Gå til innhold
Arkivverket

Krigen i Smaalenene 1897


Bjørn Bakke
 Del

Recommended Posts

Min bestefar - Olaf Bakke, han var soldat og gikk på underoffiserskolen - hadde en håndskreven bok fra krigen i Smaalenene, datert 1897. Ikke alt er lett å lese/tyde her, sitter derfor igjen med spørsmål jeg ikke har klart å svare på så langt:

 

- Hvor nøyaktig er Smaalenene? Dette var jo en krig mot svenskene - jeg tenker kanskje at Smaalenene kan være i Askim-området?

 

- Hvor kan jeg finne mer info om akkurat denne krigen? Synes det hadde vært veldig moro å lære litt mer om denne historiske perioden.

 

Håper noen av dere klarer å hjelpe! :-)

 

 

Med hilsen

Bjørn Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det foreligge en misforståelse. Siste gang det var krig mellom Sverige og Norge var i 1814. I 1897 foregikk definitivt ingen krig mellom de to landene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefar - Olaf Bakke, han var soldat og gikk på underoffiserskolen - hadde en håndskreven bok fra krigen i Smaalenene, datert 1897. Ikke alt er lett å lese/tyde her, sitter derfor igjen med spørsmål jeg ikke har klart å svare på så langt:

 

- Hvor kan jeg finne mer info om akkurat denne krigen? Synes det hadde vært veldig moro å lære litt mer om denne historiske perioden.

 

Det vert vanskeleg.... - det var ingen krig i 1897.

 

Det var spenning og svenskane truga med krig i 1895, men det hadde gått over då Stortinget (Venstre) bøygde av i konsulat-saka.

I åra etterpå 1895-1904 rusta Noreg opp, kjøpte krigsskip og bygde forsvarsverk mot grensa.

 

Rimelegvis øvde soldar på krig også - der den tenkte motstandaren utvilsomt var svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #4 og 5: Det er boka som er fra 1897. Tittelen henviser til siste krig, som den gang (1897) var i 1814 som dere ganske riktig påpeker. Når det gjelder opplysninger om denne krigen, så finnes det en del litteratur der ute, spørsmålet er på hvilket detaljnivå man vil ha det. For oversikten og underholdningen kan anbefales

 

H. Angell: Syv-aars-krigen for 17. Mai 1807-1814, Utgitt Kristiania 1914. Flotte tegninger av Andreas Bloch, om enn kritisert for å være ikke helt korrekte i detaljene

 

G. Björlin: Kriget i Norge 1814, efter samtida vittnesbörd framställdt, Utgitt Stockholm 1893. Tørr og grundig, uten illustrasjoner. På svensk så klart.

 

Hans Schrøder: Oberstlieutenant Jens Christian Schrøders erindringer, utgitt på Steenske Forlag, Kristiania 1924. Inneholder foruten Schrøders memoarer for resten av livet også hans opplevelse av krigen i Østfold i 1814. Interessant.

 

O. Lindbäck-Larsen: Den norske hær og 1814, Utgitt av Forsvarsdepartementet 1945. Masse detaljer og relativt tørt, men svært informativt om bevegelser og forsyningssituasjon.

 

Det finnes sikkert mye mer, nevner bare disse bøkene i farten. De inneholder alle mye om krigen i Østfold, ettersom det meste av kamphandlingene i denne krigen fant sted der.

 

Karsten Alnæs: 1814 miraklenes år, (ISBN 9788251636315) er tilgjengelig i bokhandelen i dag, men dette blir mer generelt, og krigen i Østfold blir bare en liten del av det hele.

 

Er du interessert i soldatuniformer fra 1814, ta en titt på www.norge1814.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vert vanskeleg.... - det var ingen krig i 1897.

 

Det var spenning og svenskane truga med krig i 1895, men det hadde gått over då Stortinget (Venstre) bøygde av i konsulat-saka.

I åra etterpå 1895-1904 rusta Noreg opp, kjøpte krigsskip og bygde forsvarsverk mot grensa.

 

Rimelegvis øvde soldar på krig også - der den tenkte motstandaren utvilsomt var svensk.

 

Ja, dette høres korrekt ut - vil lese hele boka til min bestefar neste gang jeg er på Tynset. Takk for hjelpen!

 

Kart med grenser mellom Smålenenes amt og Akershus amt:

http://digitalarkive...rt/glosloak.htm

 

http://digitalarkive...kart/glmeny.htm

 

Takk, takk for hjelp! Kart er også alltid nyttig!

 

Vi regner vel Smaalenenes Amt som hele det nåværende Østfold fylke.

Navneskiftet fant sted 1. januar 1919.

 

Takk for info! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.