Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Skifteregistreringsprotokoll - Asker - 1819

Recommended Posts

Hei !

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å tyde det som står i skifteregistreringsprotokollen fra Asker, som omhandler min tipp-tipp-tipp-oldefar Ole Evensen Konglungen. (http://arkivverket.n..._read/23719/27/ ) Jeg har allerede fått god hjelp på DIS-forumet til å tyde de første sidene fra skifteprotokollen, men jeg oppdaget nylig at også denne fantes og var spesielt interessert i å få vite mer om hva det står om hans død, og eventuelt andre hovedpunkter. Kan det stemme at han gikk gjennom isen og ble funnet i Lysaker-fjorden ?

mhv

Truls

«Aar 1819 den 26de Marts blev en Registrerings Forretning foretaget i Pladsen Konglungen under Gaarden Løgenæs i Asker, for at registrere i Boet efter afgangne Ole Evensen. – Stervboe Enken mødte ved Forretningen og forklarede: at sidstleden i Januari blev hendes Mand borte, og siden den Tid har hun ikke hørt noget fra ham; men den 14de i denne Maaned fandtes han igjen i Lysager Elven.»

Ved registreringen nevnes barna Even Olsen, 14, Andreas, 3, Margrethe, 19, Peternelle, 12, Johanne, 9 og Anne, 7 år. Men enken opplyste «at hun er frugtsommelig med sin afgangne Mand, og maatte derfor begjære at Skiftet ikke sluttes førend hendes Nedkomst».

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.