Gå til innhold
Arkivverket

Stolpestad i Larvik/Brunlanes og evt Ringsaker


Thore Klaveness
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle egentlig bare se om jeg fant noe på en familie med Stolpestad som etternavn i Larvik. Og egentlig hvor Stolpestad var/er, det synes åpenbart som et stedsnavn.

 

Ettersom dette var Larvik trodde jeg egentlig slekten hadde navnet fra stedet i Brunlanes der det er campingplass i dag. Men iht. et eldre (2009) arkivert innlegg her er det snarere omvendt.

 

http://forum.arkivve...ad#entry1303451

 

Og der denne slekten det er snakk om. Johan Anton Olsen (Stolpestad) det spurtes om her hadde en far, Johannes Olsen, som var bror av Johan Peter Olsen Stolpestad som Gunn Huglen fant i 1900-tellingen, og Laurits som hun fant i 1865 tellingen var Johan Peters onkel.

 

Kommer tilbake til Laurits' m.fl. far som het Johannes Larsen Stolpestad. Denne Johannes er forøvrig nylig nevnt i tydingsforumet:

 

http://forum.arkivve...ad#entry1596231

 

 

Johannes ble gift i 1815 med Anne Helene Pedersdatter i en oppgitt alder av 29 år på ham, 25 år på henne. Men de hadde en uekte sønn født allerede i januar 1813. Under dåpsoppføringen for de uekte fødte står det noe interessant...

 

http://www.arkivverk...70502640246.jpg

 

Som tyder på Johannes Larsen Stolpestad var en militær i 3.kompani innkvartert i Larvik.

 

Har ikke klart å finne noen passende Johannes Larsen i Vestfold per 1801, men i Ringsaker har vi en Johannes Larsen født 1785 som sønn av Lars Nilsen, husmann på Østre Stolpestad.

 

http://www.arkivverk...70512950167.jpg

 

Noen som klarer å bekrefte/avkrefte/sannsynligjøre at dette er riktig Johannes Larsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Statsarkivet Hamar om denne Johannes Larsen Stolpestad dpt. 17.04.1785 Nedre Stolpestadeie i Rkr. ble innrullert i militæret.

 

Det er nok ikke så enkelt

 

Hvis Johannes er innrullert i et kompani i Vestfold finnes det ingen militære ruller på Statsarkivet i Hamar, men på Riksarkivet eller Statsarkivet i Oslo. Og det var mange kompanier, og det blir mye å gå igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thore, Jeg fikk et personal brev via e-post aa se dette. Kan ikke huske hvorfor vi har snakket! Kan du hjelpe meg aa huske? Margaret Miller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margaret,

 

Ikke annet enn at dette innlegget kunne vært et svar på ditt innlegg fra 2009, tenkte bare å tipse deg hvis du fremdeles skulle være interessert i denne Stolpestad-familien.

 

Men jeg har ikke sjekket nærmere rundt Johan Anton Olsen Stolpestad du spurte om den gang. Så vidt jeg så litt fort en fetter av min kones tipp-oldefar.

 

Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, naa ser jeg hvorfor jeg hadde spurt om familien. Hanna Ingvarda fra Brønnøy ble gift i 1915 med Johan Anton Olsen Stolpestad i Larvik. Dette var fra bygdeboka for Brønnøy, og boka kom ut i mai 2013. Vi hadde funnet at hun døde i 1956. Vi hadde haapet aa finne slekt fordi vi vet ikke naar døde tre av Hannas søsken, Inga f. 1879 bodde Trondheim, Ruth f. 1891 bodde New Jersey USA, og Einar f. 1894 som døde under første verdenskrig. Tusen takk at du husket og skrev til meg.

 

Jeg hadde spørsmal i gamle debatt # 68747 og # 69021, men hvor er de naa? Vet ikke hvordan aa finne gamle debatt.

Endret av Margaret Miller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.