurtig??? I hvert fall ikke i folketellingen 1801.Men det er noen som heter Bortig, men det passer ikke så bra med opplysningen ved barnedåpen. Derimot Lundgreen som i 1801 er 17 år og Westye Egeberg 21 år og fremdeles ugift. Det er de eneste i 1801 med dette etternavnet.

Hilsen per Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg visste ikke om det tyder forumet. Jeg jobber med Marthe Hansd., og prøver å finne hennes opphav. "ved saugene" sier ikke mye om hennes opphav. Deres giftemål er heller ikke lett. Riktig nok er det en Marthe hansdtr. som gifter seg i samme menighet nøyaktig et år seinere. Men da heter mannen H.ans Olsen. Så jeg tviler litt på om det er de samme.

Så en ting til. Det finnes ingen familie Hurtig??? I hvert fall ikke i folketellingen 1801.Men det er noen som heter Bortig, men det passer ikke så bra med opplysningen ved barnedåpen. Derimot Lundgreen som i 1801 er 17 år og Westye Egeberg 21 år og fremdeles ugift. Det er de eneste i 1801 med dette etternavnet.

Hilsen per Otto

 

Joda, det finnes en Hurtig, skomakeren (senere høker) Johan Joseph Hurtig (opprinnelig svensk) og Mad: Hurtig er hans første kone Kirstine Larsdatter. Hans Hansen og Marthe Hansdatter ble trolovet i Aker menighet 30.09.1803 og viet 02.12.1803 i Slottskirken (dun finner dette i ministerialboken for Aker).

Endret av kmvg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du finner forlovererklæringen i Aker, Forlovererklæringer nr. 5 (1796-1821) på angitte dato. Den bringer deg videre bakover mht. Marthe. Her har Hurtig undertegnet "Hørti", i Wexsiö (hvor han var født) var familienavnet Hurtig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har gransket Sørums kirkebøker. Martehe Hansdatter. Det er flere kandidater, men den mest sannsynelige kan være Marthe Hansd f. 1769 født utenfor ekteskap av Hans Augustiniussen Melvoll, gårdbruker og leilending. Hans søster Kari kom til Sorknes. Hun døde 1801 på plassen Spelvoll. Både Sorknes og Spellvoll ligger i nærheten av det stedet Marthe Hansdatter overtok og startet sammen med mannen Peder Andersen vertshuset Minne langs Trondheimvegen fra 1812. dette som en del av 1814 prosjektet mitt om vegen til Eidsvoll 1814.(romerike historielag)

Min konklusjon er ikke helt sikker så jeg ønsker gjerne flere kommentarer.

Per Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.