Gå til innhold
Arkivverket
Øyvind Finnekåsa

Dåp i Hovin, Tinn 1770

Recommended Posts

Øyvind Finnekåsa

I Ministerialbok for Tinn 1757-1810 side 65 står:

Dom 1 Adv ds 2 Desember Hovend

76 Asloug Thorsdatter Ruis U-ægte Søn kaldet(?) Ole aflet

med Ole Olsen, som(?) ? ? ? ? for Ole Jo?

testes: Asloug Jonsdatter Rui osv

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Tinn, Ministerialbok nr. I 2 (1757-1810), Fødte og døpte 1770, side 64-65.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-39

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61211340004.jpg

Forslag til fullstendig tekst?

Hilsen

Øyvind Finnekåsa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Atle Brandsar

Dom: 1. Adv: Hovend den 2 Decembr: | 76. Aslou Thordsdater Ruis U-ægte Søn kaldet Ole, Aflet med Ole Olsen, som tienner for Nærværende hos Ole Jorrild: testes: Aslou Jonsd: Rui, Mari Thorsdater, Rollef Rui, Olve Digerus og Ole Jonsen.

Merknad: Eg er litt usikker på førenamnet «Rollef», men etternamnet ser ut til å byrje på r, så det er vel kanskje eit vanleg førenamn i området? Digerus er eg usikker på om er skrive med ein markert u eller med markering for dobbel a (a med strek over). Dette kan nok ein lokalkjent svare på. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind Finnekåsa

Takk for hjelp med teksten. Når det gjelder navnene er jeg enig i at det står Rollef. Jeg hadde selv tolket det som Tollef som er et vanlig navn. Nå har jeg sjekket litt og Rollef finnes i distriktet, særlig utover 1800-tallet. Jeg var selv ukjent med dette selv om jeg er oppvokst der. Videre er det nok Olve Digerud (Digerud er en gård i bygda)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anfinn Bernaas

Jorrild gjev lita meining som gardsnamn her. Sjølv om ein må bruke god vilje i tolkinga vil eg heller helle i retning av Jorrde (normalisert Jordet), eit velkjent gardsnamn fleire stader i nærområdet. Men det er vel ikkje Ola Olsson på eit mogeleg Jordet Øyvind Finnekåsa er ute etter å finne meir om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.