Gå til innhold
Arkivverket

Nyttårshilsen 2014 for vanlige folk, og om nyttårsfeiring


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Her har alle vanlige og jordnære personer lov til å skrive godt nyttår til hverandre.

 

Da starter jeg med å skrive godt nyttår til alle vanlige folk!

 

Her er det ofte vanlig med bakker uten snø, på nyttårsaften. Det blir ikke så god stemning av det som om det hadde vært snø, men er man vant med det, så går det. Her omkring er det vanlig å spise pinnekjøtt både jul - og nyttårsaften, største forskjellen ved de to anledninger er at det selvfølgelig ikke blir delt ut presanger på nyttårsaften, ellers er alt ganske likt. Jeg har mange kilder som beskriver julefeiring før i tiden, men ingen som det står om nyttårsfeiring, så det ble vel ikke feiret i så stort omfang som nå for tiden. Her har vi mest brus, og alkoholfritt på nyttårsaften også, det står kanskje litt i kontrast til hvordan det kanskje blir feira i byer, og større plasser. Men det er lov å smake ting med alkohol i, bare man ikke overdriver. Vanlige nyttårskort var mer i bruk før i tiden enn det er nå, så litt markering for at det gamle året var slutt, og at ett nytt begynte var det tidligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total snømangel her på Ørlandet også,Svein! :)

Etter å ha hatt livat besøk av mine tre barn og tre barnebarn i julen,er det nå fryktelig stille i huset.

Kvelden skal tilbringes i ensom majestet,med debattforumet innen rekkevidde.

Ønsker herved alle et riktig godt nytt år!

 

Med hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt nytt år ønskes deg også, Svein :) og til alle andre på forumet. Det er snøfritt og stille her også, heldigvis. :-)

Skal bare en liten tur til naboen, ellers er vi to om å være i ensom majestet, Ann-Mary. :D Ganske fint, det også, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

 

Her er ett døme frå Halsnøy, hvordan en dame (en slektning) opplevde nyttår der, fra brev som er datert Sjo den 5.1.1940: "I Nyårshelgi var her mykje sjaû både med det eine og det andre, fydla især, og spell, sang, seilom og svingom; nei det var styggedom; men no er sjaûen yver for ei stund meinar eg."

Jeg skrev i første innlegg att jeg ikke hadde funne noen kilder om nyttårsfeiring, men såg godt etter, og fant dette.

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I okka by moret "garpen" seg tidligere med å hekte av porten inn til gårdsrommene og gjemme disse et stykke unna. De gjaldt ikke å ødelegge, men å holde "litt hekkan" og gjøre "bispur-streker". Mange flere hadde treporter eller smijernsporter inn til eiendommene sine i min barndom enn hva som er tilfelle i dag. Jeg husker godt at vår port ble fjernet flere ganger i løpet av nyttårsdagsnatten, og jeg minnes at pappa var sånn passe småirritert for dette. For 1. nyttårsdag var kirkedag, og det sømmet seg ikke å gå rundt på leting på en helligdag. Vi fant imidlertid alltid porten igjen, her eller der.

 

Dette er imidlertid en skikk som er helt forsvunnet, tror jeg. Nå skal man helst sprenge postkasser.

 

Godt nyttår.

Endret av Erling Torkel Endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant innlegg, Erling. Ja, kan godt forstå at det ikke var noe gøy å lete etter portene. Har hørt om postkasser her også som har fått gjennomgå dessverre. Men tror det var mer slikt for noen år siden, men hender nok tilfeller nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg også på med en nyttårshilsen i fint og rolig vintervær med 2-3 minusgrader, vindstille og 15 cm. med snø.

 

Skal snart ha litt "råkåfisk" nå :)

 

Nydelig med mandelpotet, lefse, smør rødløk, og diverse annet "snadder", kanskje inkl. litt speket elghjerte ;)

 

Godt Nyttår til hele forumet!

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at vi er flere her på forumet som skal feire i ensom majestet dette året :D da har vi jamen et fellesskap som er hyggelig.

 

Var en tur ute i marka i dag og det i joggesko !! Ganske underlig på datoen 31.12. 2013 B)

 

Her i Oslo er det også helt fritt for snø og nyttårsfyrverkeriet smeller utenfor allerede

 

GODT NYTT ÅR TIL DERE ALLE -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt perfekt ut Reidar :-) Skal ha litt forskjellig knask her også snart, pinnekjøttet er jeg ferdig med, så nå etterpå blir det litt småsjokolader, seigmenn, og andre søte ting, med litt bra drikke attåt. Ha det fint utover kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Karin, ja er visst lite snø ganske mange plasser rundt om i landet, litt unormalt på den måten. Har hørt noen smell fra fyrverkeri her også (har ikke selv), men blir langt mer når det blir midnatt, skal se litt på det da. Ha det gøy utover kvelden :-)

Til Anne-Mary, ønsker stille og fin kveld videre, sikkert bra å være litt alene også, når du har hatt folk tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår. Jeg feiret nyttårsaften hos min mor, som bor i samme borettslag. Det var bare hun og jeg, og vi spiste ost og kjeks og drakk et par glass portvin som jeg har kjøpt. Kaffe og kaker ble det også. Vi har vært

sammen med mine søsken og deres familier tidligere i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.