Gå til innhold
Arkivverket

Kom Ole Gulliksen hjem til Norge igjen (reiset til Amerika i 1850)?


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Kanskje Ole Gullicksen hadde vært gift 2 ganger?

 

 

 

 

Sønnen Alexander:

 

Alex Gullikson

Employee

United States Census, 1900 birth: May 1868 Wisconsin residence: 1900 Clifton town, Grant, Wisconsin, United States other: John W Robinson, Annie Robinson, John William Robinson, Nellie E Robinson, Alta V Robinson, Mary J Robinson...

 

Alex Gullikson

Head

United States Census, 1930 birth: 1868 Wisconsin residence: 1930 Gresham, Multnomah, Oregon, United States other: Christena Humason

Alexander Gullikson

Brother

United States Census, 1940 birth: 1869 Wisconsin residence: 1940 Gresham, Election Precinct 413 East Gresham, Multnomah, Oregon, United States other: Christena Humason

 

 

 

 

Alexander Gullikson

Birth: 1868

Wisconsin, USA Death: Apr. 28, 1943

Oregon, USA trans.gif

Parents born in Norway according to 1930 US Census Burial:

Forest Lawn Memorial Park

Gresham

Multnomah County

Oregon, USA

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: David Anderson

Record added: Jan 04, 2010

Find A Grave Memorial# 46328573

http://www.findagrav...6328573&df=all

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva du har funnet ut, Ann-Mary!

Ifølge minneordene til en av Henrys døtre, så kom hun (og resten av familien, antar jeg) flyttende til Gresham da hun var 14, dvs. i 1906, og det er nettopp på Gresham Pioneer Cementery i Multnomah County, Oregon at vi finner graven til Elizabeth Gullikson. Rart å tenke på at det snart er 100 år siden hun døde...

Nåja, da antar jeg at de bodde i Grant County, Wisconsin fram til da, og at Ole trolig er gravlagt der (hun var enke i 1900).

Når det gjelder dobbeltoppføringen i 1910, så kan hun ha vært på besøk hos datteren Lena, men bodde fast hos sønnen Henry. Jeg vet fra mine egne besteforeldre at de i kortere perioder bodde litt på "omgang" hos alle barna etter at de var blitt enke/enkemann, og det var i 1950-årene.

 

Ja, jeg ser også at opplysningene om henne spriker i de forskjellige tellingene, men alder og fødeland er det samme, dvs. født rundt 1830 i Norge, og hvis hun er moren til Gullik, som var 18 i 1870, MÅ hun ha emigrert på omtrent samme tid som Ole (1850/52).

Rart en ikke kan finne fødselen til Gullik ca. 1852, når de andre barna finnes på FS....

Ole kan selvfølgelig ha vært gift to ganger, men jeg har litt vondt for å tro det når jeg ser på barnerekken - de kom som perler på snor.

 

Tror du at det er mulig å finne gravstedet hans? Vi har fått et tips om at han døde i 1881 - Clifton, Grant?

Hun jeg var i kontakt med fra Sigdalslaget omtalte Ole som the elusive Ole Gulliksen, og jeg skjønner godt hva hun mente....

Neimen ikke lett å finne det "endelige beviset" på at det ER han vi har funnet, selv om veldig mye tyder på det,

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen finne en grav for meg i Find a grave? (morsomt ordspill....)

Jeg lurer på om det er sønnen Gullik, født ca. 1852 i Wisconsin, som i 1900 sensus bor sammen med kone Ellen og barn i Pleasant Springs, Dane county, Wisconsin.

På FS står det at han døde 3. juni 1905 i Dane, Wisc. Jeg er ikke medlem, så jeg får ikke opp opplysningene/gravstedet, så hvis noen kan sjekke og evt. legge en lenke, hadde det vært flott.

 

mvh. Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne du mener?

G. T. Gullekson

Head

United States Census, 1880 birth: 1851 Wisconsin, United States residence: 1880 Pleasant Springs, Dane, Wisconsin, United States spouse: Ellen Gullekson children: Tilda M. Gullekson, Ingabor G. Gullekson

 

 

Gullick Gullickson

Head

United States Census, 1900 birth: July 1851 Wisconsin residence: 1900 Pleasant Springs town, Dane, Wisconsin, United States spouse: Allen Gullickson children: Tilla Gullickson, Gurina Gullickson, Ole Gullickson, Amus Gullickson, Melva Gullickson, Ella Gullickson, Herold Gullickson, Julius Gullickson other: Ivar Quale

 

 

 

 

Ingeborg Curine Gullicksen, "Wisconsin, Marriages, 1836-1930"

 

Name: Christ Jensen Quam Birth Date: Birthplace: Ladvik, Norway Age: Spouse's Name: Ingeborg Curine Gullicksen Spouse's Birth Date: Spouse's Birthplace: Pl. Springs, Wis. Spouse's Age: Event Date: 11 Feb 1906 Event Place: Stoughton, Dane, Wisconsin Father's Name: Jens Jacobsen Quam Mother's Name: Christi Solsing Spouse's Father's Name: Gulick Gullicksen Spouse's Mother's Name: Ellen Olsen Race: White Marital Status: Previous Wife's Name: Spouse's Race: White Spouse's Marital Status: Spouse's Previous Husband's Name: Indexing Project (Batch) Number: M00343-7 System Origin: Wisconsin-EASy GS Film number: 1275939 Reference ID: rn 84 p 00769

https://familysearch...M9.1.1/XRLP-M4L

 

 

 

Gullick T Gullickson

Head

United States Census, 1910 birth: 1852 Wisconsin residence: 1910 Pleasant Springs, Dane, Wisconsin, United States spouse: Ellen Gullickson children: Juluis Gullickson, Mollie Gullickson, Ella Gullickson, Harold Gullickson other: Eric Tonksland

 

 

?

 

 

 

Gullick Gullickson Birth: 1850 Death: 1923 trans.gif Burial:

Western Koshkonong Cemetery

Cottage Grove

Dane County

Wisconsin, USA

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: OGreen

Record added: Sep 11, 2009

Find A Grave Memorial# 41843061

http://www.findagrav...1843061&df=all

 

Ser at det ligger ei Ellen og Ella i samme grav.

 

Ellen Olson Gullickson Birth: 1856 Death: 1925 trans.gif Burial:

Western Koshkonong Cemetery

Cottage Grove

Dane County

Wisconsin, USA

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: OGreen

Record added: Sep 11, 2009

Find A Grave Memorial# 41843062

http://www.findagrav...&GRid=41843062

 

Ella Gullickson Birth: 1893 Death: 1893 trans.gif Burial:

Western Koshkonong Cemetery

Cottage Grove

Dane County

Wisconsin, USA

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: OGreen

Record added: Sep 11, 2009

Find A Grave Memorial# 41843063

http://www.findagrav...&GRid=41843063

 

 

 

Julius,Elsie og Cora i samme grav:

Julius Gullickson Birth: 1888 Death: 1956 trans.gif Burial:

Western Koshkonong Cemetery

Cottage Grove

Dane County

Wisconsin, USA

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: OGreen

Record added: Sep 11, 2009

Find A Grave Memorial# 41843066

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=Gullickson&GSiman=1&GScid=2151109&GRid=41843066&

 

Elsie Gullickson Birth: Nov. 18, 1893 Death: Jun. 23, 1948 trans.gif Burial:

Western Koshkonong Cemetery

Cottage Grove

Dane County

Wisconsin, USA

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: OGreen

Record added: Sep 11, 2009

Find A Grave Memorial# 41843065

 

Cora Gullickson Birth: Feb. 7, 1888 Death: Feb. 9, 1927 trans.gif Burial:

Western Koshkonong Cemetery

Cottage Grove

Dane County

Wisconsin, USA

Edit Virtual Cemetery info [?]

Created by: OGreen

Record added: Sep 11, 2009

Find A Grave Memorial# 41843064

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=Gullickson&GSiman=1&GScid=2151109&GRid=41843064&

 

Julius Gullickson

Son

Wisconsin, State Census, 1905 birth: 1888 Wisconsin residence: 1905 Pleasant Springs, Dane, Wisconsin father: G T Gullickson mother: Aalgaar Gullickson other: Amos Gullickson, Malleda Gullickson, Ella Gullickson, Harold Gullickson, Gurene Gullickson

 

Julius Severt Gullickson

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 birth: 6 July 1888 Pleasant Springs, Wisconsin, United States draft registration: from 1917 to 1918 Dane County no 2, Wisconsin, United States

 

Julis Gulickson

Head

United States Census, 1920 birth: 1888 Wisconsin residence: 1920 Pleasant Springs, Dane, Wisconsin, United States spouse: Cora Gulickson

 

Julius Gullickson

Head

United States Census, 1930 birth: 1889 Wisconsin residence: 1930 Pleasant Springs, Dane, Wisconsin, United States spouse: Elsie Gullickson

Julius Gullickson

Head

United States Census, 1940 birth: 1889 Wisconsin residence: 1940 Pleasant Springs Town, Dane, Wisconsin, United States spouse: Elsie M Gullickson

Julius Severi Gullickson

United States World War II Draft Registration Cards, 1942 birth: 6 July 1888 residence: 1942 Pleasant Springs, Dane, Wisconsin draft registration: 1942 Pleasant Springs, Dane, Wisconsin

 

 

Ser ut som at Julius hadde vært gift 2 ganger.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk igjen - da kan det ikke være han som døde 3. juni 1905!!!

Han lever i beste velgående i 1910....

 

Heisan, her poppet det opp mer, gitt. Jeg aner selvsagt ikke om dette er sønnen til Ole Gulliksen, MEN hvis fødselsåret 1850 er korrekt, så kan det ikke være han (Ole kom til Amerika samme år).

Jeg har ikke funnet vielsen med Ellen (i håp om opplysninger om foreldrene hans), men nå skal alle steiner snus - jeg har ALDRI vært så nær som nå med å finne ut hvordan det gikk over there med søsknene til tippen min!!!

 

mvh. Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje denne du fant?

 

Gullick Gullickson

Wisconsin, Death Index, 1820-1907 death: 3 June 1905 Dane, Wisconsin

Gullick Gullickson

Wisconsin, Death Records, 1867-1907 birth: 1830 death: 1905 Primrose, Dane, Wisconsin father: Gullick Mykstu mother: Jane Mykstu spouse: Gro. Gulickson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

 

Når jeg leser igjennom alle opplysningene du og andre har kommet med, så er det nesten ufattelig at dødsfallet til Ole ikke er funnet!

Eller vielsen til Ole og Elizabeth og dåpen til Gullik - det er som bare.....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven fant Ole og familien i 1880 Census, jfr. innlegg 19 og Ann-Mary fant Elizabeth som enke i 1900.

Er det noen som kan finne familien i 1885? Fins det telling for 1890? Da vil vi vel kunne finne ut om Elizabeth er enke....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker, du! Dette var virkelig storveis, Sven!

MEN det står bl.a. with her husband she came to America in 1850 and settled in Iowa county...

Er det naturlig å tolke det sånn at de kom sammen som gift??? Isåfall begynner jeg å lure på om hun var gift med "min" Ole.

Hun var født 28.02.1831, står det vel, så da får jeg leite etter et evt. ekteskap inngått i Norge.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan dette være Andrew , sonn av Ole ?

 

 

Wisconsin Marriages, 1835-1900

about Martha Lillian Neely

 

Name: Andrew Gulickson

Spouse: Martha Lillian Neely Marriage Date: 1 Jan 1882 County: Grant

 

 

State: WI

 

 

 

 

 

 

1900 United States Federal Census

about Andy Gulickson

 

Name: Andy Gulickson

Age: 45

Birth Date: Jun 1854

Birthplace: Wisconsin

Home in 1900: Platteville, Grant, Wisconsin

Race: White

Gender: Male

Relation to Head of House: Head

Marital Status: Married

Spouse's Name: Mattie L Gulickson

Marriage Year: 1882

Years Married: 18

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

 

Household Members:

Name Age

 

AndyGulickson 45 Mattie L Gulickson 34 Grace M Gulickson 17 Harry D Gulickson 10

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ett familietre på www.ancestry.com.

 

Ole Guliksen gift med Elisabeth.

Elisabeth ( 1830-1914)

Far til Andrew , Henry , Lena , Beta, Alexander og Lena.

 

Denne Ole er født 05 Dec 1826 in Vestre Holm, Vestfold, Norway

 

Foreldre er Gulikk Hansen (1761-1838) og Anna Sophia Olsdatter .

Bodde i 1850 i Adams, LaSalle, Illinois I ft 1870 bor familien i Clifton, Grant, Wisconsin, United States

 

Der er også navn på Ole sine søsken i dette familitreet , og de stemmer ikke med navnene i det andre treet (der Gullik Hansen Haga og Gunhild Pedersdatter er foreldre)

 

Her kan det være to forskjellige Ole Guliksen.

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til deg, Mette!

Selv om det er litt "trist", så er det fint å få avklart at det ikke er "min" Ole som var gift med Elizabeth. Pussig at to omtrent jevngamle, samme navn og samme farsnavn kom til Amerika samtidig, men that´s life.....

 

Da er det på´n igjen med å finne the elusive Ole,

 

Astrid :mellow: NB: se et seinere innlegg!!!!!

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-21

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70403630276.jpg

Dåpen til "Vestfold-Ole" (jeg kaller´n det, jeg), i Våle, nr. 4.

Greitt å ta med den, synes jeg, sånn at Ole og Elizabeth-sporet kan forlates her og nå.

Okke som, denne debatten viser klart hvor viktig det er å få hjelp, så tusen takk til dere som har saumfart kirkegårder, slektstre og andre kilder, sånn at jeg ikke kom på ville veier.

 

Astrid. NB: se neste innlegg!!!

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8164&idx_id=8164&uid=ny&idx_side=-247

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070403630502.jpg

NB: Ole Gulliksen fra Holm/Våle i Vestfold døde som liten, se nr. 19. Burde ha sjekket evt. dødsfall før jeg så bombastisk avskrev "min" Ole.

Så kan "min" Ole være riktig likevel - har de feil Ole i slektstreet, Mette?

 

Jeg gir meg nesten over, dere!!!

Astrid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/M8RS-FRF

Fant denne på FS - bostedet, Adams, La Salle, Illinois, stemmer med opplysningene i innlegg 39.

Min Ole kom med båten til New York i slutten av juli 1850. Jeg vet ikke når på året 1850 Census ble gjennomført, men Ole bodde vel hos kjente - bare så synd at Hellek allerede har amerikanisert etternavnet til Farley.... Får se om det er mulig å finne ut noe likevel!

 

Tilbake til slektstre-opplysningene i innlegg 39: hvis de har bomma på Ole, som døde få måneder gammel, er det vel ikke så rart at navnene på søsknene ikke stemmer. Kanskje navnet på faren hans ble oppgitt da Elizabeth giftet seg (i Adams, la Salle?), og det stemmer: Gullik Hansen.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.