Gå til innhold
Arkivverket
Henrik Sand

Fødested Laappen/Loppen Fin?

Recommended Posts

Henrik Sand

Hei. Inger Pedersdatter hadde bosted på Svenjord i Kistrand prestegjeld, Finnmark. Hun var gift med John Larsen f. 11.04.1852 på Skjervøy i Troms. Jeg forsøker nå å finne hennes foreldre. Inger Pedersdatter finner jeg under tre folketellinger, der fødestedet hennes veksler mellom "Lofthus?? P", "Loppen Fin" og "Laappen" (se linker under). Noen som forstår hvor dette er? Jeg har bl.a. forsøkt å søke på Loppen Finland i google uten hell.

 

Disse folketellingene forteller at de begge er av lappisk herkomst.

 

Folketelling 1910

 

Folketelling 1900

 

Folketelling 1875

Endret av Henrik Sand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Her er vielsen , i Kistrand:

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kistrand, Klokkerbok nr. 2 (1862-1873), Ekteviede 1873, side 140.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9778&idx_id=9778&uid=ny&idx_side=-106

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070611640392.jpg

 

Inger er født 10-08-1848, Øksfjord, farens navn er Peder Nilsen, morens navn er Kirsten Nilsdatter,

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=161636

 

 

 

Ingers dåp, fra kirkeboka:

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Loppa, Ministerialbok nr. 3 (1820-1848), Fødte og døpte 1848, side 182-183.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9741&idx_id=9741&uid=ny&idx_side=-93

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608610450.jpg

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Ingers foreldre, Peder og Kirsten, ble viet i 1835. Begge fra Øksfjord.

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Loppa, Ministerialbok nr. 3 (1820-1848), Ekteviede 1836, side 382-383.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9741&idx_id=9741&uid=ny&idx_side=-133

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608610490.jpg

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Jon Larsen ble konfirmert i Kistrand. Foreldre er Lars Jonsen og Ragnhild Henriksdatter.

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kistrand, Klokkerbok nr. 2 (1862-1873), Konfirmerte 1868, side 76.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9778&idx_id=9778&uid=ny&idx_side=-78

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070611640364.jpg

 

Ft 1865:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=2020&kenr=001&bnr=0019&lnr=00

 

 

Endret av Randi Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henrik Sand

Ja, det må jeg si var god service. Da kom jeg langt på vei *tommel opp*

 

Kan jeg spørre deg hvilken fremgangsmåte du ville ha valgt for å finne ut dødsdatumet til disse menneskene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Tar med dåpen til John Larsen med det samme:

Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Klokkerbok nr. 3 (1849-1861), Fødte og døpte 1852, side 61-62.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=215&idx_id=215&uid=ny&idx_side=-36

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050302020230.jpg

 

Inger Pedersdatter og John Larsen lever i 1910. Kirkebøkene for Kistrand ligger under scannede kirkebøker, men stopper i 1917. Du kan lete i denne kirkeboka:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=116

 

Eller søke på Gravminner i Norge:

http://www.disnorge.no/gravminner/index.php

 

Eller her, Registreringssentralen for historiske data:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx

 

 

 

 

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Dette kan være Ingers mor, Kirsten Nilsdatter, død 1864

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=141843

 

Mulig Ingers far, Peder/Per giftet seg på nytt, se ft 1865:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=2014&kenr=003&bnr=0035&lnr=00

 

Vielsen: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=31138

 

Du bør sjekke disse hendelsene i kirkebøkene.

 

 

 

 

Peder Nilsen, Rosenby, døde i 1884:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=142681

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henrik Sand

Takk for all informasjon og råd. Jeg skal lete dette opp i kirkebøkene og forske videre ved hjelp av linkene du postet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Inger Pedersdatters bror Johan Peder, født 1856, foreldre er Peder Nilsen og Kirsten Nilsdatter. Ved Johan Peders dåp er foreldrenes bosted oppgitt til Rosenby.

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=161969

 

Da skulle det være rett det jeg fant fram til i innlegg 8?

 

Ft 1865: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=2014&kenr=003&bnr=0035&lnr=00

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henrik Sand

Inger Pedersdatters bror Johan Peder, født 1856, foreldre er Peder Nilsen og Kirsten Nilsdatter. Ved Johan Peders dåp er foreldrenes bosted oppgitt til Rosenby.

http://www.rhd.uit.n...?kb=d&RR=161969

 

Da skulle det være rett det jeg fant fram til i innlegg 8?

 

Ft 1865: http://www.rhd.uit.n...bnr=0035&lnr=00

 

Se der ja, flott. Det er ting vi nå sitter på som kan tyde på at dødsdatoene du fant og linket til i innlegg #8 tilhører de aktuelle Peder/Per Nilsen og Kirsten Nilsdatter.

 

Til oppsummering med informasjonen du fant:

 

Kirsten Nilsdatter dør altså i 1863 og har bosted på Havnen i Loppa. Folketellingen 1865 viser Peder/Per Nilsen på bosted Havnen i Loppa, nå med en ny kone ved navn Marit Jonsdatter. Kirkeboken året før i 1864 viser at enkemann Peder Nielsen "Rosenby" gifter seg på nytt med Marit Jonsdatter. Det er opplyst at han er 50 år gammel (som passer nogenlunde med opplyst alder under folketellingen 1865).

 

Som du også skriver står det opplyst at Peder Nilsen og Kirsten Nilsdatter har bosted Rosenby da de får barn i 1856. Det samme bostedet som er skrevet da han som enkemann gifter seg på ny i 1864. I 1884 dør Per Nilsen med bosted Rosenby. Fødselsdatoen til avdøde er opplyst å være 12.9.1814 med fødested Øxfjord. Her er Peder Nielsen nyfødt i kirkeboken med dato 12.09.1814. Fødselsdatoen passer med Peder/Per Nilsens opplyste alder ved inngåelsen av hans andre ekteskap. Rosenby og Havnen virker å være knyttet til hverandre på noe vis (ligger kanskje nær hverandre, ev. blir brukt om hverandre), uten at jeg har undersøkt det noe nærmere.

 

Om ingen har noen innvendinger ser det ut til at vi enn så lenge kan konkludere med følgende:

 

Peder Nilsen f. 12.09.1814 ved Øxfjord i Loppa - d. 11.01.1884 i Loppa.

 

Første hustru Kirsten Nielsdatter - d. 18.12.1863 i Loppa.

 

Når det gjelder Kirsten Nielsdatters fødselsdatum står jeg fremdeles på bar bakke. Da hun gifter seg med Peder Nilsen den 11.10.1835 står det at hun er 22 år (så vidt jeg kan se) fra Øxfjord. Da hun dør i 18.12.1863 står det opplyst at hun er 51 år gammel. Da kan vi regne oss tilbake til en fødselsdato som skal ligge rundt 1812-13 i Loppa. Jeg har sjekket kirkeboken for Loppa fra 1810 til 1814 men har ikke lyktes med å finne en Kirsten med far som heter Niels.

 

Jeg fortsetter også arbeidet med å finne ut dødsdatumet til deres barn Inger Pedersdatter f. 10.08.1848 i Loppa. Hun er som vi ser i live på folketellingen 1910 ved bostedet Svenjord i Kistrand. Hennes mann Jon Larsens f. 11.04.1852 dødsdatum er også ettersøkt.

 

 

En liten digresjon på tampen, som du eller andre kanskje kan svare på:

 

Under folketellingene for 1875, 1900 og 1910 er Inger Pedersdatter etnisitet/fars etnisitet opplyst å være lf = lappisk fastboende. Oppført språk er lappisk. Jeg har forstått at dette betyr samisk. På folketellingen 1865 står det derimot at hennes far Peder/Per Nilsen etnisitet/fars etnisitet er finsk (taler lidt norsk). Jeg har ikke lykkes å finne han under folketellingen 1875 for å se hva det står der. Blir lappisk og finsk brukt om hverandre? Ved siden av navnet til Per Nilsen der han blir meldt død står det en "L", noe jeg antar er lappisk?

Endret av Henrik Sand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Det kan være denne karen i ft 1875, hustru og sønnenes navn fra 1. ekteskap stemmer. Så er det født to barn i hans andre ekteskap. Du får sjekke disse to med det som står i kirkebøkene.

Men Peders fødselsår er oppgitt til 1805? Det er ikke alltid at folketellingene er til å stole på når det gjelder fødselsår.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f72014&gardpostnr=22&personpostnr=139#nedre

 

Kanskje tjenestepiken Lussi Nilsdatter er Peders søster? Verdt å undersøke for å se om de to har samme foreldre.

 

 

L ved dødsfall skulle tyde lappisk.

 

Se om du finner konfirmasjon til Peder og hva som står der.

 

 

 

Hvis du ser på ft 1865 ser du at det står "beregnet" alder på Peder.

 

Har du funnet Peders dåp i kirkeboka?

 

Nå var jeg for snar, ser at du har funnet den.

 

Peder har en søster som er døpt Lucia:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=161006

 

 

 

 

Til slutt, ved søsterens dåp står det fin på faren Nils.

Det behøver ikke bety at han kom fra Finnland. Fin ble av min bestefar brukt muntlig om den samiske befolkningen på hans hjemsted i Vesterålen.

Fin/lap som betegnelse ble brukt om en annen etter det jeg har fortstått. Andre kan sikkert gi deg en bedre forklaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henrik Sand

Det kan være denne karen i ft 1875, hustru og sønnenes navn fra 1. ekteskap stemmer. Så er det født to barn i hans andre ekteskap. Du får sjekke disse to med det som står i kirkebøkene.

Men Peders fødselsår er oppgitt til 1805? Det er ikke alltid at folketellingene er til å stole på når det gjelder fødselsår.

 

http://digitalarkive...ostnr=139#nedre

 

Kanskje tjenestepiken Lussi Nilsdatter er Peders søster? Verdt å undersøke for å se om de to har samme foreldre.

 

Peder har en søster som er døpt Lucia:

http://www.rhd.uit.n...?kb=d&RR=161006

 

Det kan være han. Fødselsårene som står under folketellingene kan som du skriver være lite pålitelige. Om det er dem så har også hans nye kone Marit feil etternavn på denne tellingen.

 

Det er muligheter for at denne Lussi er hans søster Lucia f. 1827, selv om de også eventuelt har fødselsåret hennes feil med to års margin.

 

Se om du finner konfirmasjon til Peder og hva som står der.

 

Konfirmasjonen hans i 1835. (Nederst på venstre side). Men ingen ny informasjon.

 

 

L ved dødsfall skulle tyde lappisk.

 

Til slutt, ved søsterens dåp står det fin på faren Nils.

Det behøver ikke bety at han kom fra Finnland. Fin ble av min bestefar brukt muntlig om den samiske befolkningen på hans hjemsted i Vesterålen.

Fin/lap som betegnelse ble brukt om en annen etter det jeg har fortstått. Andre kan sikkert gi deg en bedre forklaring.

 

Akkurat. Da ble jeg litt klokere hvert fall, så det var verdifull informasjon. Da er det nok ingen tvil om at disse er av lappisk herkomst.

Endret av Henrik Sand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Fant en Kirsti med far Nils, født 1814, døpt 1815.

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=196343

 

Fra kirkeboka:

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Loppa, Ministerialbok nr. 2 (1785-1821), Fødte og døpte 1815, side 122-123.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9740&idx_id=9740&uid=ny&idx_side=-49

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608610307.jpg

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Peder Nilsen var nok gift 3 ganger. Her er forklaringen på konas navn i ft 1875:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=31237

 

Sønnen født 1875:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=162839

 

Kone nr. 2, bortkommet på søen i 1873:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=142251

Fra kirkeboka:

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Loppa i Loppa, Ministerialbok nr. 5 (1869-1878), Døde og begravede 1873, side 195.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6775&idx_id=6775&uid=ny&idx_side=-170

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070108320276.jpg

 

 

Peder og Marit Jonsdatters sønn:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=162489

 

Datter, Ellen, i 1870?

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=162635

 

Siden hun ikke er med i ft 1870, kan hun ha dødd før det. Kanskje denne, men ført med feil fødselsdata?

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=142262

 

Pigebarn Elen Nilsdatter, Rosenby, død 1873:

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Loppa i Loppa, Ministerialbok nr. 5 (1869-1878), Døde og begravede 1873, side 196.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6775&idx_id=6775&uid=ny&idx_side=-171

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070108320277.jpg

 

 

Endret av Randi Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Den Elen som døde i 1873, f 1873 har nok andre foreldre enn Peder og Marit:

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Loppa i Loppa, Ministerialbok nr. 5 (1869-1878), Fødte og døpte 1873, side 27.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6775&idx_id=6775&uid=ny&idx_side=-31

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070108320137.jpg

 

Så feil kan man ta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Randi Elisabeth Haugros

Ellen, fra kirkeboka:

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Loppa i Loppa, Ministerialbok nr. 5 (1869-1878), Døde og begravede 1871, side 191.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6775&idx_id=6775&uid=ny&idx_side=-166

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070108320272.jpg

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henrik Sand

Fant en Kirsti med far Nils, født 1814, døpt 1815.

http://www.rhd.uit.n...?kb=d&RR=196343

 

Fra kirkeboka:

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Loppa, Ministerialbok nr. 2 (1785-1821), Fødte og døpte 1815, side 122-123.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-49

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70608610307.jpg

 

 

Denne Kirsti kan jo være Kirsten. Men hvis hun er født 31.12.1814 så var hun ikke 22 år gammel da hun giftet seg med Peder Nilsen den 11.10.1835, som det stod skrevet. Hun ville ha vært 20 år og 9 måneder. Da hun dør i 18.12.1863 står det også opplyst at hun er 51 år gammel, men det riktige ville ha vært 48 år og 11 måneder. Så det er betenkelig. Men jeg har flere ganger erfart at feil alder er skrevet ned (ved vielser f.eks), selv om man har gode kilder som viser at de egentlig er yngre eller eldre. Kanskje var det flere som selv ikke hadde helt full oversikt over hvor gamle de var i slike tider.

 

Det er fremdeles fristende å tro at det er henne. Vielsen mellom Kirsten Nilsdatter og Peder Nilsen forteller at de begge er fra Oxfjord. Denne Kirsti Nilsdatter er den eneste som er født der i det aktuelle tidsrommet og har en far ved navn Niels.

 

Oppdatering: Jeg finner Kirsten Nielsdatter konfirmert i 1831 (nr 10) med far Niels Nielsen, og her har presten skrevet Kirsten, ikke Kirsti som det stod da hun ble født. Det styrker jo også troen på at det er henne.

 

Oppdatering: Står det at hun er 17 år ved konfirmasjonen 12 sep 1830? Det er i så fall feil for hun ville ha vært 15 år og 8 måneder gammel (om hun ble født 31.12.1814). Hvis hun trodde hun var 17 år gammel ved konfirmasjonen i 1830 så er det ikke rart at hun trodde at hun var 22 år gammel ved vielsen med Peder Nilsen i 1835.

 

 

Peder Nilsen var nok gift 3 ganger. Her er forklaringen på konas navn i ft 1875:

http://www.rhd.uit.n...x?kb=v&RR=31237

 

Sønnen født 1875:

http://www.rhd.uit.n...?kb=d&RR=162839

 

Kone nr. 2, bortkommet på søen i 1873:

http://www.rhd.uit.n...?kb=b&RR=142251

 

Se der ja. Så da var det tilsynelatende hans 3. kone som bodde sammen med han i 1875. Takk for funnene.

Endret av Henrik Sand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.