Gå til innhold
Arkivverket

Skifte av etternavn.


Synne
 Del

Recommended Posts

Rolf Oskar Johansen, født i 1900, gift med Lilly (f. Meyer i 1896) Byttet senere etternavn til Jerman. Hva kan grunnen til dette bytte være? Ser at han har hatt en bror som het Jerman som mellomnavn. Dette har vært et stort spørsmålstegn for min familie, da vi trodde vi kunne ha aner i Øst-Europa (der dette er et vanlig etternavn), men jeg kan ikke finne noen link til utlandet for den familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov om personnavn ble vedtatt i 1923. Etter denne lovens paragrafer 7-9 kunne man søke om å få nytt slektsnavn gjennom søknad. Noen av vilkårene er er gitt i paragraf 8. Jeg antar at det her har vært snakk om en søknad til Justisdepartementet. Og så sant man ikke krenket vilkårene i loven, ville man få tillatelse til å ta nytt slektsnavn:

 

§ 7. Bevilling til å anta eller forandre slektsnavn eller til å forandre navnets skrivemåte meddeles av Kongen eller den han bemyndiger.

§ 8. Bevilling bør i almindelighet ikke gis til å anta:

  1. navn med utenlandsk klang eller skrivemåte;
  2. navn som hører til de mer utbredte efternavn;
  3. navn som er i bruk som fornavn og som ikke efter sin oprinnelse er slektsnavn.

§ 9. Bevilling kan bare meddeles med samtykke av dem, som allerede bruker et navn som slektsnavn, eller som har rett til å anta det som slektsnavn efter § 5, post 1, når der søkes om antagelse av samme navn, og navnet ikke hører til de mer utbredte. Det samme gjelder bevilling til antagelse av et lignende navn, når forveksling må befryktes å kunne opstå, og ikke noget av navnene hører til de mer utbredte eller ar en tilsvarende likhet også med et sådant navn.

For umyndige gis samtykke av foreldre eller verge.

Ved anvendelsen av foranstående bestemmelser på navn, som består av flere ord, betraktes hvert enkelt av disse som et særskilt navn.

 

(Hentet fra: http://www.hoelseth.com/acts/act19230209-002.html)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.