Gå til innhold
Arkivverket

Denne loven avlet falske fedre


Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Interessant artikkel i Aftenposten i dag der statsarkivar Yngve Nedrebø blir intervjuet

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Denne-loven-avlet-falske-fedre-7391875.html

 

Sitat: 'Unormalt mange matroser og soldater ble oppgitt som barnefar av norske kvinner som fikk barn utenfor ekteskapet på 1700-tallet.'

 

Mye interessant blir tatt opp i denne artikkelen, blant annet at det i en periode ikke var lov for firemnninger og femmenninger å ha samleie. Dersom jeg ser litt på slekter i Elverum, hvor jeg selv kommer fra, tror jeg omtrent halve befolkningen ville ha blitt straffeforfulgt for 150 til 200 år siden dersom dette vill ha fått gjennomslagskraft.

 

Dersom man tar i betraktning det som skrives om i artikkelen kan vi kanskje være takknemlige at vi i dag har mulighet til å tydeliggjøre spørsmål som måtte dukke opp ved hjelp av DNA-testing innenfor slektsforskning.

 

Ha en hyggelig høytid alle sammen!

 

Mvh,

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var en interessant artikkel. Flere av oss har vel støtt på barnefedre, hvor man nettopp har lurt på om de virkelig var den reelle barnefaren. Også dette med å oppgi falskt navn har jeg mistenkt i et par saker, siden det ikke har latt seg gjøre å finne noen flere opplysninger om vedkommende.

 

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var en interessant artikkel, selv om jeg visste en god del av dette fra før. Jeg har en Ole Estensen som ble døpt på Frosta i Nord-Trøndelag i februar 1787, og moren var Guru Olsdatter. Jeg mistenker

at oppgitt barnefar Esten Eriksen fra Tolgens prestegjeld kan være et falsk navn ja. Han er ikke å finne på Frosta senere, og jeg kan heller ikke se at han hadde noe med militæret å gjøre. Barnemoren Guru

Olsdatter ble stevnet for på tinget for leiermål senere i 1787, men møtte ikke. Jeg har ikke funnet noe om at Esten Eriksen ble det. Tar med lenka fra kirkeboka(langt oppe på høyre side):

 

Nord-Trøndelag fylke, Frosta, Ministerialbok nr. 713A02 (1778-1811), Kronologisk liste 1787, side 82-83.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16379&idx_id=16379&uid=ny&idx_side=-44

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925650130.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.