Gå til innhold
Arkivverket

Har "Finn kilde (nye DA)" færre kilder enn "Databasev. (gamle DA)"

Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Jeg regner med at de allerfleste av de ivrigste deltagerne i denne debatten og de ivrigste hjelperne i dette forumet er medlemmer i en av (eller begge) de landsomfattende foreningene for slektshistorie.

Jeg er derfor nysgjerrig på hva Norsk Slektshistorisk Forening og DIS-Norge har foretatt seg i sakens anledning overfor Riksarkivaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at de allerfleste av de ivrigste deltagerne i denne debatten og de ivrigste hjelperne i dette forumet er medlemmer i en av (eller begge) de landsomfattende foreningene for slektshistorie.

Jeg er derfor nysgjerrig på hva Norsk Slektshistorisk Forening og DIS-Norge har foretatt seg i sakens anledning overfor Riksarkivaren.

Slik jeg tolker det har DIS akseptert tingenes tilstand og oppfordrer medlemmene selv inntil videre å benytte Digitalarkivets 'Finn Kilde' for å finne fram ressurser hvor linker til 'gamle' Digitalarkivet etter nyttår ikke lenger vil være aktive

http://www.disnorge....egori&kid=99999

Norsk Slektshistorisk Forening har så vidt jeg kan se, foreløpig ingen info/kommentar på sin førsteside http://www.genealogi.no/

Endret av Kjell Halvorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av styret, men jeg visste ikke noe om at ikke alt var overført før jeg la ut dette spørsmålet. Jeg bruker sjelden folketellinger eller de søkbare kildene. Jeg har i den senere tid kun arbeidet med skannede kilder fra Aker på 1600-tallet. Jeg har lenge vært klar over at folketellingene skulle over i samme system som 1910 folketellingen. Jeg har brukt datamaskiner siden siden ca 1980 og vet godt at det ofte er nødvendig å skifte programvare. Skifte av programvare byr som regel på problemer. I slike prosesser er det viktig å ta brukerne med på råd. Jeg vet ikke om det i denne prosessen har vært brukergrupper involvert. Jeg har vært bekymret fordi jeg har problemer med å få treff på søk i det nye systemet. Etter litt plunder, f. eks ved å søke på en annen person i familien, gården eller yrke har jeg klart å finne personer. At det er plundrete er en ting, men at de stenger det gamle systemet før alt er overført, er uakseptabelt. Det er min personlige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider