Gå til innhold
Arkivverket
Raymond A. Nilsen

Tyding/forklaring av gårdsmatrikkel

Recommended Posts

Raymond A. Nilsen

Hei.

jeg lurte på om det er noen som kunne hjulpet meg med en forklaring på hva de forskjellige kolonnene betyr i gårdsmatrikkelen som jeg linker til litt lengre ned her:

http://www.rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=1838&gnr=65

Det jeg her lurer på, er om dette er en "hel" gård som var delt opp i tre mindre deler, i og med at løpenummerene er kronologiske osv. Ser også at det står noe om skyld osv her. Hva betyr dette? Den med mest skyld skylte mest penger, eller eide han størst andel av gården (hvis det i så tilfelle er en stor gård)?.

På forhånd, hjertelig takk for hjelpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Hei.

jeg lurte på om det er noen som kunne hjulpet meg med en forklaring på hva de forskjellige kolonnene betyr i gårdsmatrikkelen som jeg linker til litt lengre ned her:

http://www.rhd.uit.n...knr=1838&gnr=65

Det jeg her lurer på, er om dette er en "hel" gård som var delt opp i tre mindre deler, i og med at løpenummerene er kronologiske osv. Ser også at det står noe om skyld osv her. Hva betyr dette? Den med mest skyld skylte mest penger, eller eide han størst andel av gården (hvis det i så tilfelle er en stor gård)?.

På forhånd, hjertelig takk for hjelpen.

Jeg tror du får svar på mye - og mer til - i denne artikkelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.