Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Bull i Trøndelag


Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

#25

 

Takk! I den digitale registreringen har denne gården rett og slett falt ut! Gårdene før og etter er med - Spilderen og Nordbye - men Bachebye i Tromsø og Hillesøy glimrer med sitt fravær.

1702-manntalet for Tromsø futedømme

 

Dette viser, nok en gang, hvor viktig det er å sjekke originalkildene.

Senja fogderi, Troms fogderi, Manntall 19, 1701-1701, oppb: Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete. En avskrift er en avskrift. Feil vil og må forekomme. Den digitale avskriften over Tromsoe fougderi Anno 1702 må være gjort fra en avskrift som Statsarkivet i Tromsø gjorde i 1952. Den har vært en bibel for oss. I den er det oppgitt to brukere på Bakkeby: Mads Omundsen og Jørgen Thomesen. Så har Bakkeby falt ut i den digitaliserte utgaven. Da den skannete utgaven nå foreligger, dukker den tredje brukeren opp på Bakkeby: Hemming Olsen! Han har holdt seg godt skjult i 60 år. Ja, til kildene !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, originalkilder er viktig!

 

Hypotesen om at Jørgen Thomsen var sønn av husmann Thomas Pedersen er god, men jeg tror i så fall at den første Jørgen, født ca 1665-66 døde ung, og at det kom en ny Jørgen noen år senere.

 

I sogneprestens manntall 1666, finner vi under prestegården i Tromsø en annen husmann, med et interessant navn, nemlig Lars Bredall, 30 år. Kan dette være en fostersønn av Hr Niels? Hvis så er, kan det støtte opp under hypotesen om at Lucie Bulls fosterbarn, Jørgen Thomsen var sønn av Thomas Pedersen - kanskje faren eller moren også var hennes forsterbarn?

Fogdenes og sorenskrivernes manntall mangler dessverre for Troms.

 

Nordland fylke, Lofoten og Vesterålen prosti, Senja prosti, Troms prosti, Prestemanntall 36, 1664-1666, oppb: Riksarkivet.

 

Til opplysning fant jeg heller ikke disse personene i den digitaliserte utgaven - 1666-manntallet for Lofoten, Vesterålen og Troms

 

------

 

Tar også med lenke til ekstraskatten 1711 og gården Bakkeby.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg ser at du har lagt navnet i signaturfeltet, men forekomsten av 'nick' gjør, etter min mening, at det kommer flere.....

 

Jeg har ikke spesielt lyst til å kommunisere med 'Tingeling', 'Rambo', Båtmann, eller 'Hvemsen-slekta' når jeg bruker min tid på å hjelpe andre med å finne kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.