Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte 1732


Arnulf Garthe
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Kan noen hjelpe med med dette skiftet fra 1732,

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24260/258/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81006340698.jpg

Hadde vært så takknemlig om noen kunne ha hjulpet meg.

 

I søndeled bøkene står det at Berulv Aadnesen var gift to ganger, 1. gang med Karen Pedersen og 2. gang med Ingerid Jensdatter. En skulle da tro at da han døde i 1732 skulle skiftet ha vært med Ingri, men det lille vi har fått tydet av skiftet viser at det er Karen da i 1732.

Karen Pedersen og Ingerid Jensdatter er for meg helt umulig å finne noe ut om.

 

Mvh Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnulf,

 

Berulv kan ikke ha vært gift 1. gang med Karen Pedersen og 2. gang med Ingerid Jensdatter. Berulv er jo død ved dette skiftet og den etterlatte enke er Karen Pedersdatter, og Berulv giftet seg neppe etter sin død.

 

Det nevnes ingen Ingrid i skiftet, og eldste sønn Peder nevnes uttrykkelig som Karens sønn. Om Berulv har vært gift med ei Ingrid så må det ha vært før ekteskapet med Karen. Om så skulle være tilfelle så har Berulv enten ikke fått noen barn med Ingrid, eller ingen som var i live når dette skiftet ble holdt.

 

Om du ikke finner vielse, begravelse eller et skifte etter denne Ingrid Jensdatter (eller barns dåp med Berulv som far) så er det ingenting som knytter ei Ingrid til Berulv. Jeg kjenner ikke bygdeboka du refererer til, men generelt kan det være mye feil i bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er nevnt:

 

Bæruld Arnesøn, død.

Karen Pedersdatter, den etterlatte hustru.

 

Barn som ovennevnte har avlet i sammen (arvinger):

 

Peder Bæruldsen 21 år

Arne Bæruldsen 18 år

Karen Bæruldsdatter 26 år

Ingeborg Bæruldsdatter 13 år

 

Broren til avdøde Bæruld Arnesøn, Paul Arnesøn Bratteland, var enkens lagverge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen!

 

Jeg har også kommet til den konklusjonen at han har vært gift med Karen da han døde.

 

Det som er merkelig er at det står i Stamtavler for Østre Nedenes utgave fra 1882 at Berulv er gift 1. gang med Karen og 2. gang med Ingrid.

Det samme står i boken Søndeled slektshistorie utgave fra 1977 at Berulv er gift 1. gang med Karen og 2. gang med Ingrid.

En må her gå utfra at forfatterne i 1977 utgaven ikke har sjekket dette.

Vi ser i skiftet at det var Karen han var gift med når han døde.

 

Berulf har en datter som er født i 1703 navn Ingeborg, hun er død i 1712, henne finner jeg ikke, Jeg har lurt på om Karen er mor hennes.

Berulf har også en datter navn Anne (finner ikke fødselsår) hun døde i 1710

 

Peder som er 21 år og da født i 1711 har jeg heller ikke funnet i kirkeboken.

 

Dette er den Peder som det er skifte etter i 1749 som du har tydet tidligere. I dette skjøtet står det noe om ei Ingrid Jensdatter som det blir henvist til et skjøte d. 17. july 1743

 

Den Arne Bæruldsen 18 år er den Aadne f. 1714 Døpt 21.mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående odelsgods nevnt i dette skiftet. Gården Garthe med påstående hus og herberge, skyldende 1 hud.

Denne huden ble delt slik at hver av sønnene fikk i broderlodd 1/3 hud og hver av døttrene fikk i søsterlodd 1/6 hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.