Gå til innhold
Arkivverket

Slekter som avstammer fra magister Absalon Pedersson Beyer

Gjest
 Del

Recommended Posts

Jeg har tatt flere bilder av epitafiet til Absalon Absalonsøn Beyer i Kinn kirke. Jeg har også fotografert portrettene i Innvik.

kirke. Blant disse er kopi av portrettet av A.A.B. i Kinn.

Dessverre er det bare mulig å laste opp inntil 500KB på denne siden og alle filene er større enn det.

Jeg deler gjerne bildene med alle som er interesserte. De kunne også legges inn i forminsket versjon.

Det ville vært interessant å se seglavtrykk fra Beyer-familien.

Vennlig hilsen

Aasmund Beier-Fangen   beierfangen@gmail.com

Aasmund

send dem til meg på mail så skal jeg legge dem ut på nettsiden vår så legger jeg lenke ut her etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fint å få med de som ikke hører til i etterslekta også:

Marthe Friis, gift 1. g. med Henrik Cristensen Lyster og 2. g. med Jørgen Jonsen Brun, var ikke Absalon Jørgensen Beyers datter, men datteren til Bendix Nielsen Friis og Agnete Pedersdatter Krag.

Agnete ble jo gift med ettermannen Hr Absalon, så han var Marthes stefar. Hadde vært fint å få ryddet opp i dette siden hun står som Absalonsdatter "over alt" på nettet.

Disse opplysningene har kommet fram i debatten Dorothea Friis og arvingene etter Vincents Jensen Friis (1632-1689) i Trondheim

Edit:

Her er lenke til en av primærkildene, ve. side litt nedenfor midten (skiftet etter Vincentz Jensen Friis sin kone, Anne Mortensdatter Lerche i 1726).

Sør-Trøndelag fylke, Strinda og Selbu sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 03 , 1720-1731,

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Og her er nevnt en som kanskje kan være sønn av Absalon:

Peder Ananiassen Beyer (-1661), sogneprest til Selje. Deponerte 1650, personlig kapellan til Selje

1656-1659 og sogneprest 1659-1661. Gift med sine to forgjengeres enke Maren Søfrensdatter

Friis, en søster av bispinne Munthe. Han var rimeligvis en sønn av byskriver i Bergen Ananias Absalonsen

Beyer

Hvem dette er vet jeg ikke:

Absalon Beyer, lagmann i Fredrikstad. Rimeligvis den Absalon Beyer som får bestalling som krigssekretær

ved armeen Søndenfjelds 26-11-1658. Han utnevnes tillagmann i Fredrikstad i mars 1660,

men virket kun inntil 1662 idet eftermannen utnevnes mai 1662. En Absalon Beyer utnevnes til

inspektør for handelen og navigasjonen i Nordlandene 1664, men det er uklart om det er samme

person. Rimeligvis en slektning av sogneprestene Absalon Jørgensen Beyer til Innvik (geistlige nr.

38) og Peder Ananiassen Beyer til Selje

Byskriver i Bergen Annanias Absalonsen var i 1629 gift med en Sophie Pedersdatter. NRR 6, side 130

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=riksreg6&sideid=66&storleik=

I NRR 5, side 268/269 fremgår at Hr Absalon i Gloppen vil avstå kallet til sin kapellan Jørgen Abelsen "saa og skal vil give hannem sin Datter tilegte".

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=riksreg5&sideid=135&storleik=100

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byskriver i Bergen Annanias Absalonsen var i 1629 gift med en Sophie Pedersdatter. NRR 6, side 130

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=riksreg6&sideid=66&storleik=

I NRR 5, side 268/269 fremgår at Hr Absalon i Gloppen vil avstå kallet til sin kapellan Jørgen Abelsen "saa og skal vil give hannem sin Datter tilegte".

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=riksreg5&sideid=135&storleik=100

Godt jobba Lars! Det ante meg det fantes mer info om Annanias siden han var "Byskriver", det finnes sikkert mer også. Men vi kan ihvertfall anta at Annanias hadde mer enn ett barn siden det stadig omtales "Hans hustru, deres arvingER ! og at Sophie var mor til Peder Ananiassen Beyer. Men det blir kanskje vanskelig å bevise om det ikke finnes ett skifte noen plass...

Hvis noen lurer så er vi her i treet for øyeblikket. Link

Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passusen Arvinger og etterkommere er vel å forstå som eit fast led, som ikkje nødvendigvis seier noko om tilstanden på det tidspunktet det var skrive. Det omfattar m.a.o. like gjerne ein framtidig tilstand, og kan i ytterste konsekvens vere skrive om ein folk som ikkje har arvingar endå - men kan kome til å få det. Eller kva seier andre om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med en til her som kan være indirekte relevant. Kilden er NRR 5, side 606/607

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=riksreg5&sideid=305&storleik=100

Her fremgår det at Hr. Abel Olafssøn forrige Sogneprest til Eids Gjeld i Nordfjord for en tid siden hadde overlatt sitt kall til hans svoger nemlig Hr. Jens Anderssøn Buch. Se også Lampe.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba Lars! Det ante meg det fantes mer info om Annanias siden han var "Byskriver", det finnes sikkert mer også. Men vi kan ihvertfall anta at Annanias hadde mer enn ett barn siden det stadig omtales "Hans hustru, deres arvingER ! og at Sophie var mor til Peder Ananiassen Beyer. Men det blir kanskje vanskelig å bevise om det ikke finnes ett skifte noen plass...

Hvis noen lurer så er vi her i treet for øyeblikket. Link

Mathias: Skal dette ha noen verdi så må du legge inn kildereferansen (NRR xxxx) slik at andre kan etterprøve det du nå har på siden din.

Dette er eneste måten å få bukt med galskapen der ute på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias: Skal dette ha noen verdi så må du legge inn kildereferansen (NRR xxxx) slik at andre kan etterprøve det du nå har på siden din.

Dette er eneste måten å få bukt med galskapen der ute på.

# 31 Denne linken din er forøvrig feil såvidt jeg kan se det: 

http://da2.uib.no/cg...35&storleik=100

Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Dødsdatoen til Ananias Absalonsen Beyer er nok kjent for noen men på langt nær alle. Kilden jeg har funnet ser jeg som meget trolig.

Starter på side 149, men det vi er ute etter finner vi øverst på side 150, nr.8 under Jørgen Klemetssen.

- et brev på Omvig tingsted i Kvinnherred 25. mars 1646. Kalles i N. Mag. II s. 212 foged Ananias Absalons "skriver". Drukned sammen med denne på tingreise i Etnefjorden 14. oktober 1647.

Link til boken: Våre sorenskrivere : sorenskriverinstitusjonen og sorenskrivere i Norge : et bidrag til den norske dommerstands historie. 1 : 1591-1814

også i boken Norske magasin : skrifter og optegnelser angaaende Norge og forfattede efter reformationen. 2 er hendelsen omtalt.

I denne boken på side 243 har Ananias fått ny kone, Margrete Nielsdatter, samtidig som den forteller litt: Kirkene i Søndre Bergenhus Amt: bygninger og inventarium

Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider