Gå til innhold
Arkivverket

Det gamle forsvinner ex folketellinger - der kunne eg få alle gårder i Åmli


Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

der i det som nå forsvinner kan en be om eks under Åmli

GARD - VIS ALLE - trykk SØK

 

dermed kommer slle gårddsnavn alfabetisk

du krysser da av eks Askland Gangsei ++

 

av alle ting er eg som radikal blitt

Erkekonservativ

men slaget om det gamle er tapt.

KUNNE EN BARE FINNE SAMME METODEN I DET NYE

 

surt oppstøt ? - nei på ingen måte.

mvh kse

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker:

 

Velg Avansert eiendomssøk og skriv inn Åmli i kommunefeltet og asterisk * i Gårdsnavnfeltet.

 

http://digitalarkive...iendom_avansert

 

Da får du opp denne oversikten: http://digitalarkive...er=&lopenummer=

 

Gå inn på en av gårdene, f. eks. Omblie Præstegaard:

http://digitalarkive...f01058329000002

 

Nederst til venstre trykker du på K.nr og kommer til listen over gårder i tellingskrets 001:

http://digitalarkive...f01058329000001

 

Her kan du bla gjennom de forskjellige tellingskretsene.

 

Om du igjen velger prestegården og trykker deg inn på denne, kan du bla deg framover (og bakover) mellom gårdene i den tellingskretsen.

 

[Om du blar fra Prestegården (om du har søkt på person) uten å ha gått om K.nr, blar du bare på personnivå, altså mellom de som er oppført på gården.]

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange takk - et stykke på vei nå - hvorfor kom ft 1801 opp

kanskje jeg ville undersøke ft 1865.

så var der vel en begrensing på 1000 viste gårder.

Tusen tak for at du hjelper meg.

mvh kse

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lurte jeg på også. Vi får prøve oss fram og håpe at noen kommer med gode svar etterhvert. Vi får i allfall alltid gode svar i forumet Spør Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg testar litt i FT1865: Hakar av for 1429 Ytre Holmedal i geografimenyen til venstre, og trykkjer søk. Sit då med 3779 treff, der 1000 vert vist. Klikkar på den fyrste personen, Christian Arnesen. Då får eg opp ein husstand på Garden Helle. Klikkar så på Helle nederst på sida, og kjem då ut på "gardsnivå", her finn ein også informasjon om buskap og avling. Dersom ein hadde valt "neste" eller "siste" kunne ein no ha bladd seg gjennom dei ulike hushaldningane under Helle. Så går eg inn på teljingskretsen nedst på sida, og kjem då ut eit nivå til. Eg sit no med ei liste over ein del av gardane i prestegjeldet, og kan bla meg vidare til forrige eller neste teljingskrets. Det viser seg å vere 10 sider som gjeld Ytre Holmedal, går ein bakover kjem ein til gardar i 1428 Askvoll, og blar ein 10 sider fram kjem ein til 1430 Indre Holmedal.

 

Men å få gruppert gardane alfabetisk etter kommune ser ikkje ut til å vere mogeleg. Dersom ein ynskjer ei oversikt over kva gardar og bruk (sortert på gards- og bruksnummer) som fanst i ein kommune kan kanskje matrikkelutkastet frå 1950 gje ei betre oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange takk - et stykke på vei nå - hvorfor kom ft 1801 opp

kanskje jeg ville undersøke ft 1865.

så var der vel en begrensing på 1000 viste gårder.

Tusen tak for at du hjelper meg.

mvh kse

 

Dersom ein vel "Avansert personsøk" har ein mogelegheit til å velje kva kjelde ein ynskjer å søkje i. Dersom ein vel "Avansert eigedomssøk" finst ikkje denne mogelegheita, og det ser dermed ut til at ein får treff frå både 1801 og 1865 osv. Dette er vel ein mangel som ein bør gjere Arkivverket merksame på, slik at søkjesystemet vert forbetra.

 

Redigert: Også avansert personsøk manglar grunnleggjande funksjonalitet som å kunne velje ei bestemt folketeljing (f. eks. ft1865) eller ein bestemt type kyrkjebøker osv.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise og Torbjørn - dykk er mykje meir avanserte enn eg - men i ein alder av 78 så blir ein så glad i det gamle som fungerer - pga av ein har funne sitt system - men etterkvart håper en å finne rutiner som funker i det nye også.. Eg går ikkje vidare med dette - men spent på om dykk eller andre gjer det.

mvh kse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en plan å utvide det avanserte søket for personer og for eiendommer slik at en skal kunne velge kildekategori (idag kan du velge folketelling og kirkebøker, her må det suppleres med flere kildekategorier, og kanskje også årstall?) og geografi. Dette forbedringsarbeidet har ligget på vent til vi fikk ferdig nødvendige administrative løsninger for datapublisering.

 

Kildekategori-mangelen under avansert eiendomssøk er en feil som vi forhåpentligvis får rettet i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke dy meg. gamle systemet - fikk opp alle gåder i Åmli ft 1865 .

Valgte Aarhus - her er det.

**************************************

 

Riksarkivaren har no bestemt at det gamle digitalarkivsystemet skal kunna brukast fram til 31.3.2014. Jan Oldervoll

 

 

 

 

 

Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Overskrift

66 1 17 Omlid faste Omlid Omlid Aarhus 1

Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Geit Bygg Poteter

476 26 1 Signe Tjøstelsd. Husmandskone e 57 k Omlids Prgj. 2 8 7 1 2

477 27 Jørgen Aslaks. hendes Søn hjælper Moderen at bruge Pladsen ug 23 m Omlids Prgj.

478 28 Gunhild Aslaksd. hendes Datter ug 13 k Omlids Prgj.

479 29 1 Tjøstel Aslaks. Inderst Skomager ug 32 m Omlids Prgj.

480 30 1 Even Salves. Inderst Tømmerhugger g 26 m Omlids Prgj.

481 31 Gunvor Aslaksd. hans Kone g 25 k Omlids Prgj.

482 32 Sigrid Evensd. deres Datter ug 1 k Omlids Prgj.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil henstille alle som finner problemstillinger som relaterer seg til gammelt kontra nytt system varsler disse til kontor(at)genealogi.no slik at Norsk Slektshistorisk Forening kan få samlet disse i en oppstilling. Styret vil i januar ta stilling til i hvilken form vi skal henvende oss til Arkivverket med slektsforskernes bekymringer over utviklingen og mulige forslag til løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjonaliteten med å begrense et søk til valgte grupper av kilder, kildetyper eller geografi er noe som ikke finnes i det gamle DA. Den bør derfor ikke være en funksjon som må prioriteres før det gamle DA stenges.

 

Funksjonaliteten er en naturlig konsekvens av å ha alle data i EN database i det nye DA og vil gi en moderat effektiviseringsgevinst, men det er andre funksjoner som er mye viktigere å få implementert. (Det er vel EN av grunnene til at det ikke har vært stor etterspørsel etter dette i det gamle DA - men teknologien var nok også en begrensende faktor.)

 

For at funksjonen skal fungere optimalt må den kombineres med en sortering og gruppering av søkeresultatet f.eks på geografi (eller kildetype). Det gamle DA sorterer f.eks resultatet av landsomfattende søk på fylke og kommune, men det burde holdt med et nivå inndelingen.

 

Ellers er det jo interessant at det er NSF, og ikke DIS (DATA i ...), som engasjerer seg i denne saken - om enn i seneste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers er det jo interessant at det er NSF, og ikke DIS (DATA i ...), som engasjerer seg i denne saken - om enn i seneste laget.

 

For 20 år siden når DIS ble dannet var det grunnlag for å si at forskjellene var store på datafronten. Det er ingen tvil om at det var berettiget å danne DIS den gangen, da NSFs ledelse sverget til papir- og blyantforskning og trodde (som mange andre) at data ikke var kommet for å bli :)

 

I dag er det ikke forskjell på datakyndige i DIS kontra NSF. Begge foreningene bedriver stort sett elektronisk virksomhet. NSF har blant annet Slektshistoriewikien, begge foreningene har egne fora, begge foreningene digitaliserer bøker og annet materiale, og medlemmene av begge foreningene bedriver sin forskning til stor del i DA. NSF snuser også på DNA til bruk i slektsforskning og har prosjekt gående på dette.

 

At foreningene oppfattes så forskjellige fremdeles er nok vesentlig av historiske årsaker, Geir.

 

Når det er sagt skulle jeg ønsket meg DIS på banen når det gjelder dette temaet også. De representerer mange brukere av Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke dy meg. gamle systemet - fikk opp alle gåder i Åmli ft 1865 .

Valgte Aarhus - her er det.

**************************************

 

Riksarkivaren har no bestemt at det gamle digitalarkivsystemet skal kunna brukast fram til 31.3.2014. Jan Oldervoll

 

 

 

 

 

Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Overskrift

66 1 17 Omlid faste Omlid Omlid Aarhus 1

Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Geit Bygg Poteter

476 26 1 Signe Tjøstelsd. Husmandskone e 57 k Omlids Prgj. 2 8 7 1 2

477 27 Jørgen Aslaks. hendes Søn hjælper Moderen at bruge Pladsen ug 23 m Omlids Prgj.

478 28 Gunhild Aslaksd. hendes Datter ug 13 k Omlids Prgj.

479 29 1 Tjøstel Aslaks. Inderst Skomager ug 32 m Omlids Prgj.

480 30 1 Even Salves. Inderst Tømmerhugger g 26 m Omlids Prgj.

481 31 Gunvor Aslaksd. hans Kone g 25 k Omlids Prgj.

482 32 Sigrid Evensd. deres Datter ug 1 k Omlids Prgj.

 

Dette kan du også gjøre i det nye: Gå inn i tellingen for Åmli i 1865, klikk deg inn på tellingskretsnivået. Nå ser du alle gårdene i Åmli. Klikk på Aarhus i listen over gårder og du får dette:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01038168000162

 

Jeg har laget en veiledning til blaing og navigering i folketellingene: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Finn-kilde/Bla-i-en-folketelling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil henstille alle som finner problemstillinger som relaterer seg til gammelt kontra nytt system varsler disse til kontor(at)genealogi.no slik at Norsk Slektshistorisk Forening kan få samlet disse i en oppstilling. Styret vil i januar ta stilling til i hvilken form vi skal henvende oss til Arkivverket med slektsforskernes bekymringer over utviklingen og mulige forslag til løsninger.

 

Det er flott at NSF engasjerer seg, men jeg håper at folk også henvender seg direkte til Digitalarkivet med problemstillingene. Noen av disse kan vi kanskje løse der og da, mens andre må inngå i en plan for utviklingsarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anette - vi på gølvet - reagerer kanskje litt for spontant - det går seg nok til etterhvert - men redselen for å miste noe en syns fungerer så til de grader bra avstedkommer nok mange av komentarene.

Men jeg føler at spredningen geografisk og ANTALL på deltagerne i det nye debattforumet har skrumpet inn.

Dessuten har jeg venner som klager over å få tilgang til forumet - og gir opp .

MEN BEVARE MEG VEL - DIGITALARKIVET HER I LANDET ER TAKKNEMLINGSVERDIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.