Gå til innhold
Arkivverket
Roar Bangen

Bangen slekta

Recommended Posts

Roar Bangen

Er det noen som kan hjelpe med litt info?

 

Min bestemor født Åshild Bangen, Født Hektoen (gift med Ola Bangen på Tynset)

 

trenger info om Foreldre til Åshild,

 

Far: Andreas Andresen skips reder i Trondheim???? 1860-1950??

Mor:

Endret av Roar Bangen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karin Moen  Oslo

Jeg finner Ola Bangens dåp

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 25 (1900-1914), Fødte og døpte 1913, side 90.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-95

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...40808060096.jpg

 

 

Men ikke Aashilds dåp på Tynset eller i Trondheim i de bøkene jeg har sett i, vet du hvor hun ble døpt ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Iflg. Tynset BB, og hvis jeg tolker det riktig, så er Åshild adoptert til Hektoen, og skal være født i Øyer, men har ikke dobbeltsjekket dette.

 

Mh Reidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Så flott Reidar kan det være denne ??

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Øyer i Øyer, Ministerialbok nr. 12 (1897-1925), Fødte og døpte 1919, side 86.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-91

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...11110060091.jpg

 

Det er nok riktig tror jeg, men skal sjå i boka litt seinere :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Iflg. Tynset BB, og hvis jeg tolker det riktig, så er Åshild adoptert til Hektoen, og skal være født i Øyer, men har ikke dobbeltsjekket dette.

 

Mh Reidar

 

Det stemmer nok, og det matcher jo helt med konfirmasjonen i Tynset i 1933:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 27 (1930-1944), Konfirmerte 1933, side 138.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=51998&idx_id=51998&uid=ny&idx_side=-88

 

Foreldre: Skipskaptein A.E.Andresen og Aasta Simensdatter

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karin Moen  Oslo

Ved vielsen så står det at moren AAsta er født 1898 og Flatanger er nevnt i teksten,

 

en kandidat til moren til AAshild her

 

http://www.rhd.uit.n...bnr=0012&lnr=00 1900 telling

 

 

1910 tellingen får vi med datoen

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036887000499

 

 

Endret av Karin Moen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

Det er et stykke (i Nord-Trøndelag) mellom Flatanger og Levanger. Her er ei bra kandidat i 1910-tellinga http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036852000839

-Som vi også finner i 1900-tellinga: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f01701&gardpostnr=143&personpostnr=794&merk=794#ovre

 

(Men jeg innrømmer gjerne at forrige innleggs kandidat er bedre enn min).

 

IM

 

 

Endret av Iver Mosvold

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karin Moen  Oslo

Det skulle ikke være så lett med AAsta men kanskje trådstarter har noe mer info. ??

 

Jeg har forsøkt finne skipskapteinen finner kun en kandidat men legger den inn

 

http://digitalarkive...f01036541000496

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Det dere har funnet i Flatanger er riktig, og faren skipskaptein Andreas E. Andersen er i flg. bygdeboka fra, det står

Beiarn på Ørlandet, men her tror jeg bygdebokforfatteren må ha blingset?

 

Hvis det er Ørlandet så mistenker jeg Beitstad i stedet for Beiarn, og hvis det er Beiarn i Nordland så må en vel lete der?

 

Har ikke leita selv!

 

mh Reidar

Endret av Reidar Oddløkken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roar Bangen

Iflg. Tynset BB, og hvis jeg tolker det riktig, så er Åshild adoptert til Hektoen, og skal være født i Øyer, men har ikke dobbeltsjekket dette.

 

Mh Reidar

 

Hei, takk takk for gode svar, ja det stemmer at Åshild ble adoptert til Hektoen,

skal prøve å sjekke opp mor til Åshild, (min bestemor)

 

Det dere har funnet i Flatanger er riktig, og faren skipskaptein Andreas E. Andersen er i flg. bygdeboka fra, det står

Beiarn på Ørlandet, men her tror jeg bygdebokforfatteren må ha blingset?

 

Hvis det er Ørlandet så mistenker jeg Beitstad i stedet for Beiarn, og hvis det er Beiarn i Nordland så må en vel lete der?

 

Har ikke leita selv!

 

mh Reidar

Y

 

yes, takk takk, moro, jeg fikk en sønn som blir nå 1 år 20/1, han har navnet Andreas, og det var før vi fikk vite noe om min oldefar, så det var litt av ett sammen treff,

 

setter veldig stor pris på dere som hjelper til,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Hei, takk takk for gode svar, ja det stemmer at Åshild ble adoptert til Hektoen,

skal prøve å sjekke opp mor til Åshild, (min bestemor)

 

 

Y

 

yes, takk takk, moro, jeg fikk en sønn som blir nå 1 år 20/1, han har navnet Andreas, og det var før vi fikk vite noe om min oldefar, så det var litt av ett sammen treff,

 

setter veldig stor pris på dere som hjelper til,

 

Hyggelig Roar, og finner noen Andreas-kandidater i passende alder i Ørland/Beitstad, men har ikke sjekket riktigheten, og vanskelig å si hvem er hvem, men tror Beitstad er mer riktig enn Beiarn for å si det sånn, og tror Ivar Streitlien har blingsa litt, men vi får sjå på det :-)

 

Og sannsynligvis traff du spiker`n på hodet med navnevalg på sønnen :)

 

Trivelig å sjå en nabo-bygding i forumet :)

 

mh Reidar

Endret av Reidar Oddløkken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Ved vielsen så står det at moren AAsta er født 1898 og Flatanger er nevnt i teksten,

 

en kandidat til moren til AAshild her

 

http://www.rhd.uit.n...bnr=0012&lnr=00 1900 telling

 

 

1910 tellingen får vi med datoen

 

http://digitalarkive...f01036887000499

 

Og da er det slik at Aashild vokste opp hos sin tante Helene, som var gift til Hektoen, men det er trådstarter

kanskje klar over?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

men tror Beitstad er mer riktig enn Beiarn for å si det sånn, og tror Ivar Streitlien har blingsa litt, men vi får sjå på det :-)

mh Reidar

 

Har sett litt, og funnet ut at det er en gård på Ørlandet som heter BEIAN/BEJAN. (Da blir jo søksområdet litt mindre).

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iver Mosvold

 

Har sett litt, og funnet ut at det er en gård på Ørlandet som heter BEIAN/BEJAN.

 

(Da blir jo søksområdet litt mindre, og en bygdebok for området kan komme til god hjelp, - eventuelt en ny tråd her på forumet.).

 

IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Iver Mosvold skrev 14 January 2014 - 11:31:

 

 

Har sett litt, og funnet ut at det er en gård på Ørlandet som heter BEIAN/BEJAN.

 

(Da blir jo søksområdet litt mindre, og en bygdebok for området kan komme til god hjelp, - eventuelt en ny tråd her på forumet.).

 

IM

 

 

Ok Iver! Da har bygdebokforfatteren sannsynligvis rett likevel når han bruker Beiarn på Ørlandet.

 

RO

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.