Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skjøte, Lenvik.


Steffen Helsem Kvalsund
 Del

Recommended Posts

Heisann.

 

Beklager at jeg spør, av den grunn det er en litt lengre tekst jeg gjerne skulle hatt "oversatt".

 

På høgre side starter teksten med "Skjøte fra ingvard olsen gift hustru oline Olsen....."

(besteforeldre til min mormor.)

 

Jeg ønsker å forstå/oversette hele siden fra dette punktet og ned siden.

 

Da jeg forstår dette kan bli mye, så takker jeg også om noen kanskje bare kan gi meg et sammendrag over de viktigste punktene.

 

Teksten linket til under, og samme tekst også vedlagt som bilde.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 12, Sted: Malangen sorenskriveri, Lenvik tinglag, Oppbevaringssted: SATØ

Merknader: Lenvik tinglag I. Autorisert 1850 Med register til hele serien.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080506670579.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=17468&uid=ny&idx_side=-320

post-4394-0-47681300-1389564804_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakt hvorved Ingvard Olsen og hûstrû Oline Olsen sælger til sön Peder Olsen d. brûk og gårdsredskaper m.v. for kr.2000.00 hvorav lösöre for kr. (summen ikkje skrevet opp) + kår.

til sælgeren og hûstrû femårig værdi kr.1000.00 med forbehold om 2 pr. panteret i eiendommen for kåret nært efter abl. til Arbeiderbruk og Bolig banken for kr.2000.00 dat. 4/9 - 1928, tingl. 4/4 - 1929 (nr.39 folio 1031 i panteboken) Skylddeling, hvorefter havning blir fælles m.d. bruk; d. brûk skal ha ret til fremkomstvei over parcellen for kjöring av skog som er på östsiden av Gamvikelven men uten at gjöre unödig skade på åker og eng, avh. 25/7- 1929, tingl. 8/11 - 1930 (nr.41 folio 805 i panteboken) og hva ved fremkommer (så er det to små tegn som jeg ikke forstår)

 

Gård Nr.42, bnr.13, Indredal (?), gnr.42, bnr.13 skyld 10 öre er havnegangen, tarre og tangfjære er fælles, tgl. 24/6 - 1931 (nr.42 folio 427 i panteboken)

........ kontrakt hvorved Oluff Kostet (?) stats skjödeforretning ang. opgang av grendselinjen mellem d. bruk, gnr.42, bnr.4, 5 og 7, avh. 1/7 tingl. 10/8- 1938 Dagbok nr.951 fra 1938 (nr. 50 folio A i panteboken, og overtakelse av kår til Oluf kj. i orden) Etter linjen som begynner med ..... kontrakt står dette: (d.and. bl.323 bind III bl 78 ...... 12)

Skjöte fra skifteretten i Peder Olsen(Ædin ?), Johan Olsen og gjenl. hûstrû Jenny Oliva Olsens bo til starvboenken Jenny Oliva Olsen på d brûk for kr.2000.00 m. bemerkning at havnegangen i utmarken samt tare og tangfjære er felles med 42/18 ifl. skyldd. av 25/7 - 1925 (nr.25 folio 51 i panteboken) samt skjöte og kontrakt på 42/13, d. brûk har rett til fremkomstvei over 42/13 - kjörevei beligenhet nærmere angit -- nærmere ....... til overtakelse kår. vilkår dat. 1., tgl. 2/3 - 193 (mangler siste talet her på grunn av at litt av hjørnet på arket er borte)

 

Bak første linje helt oppe står dette: dödsbevitnelse for kårm. Ingvard Olsen Balsfjord, tgl. (3/ ?) Erkl. fraf. av kåret i ........... gnr.42, bnr.13, skyld 10 öre, tgl. (?) 39, 952

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.