Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan skal forskjellige tips om forumfunksjoner formuleres? (Diskusjon om tips ønskes her)


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Her i temaet Tips om ulike funksjoner og redigeringsmuligheter i forumene på Digitalarkivet

er det samlet noen tips om bruk av forumene: http://forum.arkivve...t/#entry1525301

 

Etter oppfordring, skal det nå inn et nytt tips om søking i tidligere innlegg og emner og for at det skal bli korrekt, og at eksemplene er dekkende, håper jeg de som engasjerer seg i å finne ut av hvordan en best mulig skal få treff på det en søker etter, kommer med tilbakemeldinger og innspill. :) Dette er blitt viktigere enn før, siden det er innført sperre for redigering etter 24 timer.

 

(En kan også etterlyse tips om andre ting som gjelder forumet i denne tråden.)

 

Foreløpig har jeg skrevet dette:

 

Søking i tidligere innlegg og temaer på forumet

Skal en søke i tidligere innlegg og temaer, kan ikke søkeordet ha færre enn fire bokstaver. Skal en søke etter navn og steder på færre enn fire bokstaver, kommer en utenom denne begrensningen på forskjellige måter:

 

En får treff dersom en setter anførselstegn rundt ordet, som "Ole" og det samme om en setter stjerne * etter ordet.

 

Søkeord med bokstavene Æ, Ø og Å får heller ikke alltid treff. Skal en søke etter navn og stedsnavn som inneholder disse bokstavene kan en erstatte disse bokstavene med stjerne. Stjernen * kan imidlertid ikke stå inne i ordet - bare foran eller bak.

Leter man f.eks etter tidligere innlegg som skal inneholde ord som Grønbech, Sandvær, Jørgensen så kan man bytte ut Æ, Ø eller Å med * og søke etter *nbech, sandv*, *rgensen.

 

Anførselstegn rundt ord som "Bøe" gir også treff.

.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Er det flere eksempler som skal tas med? Er det søketips som ikke er omtalt?

 

.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen flere fra min side ang. søking. Jeg synes det du har skrevet dekker problemet (dvs en dels løsning på problemet) på en grei måte. Kort og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kanskje det også bør formuleres at det er lurt å søke i eldre innlegg og temaer før en poster en etterlysning?
  • Hvordan en søker etter egne tidligere innlegg og temaer er det jo stilt spørsmål om flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, forresten... Den første hører vel heller hjemme under DA sine veiledninger, men den andre bør det vel utformes noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet kan jo tas inn i TIPS - emnet om søking i forumet:

 

Hvordan søke i forumet etter gammel tråd når en bare vet tråd-nummer?

 

Svaret kan formuleres slik:

Gå til forumforsiden og trykk deretter Arkiv (eller trykk her: http://forum.arkivve...forum/24-arkiv/ )

Skriv temanummeret i søkefeltet der og tråden kommer opp.

 

Er en utenfor forumet, kan en Google denne søkestrengen: site:forum.arkivverket.no "nummeret"

 

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Andre søkespørsmål som skal være med i tips-tråden?

 

(Uten redigeringsmulighet senere, bør det være formulert slik at det ikke blir nødvendig å be moderator endre innlegget.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke ser ut til å komme flere innspill, legger jeg inn det nedenstående i TIPS-tråden: http://forum.arkivve...t/#entry1525301

 

(Eventuelle forslag til endring eller til nye tips, rettinger og tilbakemeldinger må postes her og ikke i selve TIPS-tråden, som bare bør være en liste med tips.)

 

Hvordan søke etter egne innlegg i forumet?

Trykk på navnet ditt øverst til høyre. Valget Innhold jeg følger skal liste opp alle temaer en har startet eller deltatt i: http://forum.arkivve...rch&do=followed

 

(Det er dette som tilsvarer Korga mi i det gamle forumet.)

 

Listen er dannet ved at du har abonnert på temaene. Dette skulle egentlig vært standardinnstillingen i forumet, men ble feil ved en forumoppdatering i 2012, så om innleggene du skriver skal knyttes til listen Innhold jeg følger , må du stille inn på nytt.

 

For å stille inn slik at dette blir riktig ved nye innlegg, se #3 i Tipstråden.

 

Temaer en ikke lenge ønsker å følge, melder en seg av ved å trykke Slutt å følge dette emne øverst til høyre over første innlegg i tråden.

 

Om eldre innlegg ikke vises på listen Innhold jeg følger, så er det fordi en tidligere ikke har abonnert på emner en har deltatt i,

og ønsker en at også disse skal komme med på listen, må en først lete dem opp.

 

For å finne igjen innleggene, skriv bare navnet ditt i søkefeltet, og alle innlegg kommer opp. Utenfor forumet, kan du f.eks bruke Google og skriv: navnet ditt site:forum.arkivverket.no i Google-søkefeltet.

 

Inne på hvert av de eldre temaene, trykker en deretter knappen Følg dette emne som en finner øverst til høyre over første innlegg.

 

 

Hvordan søke i Arkivforumet etter gammel tråd når en bare vet tråd-nummer?

Gå til forumforsiden og trykk deretter Arkiv (eller trykk her: http://forum.arkivve...forum/24-arkiv/ )

Skriv temanummeret i søkefeltet der og tråden kommer opp.

 

Er en utenfor forumet, kan en Google denne søkestrengen: site:forum.arkivverket.no "nummeret"

 

 

Søking etter tidligere innlegg og temaer på forumet

Skal en søke i tidligere innlegg og temaer, kan ikke søkeordet ha færre enn fire bokstaver. Skal en søke etter navn og steder på færre enn fire bokstaver, kommer en utenom denne begrensningen på forskjellige måter:

 

En får treff dersom en setter anførselstegn rundt ordet, som "Ole" og det samme om en setter stjerne * etter ordet.

 

Søkeord med bokstavene Æ, Ø og Å får heller ikke alltid treff. Skal en søke etter navn og stedsnavn som inneholder disse bokstavene,

kan en erstatte disse bokstavene med stjerne. Stjernen * kan imidlertid ikke stå inne i ordet - bare foran eller bak.

 

Leter man f.eks etter tidligere innlegg som skal inneholde ord som Grønbech, Sandvær, Jørgensen så kan man bytte ut Æ, Ø eller Å med * og søke etter *nbech, sandv*, *rgensen. Anførselstegn rundt ord som "Bøe" gir også treff.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpasset Google-søk i forumet med bokmerke i nettleseren

I Firefox kan man også lage et bokmerke som hurtigreferanse til et søk på et nettsted. Det vil IKKE fungere som et vanlig bokmerke, men brukes bare som en intern Firefox index for et søk i Google. Dette fungerer sikkert på samme måte i andre nettlesere også. Jeg har min Firefox på engelsk, så jeg kjenner ikke eksakt de tilsvarende betegnelsene på norsk.

 

Gå til Bookmarks i menyen, og velg Show all bookmarks. I dialogruten som kommer opp, velg Organize i menyen og  New Bookmark. Da kommer denne dialogruten opp, hvor man velger et navn på bokmerket, legger inn strengen med google-søket eksakt som det står nedenfor i Location, og velger et Keyword. Her er det valgt slekt, bruk hva som helst, du kan endre det senere.

 

opprett_bokmerke.jpg

 

Nå vil alle nettadresser som begynner med det magiske ordet slekt utføre et søk i arkivverkets forum, skriver du bare f.eks. slekt ole i vinduet for nettadressen (ikke bruk det lille Google-søkevinduet), får du opp alle 33400 Ole i arkivverkets forumer...

 

Det presiseres at dette ikke er et vanlig bokmerke, forsøker du å åpne det som bokmerke, får du dette resultatet:

 

query.jpg

 

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint. :)  Olaf, kan du kopiere inn forrige innlegg med bilder i TIPS-tråden?  http://forum.arkivverket.no/topic/179082-tips-om-ulike-funksjoner-og-redigeringsmuligheter-i-forumene-paa-digitalarkivet/#entry1525301

 

Fint om du kan lage uthevet overskrift, som f.eks. kan være:

 

Tilpasset Google-søk i forumet med bokmerke i nettleseren

eller det du synes beskriver det best.

 

Anette ordner innholdsfortegnelsen etterpå. :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan jeg det, Anne-Lise. Ta en titt på resultatet og si fra om overskriften eller noe annet bør endres på, jeg er veldig lydhør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kalle bokmerket og nøkkelordet hva som helst. Hvis du klikker på Bookmarks, finner bokmerket og høyre-klikker på det for å få opp en meny til, og klikker igjen på Properties nederst i den menyen, så får du opp et dialogvindu med samme tekst som da bokmerket ble laget. Da kan du redigere etter hjertens lyst, og bare lagre endringene.

 

Ved å klikke på Bookmarks og så høyreklikke på Show all bookmarks øverst i menyen (man kan faktisk høyreklikke på hva som helst i Bookmarks-menyen), kan du lage et New bookmark etter samme malen, men selvfølgelig med annen adresse. Du kan forslagsvis ha nøkkelord disno eller bare dis for tilsvarende opplegg med søk i disnorge:

http://www.google.com/search?q=site:http://www.disnorge.no/slektsforum/+%s

Noen nettsteder har søkesider som er basert på java, php eller annet programmeringsspråk, og da hender det at du ikke kan søke 'utenifra' på en enkel måte, du må inn på søkesiden for å sette igang et script som utfører søket,  f.eks. i familysearch.org må du fylle ut søkefeltene for å få et fornuftig søk.

 

Anne-Lise, jeg legger til litt av denne teksten til det forrige innlegget i Tips om... , og redigerer ganske mye. Kan du sjekke om du liker det, og gi meg beskjed?

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.