Gå til innhold
Arkivverket
Truls Iberg

Skifteregistreringsprotokoll - Asker - 1819

Recommended Posts

Truls Iberg

Hei !

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å tyde det som står i skifteregistreringsprotokollen fra Asker, som omhandler min tipp-tipp-tipp-oldefar Ole Evensen Konglungen. (http://arkivverket.n..._read/23719/27/ ) Jeg har allerede fått god hjelp på DIS-forumet til å tyde de første sidene fra skifteprotokollen, men jeg oppdaget nylig at også denne fantes og var spesielt interessert i å få vite mer om hva det står om hans død, og eventuelt andre hovedpunkter. Kan det stemme at han gikk gjennom isen og ble funnet i Lysaker-fjorden ?

mhv

Truls

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

«Aar 1819 den 26de Marts blev en Registrerings Forretning foretaget i Pladsen Konglungen under Gaarden Løgenæs i Asker, for at registrere i Boet efter afgangne Ole Evensen. – Stervboe Enken mødte ved Forretningen og forklarede: at sidstleden i Januari blev hendes Mand borte, og siden den Tid har hun ikke hørt noget fra ham; men den 14de i denne Maaned fandtes han igjen i Lysager Elven.»

Ved registreringen nevnes barna Even Olsen, 14, Andreas, 3, Margrethe, 19, Peternelle, 12, Johanne, 9 og Anne, 7 år. Men enken opplyste «at hun er frugtsommelig med sin afgangne Mand, og maatte derfor begjære at Skiftet ikke sluttes førend hendes Nedkomst».

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Truls Iberg

Tusen takk, Yngve !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.